1

Onderwerp: Vierkant anders dan rond?

Vol enthousiasme ging ik m'n nieuwe vierkante bakblik uitproberen. Wat een teleurstelling! De biscuit kwam niet omhoog. Ik had de hoeveelheid ingredienten omgerekend op basis van de inhoud van m'n ronde bakblik (moest alles keer 1.8 doen, dus 9 eieren ipv 5 etc). Kan niet mis gaan, dacht ik...
Maar het ging dus wel mis. Tot twee keer aan toe.... Wat doe ik verkeerd? Vierkant bakken kan toch niet zoveel anders zijn dan rond bakken????

:think: ....,
Carina

Ps en hoe zorgen jullie er voor dat de biscuit goed je vorm uit komt? Als ik bakpapier gebruik krijg je vervelende ribbels en als ik de vorm invet en met bloem bedek, krijg ik de biscuit er vaak niet goed uit?

2

Re: Vierkant anders dan rond?

Hoi,
Vierkant bakt inderdaad anders... Maar net zolang minuten plussen tot dat je met de breipen proef een gare taart hebt... Verders heb ik geen problemen met het rijzen van de cake... Over plooien in je cake door het bakpapier zou ik me geen zorgen maken. Daar zie je niks meer van als je je taart hebt afgesmeerd en bekleed...

Hopelijk heb je er wat aan...

Succes,
Fedor

P.S. Ik vet alleen in en gebruik geen bloem... Verders heb ik een Excel bestandje gemaakt die voor mij uitrekend hoeveel ingrediënten ik nodig heb... Bij welke grote van vorm... Zowel rond als vierkant

www.fedors.nl  Kijk eens rond op de website en plaats een reactie of meld je aan voor de nieuwsbrief.. Veel verstand van Airbrush...

3

Hoi, links bij de tabellen staat de inhoud van vierkante bakblikken beschreven, werkt prima!
Ik doe alleen bakpapier op de bodem en spuit de zijkanten in met bakspray..

4

Welke afmeting heb je gebruikt, hoeveel mix/water/ei etc.?
Welke temp en hoe lang?
Wat ging er mis (niet gaar, te laag?)
Meer details maakt het makkelijker om mee te denken.

Ik spuit altijd de vorm goed in en dat is voor mij voldoende. Misschien iets nauwkeuriger invetten en uitknippen? Ik heb wel eens papier gebruikt maar dat maakte ik wel precies pas, en dan ging dat zonder ribbels in de vorm.

5

Biggeltaart schreef:

Welke afmeting heb je gebruikt, hoeveel mix/water/ei etc.?
Welke temp en hoe lang?
Wat ging er mis (niet gaar, te laag?)
Meer details maakt het makkelijker om mee te denken.

Ik spuit altijd de vorm goed in en dat is voor mij voldoende. Misschien iets nauwkeuriger invetten en uitknippen? Ik heb wel eens papier gebruikt maar dat maakte ik wel precies pas, en dan ging dat zonder ribbels in de vorm.

De vorm was 25x25cm (4.5l inhoud). Ik heb geen mix gebruikt, maar zelf beslag gemaakt van 9 eieren (op temp), 270g suiker, snuffie zout, 225g bloem, 45g maizena, 40 min op 180graden. Deze verhouding heb ik van het forum en gebruik ik ook voor m'n ronde vorm. Dan gaat het altijd goed!
Ong 10min met de mixer (ei+suiker), daarna bloem + maizena gezeefd er door gespateld. De biscuit was veel te laag en niet luchtig.
Enig idee?

6

Ik doe precies hetzelfde alleen doe ik de temperatuur lager.
(moet nog eens nameten welke temp. ik dan echt heb).

Ik zet de oven op 150 graden en dan hem er 60 minuen in.
Je kan het proberen, weet niet of het werkt heb zelf nog
maar 1 keer een rechthoekige gebakken.

Succes