1

Onderwerp: aangevette slagroom

De marscarpone die je in aangevette slagroom gebruikt, moet ie koud zijn of op kamertemperatuur?

Hoeveel slagroom en hoeveel marscarpone heb ik nodig als ik een 28 cm ronde taart 2x wil vullen met aangevette slagroom,
200 ml slagroom en 80 gram marscarpone ???

2 Laatst bewerkt door Carien (31-08-2011 08:06)

Re: aangevette slagroom

:think: aangevette slagroom is volgens mij 250 slagroom en 250 mascarpone, 1 zakje vanillesuiker en 1 zakje klopfix :Y (dus gelijke delen)

Voor een 28cm zou ik denk ik 2x deze hoeveelheden nemen :think:

Doe je er niks anders bij dan?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Ik weet nog niet wat ik erbij doe, ik heb nog aardbeien liggen die op moeten.  Dus daar zat ik aan te denken, maar ik weet het nog niet.
Ik ben me nog aan het inlezen, bijv. welke combinaties lekker zijn met aangevette slagroom  (dus als je tips hebt?) en hoeveel ik aan moet maken als ik er een taart mee moet vullen.

Denk je dat het te flauw/veel wordt, 2 lagen aangevette slagroom met stukjes echte aardbei?

Ik ben verschillende recepten van aangevette slagroom tegengekomen, met name verschilt de hoeveelheid van marscarpone.

recept 1:
100 ml koude slagroom
suiker naar wens
1 tl. slagroomversteviger (bijv. klopvast)
40 gr. koude mascarpone

recept 2
125 slagroom
125 mascarpone
half zakje klopfix
1 eetlepel suiker

recept 3
250 gr mascapone
150 ml slagroom
50 gr poedersuiker

Ik vraag me af of men er meer kaas bij doet voor de stevigheid, of voor de smaak (of beide).

O ja, wil je nog even doorgeven of de marscarpone juist koud moet zijn of niet?

4

ik gebruik zowel slagroom als mascarpone direct uit de koelkast :Y  Gewoon bij elkaar knikkeren :o  ;) , vanillesuiker erbij en kloppen maar (eerst langzaam ivm klonten mascarpone en dus spetters, daarna hoge snelheid) :Y  Wanneer het stijf begint te worden de klopfix erbij en dan gaat het snel (pas op voor boter ;) ).

Ik vind het lekker met een laag lemoncurd  :9 , maakt het minder zwaar en zoet. Doe ook weleens 2 lagen aangevette slag en dan onder 1 laag de laag lemoncurd.
Vers fruit erdoor is ook jammie. Aardbeistukjes erdoor met een laagje lemoncurd is ook :9 
Ja solly :o , hier groot fan van lemoncurd :Y  ;)

5

Oke. Dank je wel voor de duidelijke antwoorden.
Goed ook om te weten van die spetters. Hier zou ik vast niet aan gedacht hebben, en dan had ik vast weer onder gezeten.

Ik heb gisteren een heel klein beetje aangevette slagroom gemaakt (dacht dat ik dit niet zou lusten) en dit tussen een paar soesjes gedaan.
Het recept van dit forum aangehouden.
Ik vond het niet zwaar. Misschien omdat in dat recept minder kaas in zit (of omdat ik er geen verstand van heb of omdat ik maar een klein beetje heb gehad).

By the way, voor mensen die het net als ik een vreemd idee vinden om kaas door slagroom te doen, het is heel lekker, smaakt ook niet naar gewone dus gezoute kaas. Gewoon ook eens proberen.

Enne, doe mij ook eens wat van die aandelen  (Chivers/lemon curd), of maak je het braaf zelf? ;)

6

:nooo  :o  :o
;)

7

Foei  ;)
Ben je liever lui dan moe (gelijk heb je) of vind je de gekochte lekkerder?
En hoe dik is je laagje lemoncurd ongeveer?

8

:o  ik zie nu ook dat het gewoon vermeld stond in het recept v.h. forum: koude slagroom en koude marscarpone. Sorry. Op verkeerde zoektermen gezocht
(Voor de nieuwsgierigen onder ons, ik meen dat ik gezocht heb op mascarpone kamertemperatuur en mascarpone uit koelkast, geen koude mascarpone ingetypt in ieder geval).