Onderwerp: Iemand ervaring met zelf zuurdesem maken?
Aangezien we, in de winkel waar ik werk, niet alleen taartspullen verkopen, maar ook alles m.b.t. broodbakken, heb ik me daar een hele tijd geleden op gestort. Ik heb ondertussen al heel wat broden gebakken, geheel naar tevredenheid. Echter, ik ben nu geïnteresseerd geraakt in het werken met zuurdesem. Ik heb een boel gelezen en ik geloof dat ik wel begrijp hoe één en ander in zijn werk gaat. In de praktijk gaat het echter mis. Ik gebruik nu het zuurdesem recept van Jamie Oliver http://www.broodrecepten.nl/recepten/zuurdesemzg.htm. De starter gaat eigenlijk super goed......rijst mooi en vertoont mooie luchtbelletjes. Maar de geur........ Vreselijk. Volgens de verschillende reacties die ik op internet hierover heb kunnen vinden moet de starter licht zurig ruiken, of moutachtig in het geval van dit recept. Maar deze die hier in de keuken staat ruikt, tja, het is wat plastisch, maar ik kan het niet anders omschrijven.....alsof iemand heeft overgegeven. Daar ga ik geen brood van bakken. Nu weet ik wel dat ik héél erg gevoelig ben als het gaat om luchtjes....Misschien moet het wel zo ruiken en komt het goed als ik de rest van het meel erdoor kneed en het dan laat rijzen. Geen idee..... Op zich ben ik wel van het experimenteren, maar in dit geval heb ik al anderhalve kilo goed meel zó weggegooid en dat vind ik zonde.
Is er iemand tussen al deze ervaren baksters en bakkers die hier ervaring mee heeft en deze met mij wil delen?