1

Onderwerp: Choco en peer en licor 43

Gevraagd om 2 taartjes: 1 chocobommetje met peer.
Wat is dan lekker? choco mud cake gezien, lijkt me heerlijk, maar ze willen er ook 2 laagjes choco met peren in. Is dan chocobiscuit niet prettiger?
En wat is nou eigenlijk het verschil tussen de 'chocovullingen' en ganachevulling die ik tegenkom?
De besteller wil wel ganache (van melkchocolade) als vulling en dan daarna niet bekleden maar overgieten met ganache. Is dat wat? Kan dat wel? Heeft dat zin (want ik weet niet of het iets toevoegt, smeer-/vulganache met daarover gietganache). Het glanslaagje van de gietganache lijkt me wel mooi als finish namelijk, maar ik weet niet of de smeer-/vulganache ook al glimt.
(wordt de eerste keer ganache voor mij)

En de licor 43, die zou door de meringue botercreme moeten van het 2e taartje. Maar hoeveel moet je er daarvan doorheen doen, dat je het wel proeft, maar dat de mbc niet te nat wordt?
(vandaag voor het eerst een 1-2-3 gemaakt en die is erg lekker).

2

Re: Choco en peer en licor 43

Niemand die weet of je een met opgeklopte ganache gevulde en met ganache afgesmeerde taart ook nog met ganache kunt begieten? Of is dat too much? Klinkt mij als veel ganache in de oren...
Ok, er komen ook nog peertjes bij...
Maar wel in een chocokapsel.. biscuit toch maar denk ik, er maar gewoon (flink wat) cacao bij doen?

De licor ga ik maar een heel klein beetje erdoor doen denk ik.. ben bang dat het mengsel anders te nat wordt.
De 1-2-3-mbc die ik gisteren heb gemaakt en die nu in de koelkast staat is overigens heel stijf geworden (ik las ergens dat dat bij deze minder zou zijn, maar bij mij dus niet)

3

canache van binnen en buiten kan goed hoor maar dan moet je de helft voor te vullen mengen met geklopte slagroom
en als je choc biscuit wil maken moet je even een recept opzoeken want als je er teveel cacao bijdoet dan wordt hij te vast en te droog
lijkt me trouwens lekker met peren uit blik

veel succes  :thumb:

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

4

@Coconuts, thx!
Ik heb de welbekende filmpjes van Michelle over ganachen bekeken en zij vult en smeert af met hetzelfde mengsel geloof ik.
Ik had bedacht om met de verhoudingen van Michelle af te smeren en haar ganache op te kloppen om te vullen (en daar dan de peertjes bij).
Maar Michelle bekleedt de boel daarna met fondant.
Dat wil ik dus niet, ik zou er nog (de andere verhouding dus) ganache over willen gieten, maar kan dat wel?

Voor chocobiscuit ga ik nog even zoeken. De ervaringen in de webshop zijn niet allemaal even enthousiast (geen chocosmaak.. toch wel belangrijk bij een chocoladetaart..)

5

de fondant voor erover doe ik met 1 deel chocolade oplossen in 1 deel warme slagroom
eerst afsmeren is niet echt nodig maar zorg dat er geen vulling uitpuilt
een beetje afstrijken met koude canache en dan op een rooster zetten met een bord eronder, en er de lauw/ warme canach er verdeeld overgieten op laten stijven, en eventueel canache weer een beetje verwarmen en herhalen
succes

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

6

De ingesmeerde/afgesmeerde taart staat nu in de koeling.
Ik heb chocobiscuit van de mix gemaakt, ik vind m wel lekker, gevuld met de ganache van Michelle (niet opgeklopt) daar stukjes peer op gelegd. 2 flinke lagen gemaakt en daarna afgesmeerd.
Dat wordt echt mooi glad zeg!

Nu nog de twijfel hoe ik m af zal werken: toch nog een laagje fondant en dan ganache gieten of zal ik de lauwwarme ganache over de koude ganache gieten...