1 Laatst bewerkt door mirche (14-02-2012 20:36)

Onderwerp: Bajadera

Dit is een recept uit Balkan voor daar veel bekende Bajadera bombons.

http://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/422626_3142768056805_1493094587_33070854_1533271420_n.jpg
400g kristalsuiker
14el water (ongeveer 125ml)
250g boter (of margarine)
300g gemalen plazma (lane) koekjes (verkrijgbaar bij sommige turkse winkels, zie foto hieronder)
250g (geroosteerde) hazelnoten
200g pure chocola
(eventueel 100g witte chocola)

Hazelnoten roosteren 15-20min in de oven. Laten afkoelen en malen. Koekjes ook malen en mengen met hazelnoten.

In een pan op zachte vuur suiker met water aan het kook brengen. Hoe lang koken, kan ik niet precies zeggen, het moet zo een soort stroop worden. Tussendoor wel roeren. 200g boter toevoegen en roeren totdat het gesmolten is. Bij de koekjes/hazelnoten mengsel voegen en goed mengen. Verdelen in 2 gelijke delen.

100g chocolade smelten (au bain of in magnetron, net zoals voor ganache) en bij ene helft toevoegen en goed mengen.
Als de andere helft te droog aanvoelt, kan je hier nog wat extra boter, of nog beter gesmolten witte chocola (of pasta). Het moet een beetje plakerig zijn en niet uit elkaar valen.

Eerst de donkere mengsel plat leggen (ongeveer 30cmx16cm). De lichtere boven op. Even laten afkoelen voordat je galzuur over doet.

Glazuur: 100g chocola smelten met 50g margarine en de bovenkant afsmeren.

Plazma koekjes (geen idee waarom ze voor export Lane genoemd zijn, importeur is Edex food, daar kun je ze evt. aanschaffen als je een bedrijf hebt)
http://www.edexfood.nl/b_208.jpg
ook gemalen
http://www.edexfood.nl/s_260.jpg

2

Re: Bajadera

Mirche, dank voor het recept. :thumb:
Tijdens de TaartStolpavond heb ik je overheerlijke Bajadera mogen proeven, echt superlekker! :Y

Denk in mogelijkheden, niet in beperkingen!

3

:9  :Y  en de jouwe zagen er precies zo uit :Y

:thumb:  dank voor je recept

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Ik vond het heel lekker! :9
Ze zagen er precies zo uit.  :thumb:

"Het leven is een feest, maar waar blijft de taart?"

5

OOOo die zien er lekker uit joh....lijkt me heerlijk!!

ooohhhh deze waren zo lekker bedankt voor het recept, opzoek naar de lana koekjes.(als iemand ze in apeldoorn vind hoor ik het graag)

7

Ik heb de koekjes ooit kunnen vinden bij Özbaktat Supermarkt, Frans van Mierisstraat 3.

lana koekjes en kruimel hier ook bij de turksewinkel in zuid welk gebruik jij de kruimel of de hele koekjes maakt voor de prijs niet uit.

9

Dankjewel voor het recept!
Vond ze heel machtig, maar wel een hele lekkere smaak!
En ja, die van jou zagen er inderdaad net zo uit als op de foto!

10 Laatst bewerkt door mirche (30-08-2011 07:37)

Assie de Graaf schreef:

lana koekjes en kruimel hier ook bij de turksewinkel in zuid welk gebruik jij de kruimel of de hele koekjes maakt voor de prijs niet uit.

beter kruimels halen, heb je minder werk ;)

In welke straat is dat winkel? Hopelijk iets makkelijker berekbaar dan die andere...

mirche schreef:
Assie de Graaf schreef:

beter kruimels halen, heb je minder werk ;)

In welke straat is dat winkel? Hopelijk iets makkelijker bereikbaar dan die andere...

Adderlaarslaan Heb gemalen gehaald maar verpakking ziet er iets anders uit maar de mevrouw zei dat dit de gemalen zijn. ben het nu aan het uitproberen. :D

12

Assie de Graaf schreef:

Adderlaarslaan Heb gemalen gehaald maar verpakking ziet er iets anders uit maar de mevrouw zei dat dit de gemalen zijn. ben het nu aan het uitproberen. :D

succes met het maken...

Het is goed in de smaak gevallen hier(meegenomen naar de verjaardag van mijn vader die 65 werd), alleen bij het snijden brokelde het een beetje zal toch misschien iets fout gedaan hebben (misschien toch maar een how-to).

14 Laatst bewerkt door mirche (31-08-2011 10:42)

Bij mij lukt ook niet altijd perfect, hoor. Soms laat ik de suiker met water niet iets te lang koken of zo... laatste keer (voor de Stolp) was het ook niet perfect, maar 'verbeterd' met wat witte chocola in lichte gedeelte. Volgende keer dat ik hem maak, komt er ook een how-to.

Maar het gat om de smaak  :9 en dat gaan, denk ik, niet mis gaan

15

O zo blij met je recept.
Waren zo lekker.
Dank je wel.

16

ik ben heel blij dat jullie het lekker vonden :) mijn moeder maakte vroeger elke week wat, maar nadat ze dit voor het eerst maakte, hoefde voor mij verder niks anders :)

mijn moeder belde net de hele schaal is opgegaan zelf door mensen die normaal niks willen en nu zelf het laatste stukje mee naar huis nam. :lol:

18

@assie: geweldig! :)

yummyy yummy...deze gaan we heel snel even maken...dak je wel..

Life Is Not Measured By The Breath We Take But By The Moments That Take Our Breath Away!!
voor de leukste workshops en cursussen in Haarlem www.deleukstetaartenshop.nl/haarlem

20

Ik kan met niet herinneren dat ik deze al geproefd heb.
Krijg ik een herkansing op de volgende stolpavond???? Please???
* kijk je heeeel lief aan *

:lol:  :lol:  :lol:

Dat is toch een TAART waard!

21

@appeltje: ik zal mijn best doen... en moet eraan denken om foto's te maken tijdens het maken voor een how-to...

22

@ppeltje schreef:

Ik kan met niet herinneren dat ik deze al geproefd heb.
Krijg ik een herkansing op de volgende stolpavond???? Please???
* kijk je heeeel lief aan *

:lol:  :lol:  :lol:

Ik kijk ook heeeeeel lief!!!!! :lol:

Enjoy!

23

nu weer bezig, tussendoor wat foto's gemaakt voor een mini how-to om hem mooi plat te maken

24

kan je die lane koekjes ook vervangen door anderen koekjes?
  :)

ik wil het heel graag maken, maar dan moet ik eerst die koekjes hebben.

25

ymkjex schreef:

kan je die lane koekjes ook vervangen door anderen koekjes?
  :)

ik wil het heel graag maken, maar dan moet ik eerst die koekjes hebben.

Het zou kunnen, maar dan weet ik de verhouding niet. Deze zijn iets vetter dan bvb pettit beure (heb die een keer gedaan, het was te droog)... het zou dan spelen met boter en chocola zijn om het goed te krijgen...

ik zal een keer proberen te maken met maria koekjes of zoiets... dan zal ik recept updaten