1

Onderwerp: Drama bruidstaart....

Na toch al een aantal bruidstaarten gemaakt te hebben, was daar vorige week ineens mijn 1e drama bruidstaart  :(  Heb heel wat afgehuild  :o

Op woensdagavond was ik begonnen met de taarten te vullen, af te smeren en te bekleden. Om 01.30 uur had ik ze alle vier netjes bekleed in de koeling staan. So far, so good!
Heb die avond zelfs nog een berichtje geplaatst hier dat ik zo blij was met mijn airco want het ene na het andere berichtje over zwetende taarten verscheen hier op het forum en daar had ik dus helemaal geen last van gehad.

De donderdag had ik vrij genomen van mijn werk en ik hoefde alleen mijn oudste dochtertje naar school te brengen. De jongste was bij oma aan het logeren.
Daarna begonnen met stapelen en buiten de koeling begon het toch wel wat te zweten, maar met een ventilator erop was dat zo weer voorbij. Hij stond mooi op elkaar gestapeld en ik begon vrolijk aan de sierrandjes. Een wit lint met daarop allemaal parelmoer pareltjes. Wat een werk!

's middags wilde ik beginnen met de icing versiersels en toen viel me een kier op tussen de taarten  :think:  Ik ging er vanuit dat ik zelf het lint niet netjes aansluitend op de andere taart had gemaakt, dus heb ik het hele lint er weer afgepeuterd en ben ik weer opnieuw begonnen.... weer een hele rand met pareltjes   :rolleyes:

Daarna begonnen aan de icing versiersels en na het avond eten zat er wederom een kier tussen 2 lagen :(  En toen zag ik het... de 3e taart was aan het zakken en toen begon het drama :nooo
De taart zag er echt niet meer uit en ik wist niet wat ik moest doen.... Heb eerst Katja gemaild of ze me aub wilde bellen en daarna heb ik Marijke gebeld of zij aub wilde komen kijken. Ik had het niet meer :nooo
Katja belde gelukkig al snel en Marijke was al onderweg  :thumb:
Het zou wel eens best door het taartkarton kunnen komen. Ik had namelijk wel drums in huis, maar niet alle maten. Daarom had ik ervoor gekozen om 3 dubbeldik zwart taartkarton tussen de lagen te doen. Normaal doe ik dat ook alleen dan enkel en dat is eigenlijk nooit een probleem. Maar deze stapel was 35 -30 -25 - 20 en zo groot had ik hem nog nooit gemaakt.
Samen met Marijke hebben we de lagen weer van elkaar gehaald, de icing versiersels braken daardoor en die kon ik er dus weer afschrapen... De bewuste taart hebben we op een drum gezet, flink gesmootherd en nog even in de koeling gezet. Onder de andere taart ook een drum gezet en daarna weer opnieuw gestapeld, nog wat sierrandjes opnieuw gedaan :x  en weer verder met de icing versiersels.
Wederom om 01.30 uur stond de taart gestapeld en gedecoreerd klaar in de workshopruimte. Ik zou vrijdag alleen nog de bloemenwaterval hoeven maken :thumb:

Vrijdagmorgen durfde ik zelf niet te gaan kijken, dus dat heeft mijn man gedaan  :D  En hij kwam met slecht nieuws.... de taart was wederom gezakt  :mad:
Ik ben gaan kijken, en hij zag er echt niet uit, heb weer even een potje staan te janken  :o
Wederom zag ik het niet meer zitten en zat ik met mijn handen in m'n haar. Wat moest ik doen? Opnieuw beginnen kon niet, nieuwe taart maken voor ertussen kon ook niet.
Mijn man opperde om dan de beuste taart ertussenuit te halen, maar dat zag ik niet zitten. Een stapel van 35 - 25 - 20 vind ik niet mooi. En toen kwam mijn man met het meest geniale idee dat hij ooit heeft gehad (op taartgebied  ;) ) Hij vroeg of ik dan niet de taart er tussenuit kon halen en daarvoor in de plaats een dummie kon zetten. Wat een geniaal idee!

En dat heb ik dus gedaan. Snel de taarten weer van mekaar af, de dummie bekleed voor de 7e keer een parelrandje gemaakt, icing spuiten en weer stapelen.

Daarna de bloemenwaterval gemaakt en de taart weg gebracht. Tjee wat stond ik te trillen toen de taart op locatie stond! Op de locatie waren ze gelukkig al erg enthousiast, dus dat zit wel goed dacht ik!
En inderdaad! woensdag kwam de bruid de onderplaat terug brengen en ze was super enthousiast. De taart was heerlijk en zij hadden niets gemerkt van de dummietaart ertussen  :thumb:

Na een heeeeeel verhaal, hierbij 2 foto's: (ik hoef niet te vertellen welke de dummie is ;) )
http://www.creataart.nl/ci_7926045/big_21031284_0_607-838.JPG

http://www.creataart.nl/ci_7926045/big_21031285_0_607-768.JPG

Voor vandaag stond er weer een bruidstaart op het programma. En zulk drama als vorige week wilde ik echt niet meer meemaken.
Dus deze keer goed voorbereid begonnen. Alle taarten netjes op dummie's en gestut met rietjes met daarin stokjes voor de stevigheid.
Deze keer ging alles voorspoedig, maar als ik hem zo zie op de foto, ben ik er niet zo tevreden over :o

http://www.creataart.nl/ci_7926045/big_21031286_0_607-878.JPG

Katja, super bedankt nog voor je telefonische support en goede raad! Marijke, ik vond het super lief van je dat je toch nog even in de auto sprong om te komen helpen! Bedankt daarvoor!

Vanaf 1 juli 2011 verkoop van bakspulletjes bij Creataart!
Openingstijden *Vrijdag 09.00 - 11.30 en 14.00 - 17.00 * zaterdag 09.00 - 12.00             ~~ Voor meer informatie zie www.creataart.nl~~

2

Re: Drama bruidstaart....

Ondanks het een drama taart is was

vind ik hem super gaaf en je tweede taart ook erg mooi
wat een werk al die pareltjes

3

pffff... wat een verhaal.. en wat een stress! je hebt het wel heel goed opgelost.. en de taart is mooi geworden! je ziet idd welke de dummie is, maar dat zullen andere (niet taartenmakers en die het verhaal niet kennen) echt niet zien..

En vind de 2de echt super mooi ! en wat een werk al die pareltjes.. daar heb ik nou altijd ruzie mee.. ;)

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..

4

Wat een verhaal! En de angst van ons allen  :s . Maar ook wat ontzettend lief, dat Marijke je komt helpen tot midden in de nacht en de support van afstand van Katja, super! Dat trekt je er wel doorheen.
En de taarten zien er gewoon prima uit, daar hoef je niet over in te zitten. Had je de "gezakte"taart wel aan aansnijtaart achter gelaten of was de taart veel te groot  :think:
Enne.....dit soort grote taarten met rietjes.....ik zou het niet durven  :nooo

Groet, Jolanda

5

Jeetje wat een stress, balen meid ! Maar eh.. heeft het bruidspaar die hele taart dan niet gemist, qua aantallen stukjes zeg maar?  het eindresultaat is prachtig en je andere taart ook !

Groetjes, Conny

6

De grote taart heb ik uiteraard als aansnij taart meegegeven  :Y

Marijke heeft me super geholpen, maar niet de hele nacht hoor  ;)  Ze heeft me net dat duwtje in de rug gegeven zodat ik weer vol goede moed verder kon  :thumb:

En stapelen met rietjes doe ik normaal nooit, maar heb dat deze keer op advies gedaan omdat de houten dowels in de taart kunnen gaan schuiven. Ik had de houten dowels wel ín de rietjes gestoken voor de stevigheid. En het waren zwarte grote rietjes, dus puur voor het oppervlak.
Ik had overigens een bestelling geplaatst meteen vrijdag toen het mis ging om plastic dowels te bestellen, maar door drukte bij de groothandel komen die pas maandag of dinsdag binnen, en tja, die taart is nu dus klaar. Ik moest dus toch iets anders verzinnen.

Vanaf 1 juli 2011 verkoop van bakspulletjes bij Creataart!
Openingstijden *Vrijdag 09.00 - 11.30 en 14.00 - 17.00 * zaterdag 09.00 - 12.00             ~~ Voor meer informatie zie www.creataart.nl~~

7

Alle begrip en je bent ervaren genoeg, dus je weet wel wat voor jou werkt! Sinds ik meemaak, dat Caroline werkelijk tot 7 hoog stapelt met alleen maiskolfprikkers (en ze ook zo vervoert en dan zeker een uur in de auto), ben ik daar zekerder over geworden en doe het ook zo. Alleen hele grote zet ik onderin toch wel een plastic dowel er tussen, weet niet of dat uitmaakt, maar geeft me een veiliger gevoel  ;) .

Ik vind je bloemenwaterval trouwens prachtig van kleur!

Groet, Jolanda

8

wat een verhaal zeg. Ik weet niet of ik mezelf nog bij elkaar had kunnen rapen dus petje af voor jou ( en natuurlijk ook voor je support).
Maar hij is prachtig geworden! En de onderste vind ik ook erg mooi.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

ze zijn prachtg, en zeker je bloemenwaterval, waarmee heb je de bloemen gemaakt, allemaal met de hand, of zitten er ook molds tussen??

10

Ohhhh wat erg, wat een verhaal en kan me je reactie zo goed voorstellen. Maar het resultaat is echt prachtig!

11

Als ik jou in het echt tegenkom ga ik zoeken naar roestplekjes, jij moet stalen zenuwen hebben! Jammer dat de bovenste taart wat ingezakt is, hij is echt prachtig!
De onderste vind ik ook heel erg mooi. Misschien de strik iets kleiner, dat hij iets minder over de rand uitsteekt? Of de rode decoratie dusten? Ik kan het eigenlijk niet bedenken, waar je niet tevreden mee zou zijn ;)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?

12

Pffffff, wat een stress! Maar werkelijk een geniale oplossing van je hubby om een dummy in de plaats te doen :thumb: . Ondanks alle commotie is het gelukkig alsnog een prachtige bruidstaart geworden.

Ook je tweede stapel is prachtig geworden. Maar hoezo niet helemaal tevreden? Je wou toch niet zeggen, dat je de stress miste, hè?  ;)

"Ik weet het zeker...........denk ik!"