1

Onderwerp: Botercréme hulp nodig!!

hallo allemaal,

Ik heb nog nooit botercréme gemaakt en ik wil dit morgen voor de eerste keer gaan proberen. Maar wat is een goed recept?

Ik heb al tig recepten van het internet afgedrukt maar ieder recept heeft weer andere verhoudingen en ingredienten. Ik heb in huis gehaald:
- een pakje roomboter
-poedersuiker
- vanille extract
- melk

En ik wil ongeveer botercreme hebben om op 12 cupcakes een mooi toefje te creeren.

Nog een ander vraagje: hoe smaakt botercreme?
En is het wel lekker om er enkel een vanille smaakje aan te geven? Ik heb ook frambozen in de vriezer liggen en het lijkt mij een leuk idee om deze er door heen te doen, maar gaat dat wel goed?
Het lijkt mij namelijk fantastisch om een roze botercreme te hebben die naar vanille en framboos smaakt zonder er kleurstof voor te gebruiken. (ivm een vriendje die heel slecht tegen kleurstoffen kan)
Is dat mogelijk en zo ja moet ik dan ergens rekening mee houden? Bijvoorbeeld het uitlekken van frambozen of is het juist goed om het sap er bij toe te voegen, en zou het sap dan genoeg kleuren om een roze kleur te creeren?

ik snap dat dit heel veel vragen zijn, alvast mijn excuses. Ik ben een beginnend bakkertje.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

2

Re: Botercréme hulp nodig!!

hier op het forum kan je bij de recepten vinden hoe je botercreme maakt.. ik gebruik eigenlijk altijd de mix van funcakes..
Maar je kan ook poedersuiker en boter mixen volgens mij..
En je kan dan ipv water ook het sap toevoegen van de frambozen..
Zou dan eerst de poedersuiker en sap mixen ff laten opstijven en dan de roomboter er door heen mixen..

En vanille toevoegen kan heel goed.. je kan er allerlei smaken aan toevoegen.. en frambozen kunnen ook heel goed..

Succes!

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..

3

met wat je in huis haalt kun je idd botercreme maken.

Ik zou gewoon evenveel boter met poedersuiker en een flinke eetlepel melk en wat vanille opkloppen op hoge snelheid en dan 10 minuten kloppen tot de creme heel licht van kleur is. Hier kun je mooie toeven mee spuiten. Het is lekker, maar wel erg machtig. Als je hierna nog een keer crème gaat maken kun je hier bij de recepten (hier links)
heel veel variaties vinden

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

4

Bedankt voor de reacties.

Ik lees hier inderdaad dat een heleboel mensen de botercreme mix van funcakes gebruiken. Is hij geschikt om toefjes mee te creeren op cupcakes?

En is hij minder machtig dan zelfgemaakt botercreme? En lekkerder?

Ik heb er namelijk al eens mee in mijn handen gestaan in de winkel maar toen heb ik hem laten liggen, nu begin ik daar toch wel een beetje spijt van te krijgen.

Is het beter dan zelfgemaakte botercreme

5

of de mix beter is weet ik niet.. denk ook dat het een kwestie van smaak is..
En met de mix kan je mooie toeven maken hoor!

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..

Ik heb een recept voor botercreme die lekker luchtig is.

250 gr roomboter.
50 gram suikerbakkerspoeder
425 gr banketbakkersroom ( klaargemaakt en eerst 5 minuten in de koelkast laten opstijven)

zorg wel dat alles de zelfde temperatuur is.. want anders gaat het schiften

7

Als ik jou was zou ik de cream vanilla frosting maken. Super lekker en veel luchtiger dan botercreme. Recept kun je hier vinden...

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=163355

En ik heb er net vanochtend nog foto's bijgezet...een soort van 'how to', zeg maar.

Succes !!!

p.s. ik heb vandaag het recept vandaag gemaakt met suikerbakkerspoeder en dat werkt ook heel goed maar als je dat niet in huis hebt kun je makkelijk fijne suiker gebruiken.