1

Onderwerp: Iemand ervaring met zelf zuurdesem maken?

Aangezien we, in de winkel waar ik werk, niet alleen taartspullen verkopen, maar ook alles m.b.t. broodbakken, heb ik me daar een hele tijd geleden op gestort. Ik heb ondertussen al heel wat broden gebakken, geheel naar tevredenheid. Echter, ik ben nu geïnteresseerd geraakt in het werken met zuurdesem. Ik heb een boel gelezen en ik geloof dat ik wel begrijp hoe één en ander in zijn werk gaat. In de praktijk gaat het echter mis. Ik gebruik nu het zuurdesem recept van Jamie Oliver http://www.broodrecepten.nl/recepten/zuurdesemzg.htm. De starter gaat eigenlijk super goed......rijst mooi en vertoont mooie luchtbelletjes. Maar de geur........ :s  Vreselijk. Volgens de verschillende reacties die ik op internet hierover heb kunnen vinden moet de starter licht zurig ruiken, of moutachtig in het geval van dit recept. Maar deze die hier in de keuken staat ruikt, tja, het is wat plastisch, maar ik kan het niet anders omschrijven.....alsof iemand heeft overgegeven. Daar ga ik geen brood van bakken. Nu weet ik wel dat ik héél erg gevoelig ben als het gaat om luchtjes....Misschien moet het wel zo ruiken en komt het goed als ik de rest van het meel erdoor kneed en het dan laat rijzen. Geen idee..... Op zich ben ik wel van het experimenteren, maar in dit geval heb ik al anderhalve kilo goed meel zó weggegooid en dat vind ik zonde.
Is er iemand tussen al deze ervaren baksters en bakkers die hier ervaring mee heeft en deze met mij wil delen?

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

2

Re: Iemand ervaring met zelf zuurdesem maken?

heb lang gleden wel eens met zuurdesem gewerkt en kan me herinneren dat je het steeds moet verversen
het ruikt inderdaad wat zurig maar niet goor of zo :nooo

succes

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

3

Tweede poging.....nog iemand ervaring?

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

4

hoi hier connie nog een keer
heb je het gebrobeert met deze?
ik heb op werk nagevraagd en die zeggen dat het toch wel stinkt
want het is gaan gisten en dat is een soort van bederven waardoor er gas ontstaat
jammer dat je via internet niet kan ruiken of misschien maar goed ook

succes

5

Hoi Connie,

Ik wilde aanstaande week gaan proberen met een wat ander recept....Jamie is helaas voor de derde keer mislukt. Mijn gezinsleden hebben gisteren alle vier aan de pot met starter staan snuffelen.....zij roken meer een lijmgeur. Misschien ligt het toch aan mijn neus?
Maar ik ben er van overtuigd dat er hier meer ervaringsdeskundigen rondlopen :Y

ik heb dit weekend zuurdesembrood gegeten in het archeon. was lekker luchtig, en de bakker daar deed het gewoon in een klei oventje...
ik had zelf van vroeger een aversie tegen zuurdesem, maar die daar was echt lekker. niet stevig en machtig. maar de geur van het deeg is inderdaad niet ieders ding..
misschien dus daar even vragen, heb je meteen een leuke dag uit :lol:

I never met a calorie I didn't like....

7

He! ik bedacht me net ,heb je het boek van netty engels geurts bekeken staat daar vast ook in.
Ik zal eens kijken of ik nog wat vindt waar je wat aan hebt.
Misschien maak ik vandaag wel een starter .

connie

8

@taartenprinsesje: da's nog niet eens zo'n slecht idee :think:

9

hoe is het met het zuurdesembrood ? nog wat geworden?

10

Ik zag je berichtje pas vandaag. Ik bak al jaren al ons eigen brood zelf waaronder ook zuurdesembroden. Ik heb een desem dat ik al enige jaren 'levend' houd. Ik zal je via de webmail een adres geven van BakkersWereld, een broodbakforum waar je heel veel informatie kan vinden over broodbakken in het algemeen en een uitgebreid zuurdesem forum. Ik denk niet dat ik dat hier mag plaatsen.

Nee, je desem mag niet stinken maar kijk ook eens naar de kleur van het vocht dat erop zit. Als het bruinig is is het wel goed maar als het zwart of roze wordt is het meestal bedorven. Het moet een beetje zuur of gistachtig ruiken.
Bij een roze kleurtje ruik je meestal een alcoholachtige lucht, dat is niet goed.
Het is met zuurdesem heel belangrijk met schone lepels, potten enz. te werken zodat er geen ongewenste bacterieën in komen.

11

Hoi dames,

Badankt voor jullie berichtjes. Ik ben moed aan het verzamelen voor een nieuwe poging ;)  Ik ga van het weekend met veel interesse het broodbakforum doorspitten. :thumb:

12

Heb je niet toevallige British bake off gezien afgelopen dinsdag? Gind ook over brood.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

13

Kadohke schreef:

Heb je niet toevallige British bake off gezien afgelopen dinsdag? Gind ook over brood.

Ja, uiteraard :+  Maar bakken met gist gaat me wel goed af, het gaat me nu puur om de zuurdesem :Y