1 Laatst bewerkt door MissYlona (26-08-2011 08:43)

Onderwerp: Mijn allereerste taartje(s), zo anders dan de planning was...

Een weekje of 2 terug mijn eerste taart gemaakt. Voor mijn schoonbroertje die jarig was. Mijn planning was eigenlijk om een "ajax-taart" te maken. Aangezien mijn schoonbroertje nogal fan is van ajax... Ik alvast voor dat ik begon met het bakken het ajax logo een paar keer getekend. Ging verbazingwekkend goed.. Dus ik dacht vol goede moed, nou dat lukt op die taart ook wel...
Na zo'n 2uur lang zitten klooien met het ajax logo werd ik goed pissig. Met fondant lukte het niet, want ik kreeg de lijntjes niet mooi in vorm en niet vast op de taart... Toen dacht ik nou dan teken ik hem toch op de taart met een eetbare stift.. Nou 5lijntjes later al een lijntje fout getekend. Dan ben ik daar misschien net iets te pietluttig in. Maar als het allemaal zo tegen zit, dan hoeft het voor mij niet meer..  :nooo
Dus dan maar iets anders. Een paar bloemetjes, rondjes en hartjes uitgestoken en deze op de taart geplakt.
De bloem die boven op de taart staat, is hier nog mooi "openstaand" maar een half uur later zakte het bloemetje steeds verder in, totdat hij plat op de taart lag... Ik heb het fondant met tylose gekneed. gevormd en toen de hele avond en nacht ik het bolle schaaltje laten liggen... Is dit te kort geweest..? Ik zou ik iets anders verkeerd hebben gedaan..?! Tips zijn zeer welkom :) !

http://www.mijnalbum.nl/Foto-H8R8KLJL.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6WBGURDN.jpg

En dan hier mijn 2e taartje, helaas iets minder mooi. Maar wel veel lekkerder  :)
De roosjes waren ook mijn eerste roosjes, dus ik moest nog even kijken welke ik mooier vond. Bij het roosje met de dikke blaadjes is de structuur wel duidelijker. Maar het roosje met de dunne blaadjes in wel "echter".
Welke maken jullie liever..? met dikkere of dunnere blaadjes..?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WHIA8GGQ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SQ7YIQ6Y.jpg

Tips en trucs altijd welkom... :Y
Ik hoop dat ik alles een beetje oke heb gedaan, qua foto's

2

Re: Mijn allereerste taartje(s), zo anders dan de planning was...

Ik heb ook mijn eerste taartje gemaakt deze week, en vond het net als jij tegenvallen!

Ik vind je toch-geen-ajax-taart wel heel mooi strak en glad!!
De roosjes zijn ook mooi, zeker voor de eerste x! Ik vind de linkse, de dikkere mooier.
Maarja, ik heb er niet veel verstand van.. ;)

3

toch een leuk taartje geworden hoor!!!

ik denk dat je het te kort hebt laten drogen ja. het moet minimaal 24 zijn hoor ik vaak. ik zelf heb vorige keer zelf een week laten liggen voor ik de taart heb gemaakt en hem heb bekleed en versierd :)

dat je plaatje niet bleef plakken heb je dat geprobeerd met botercreme  vast te plekken of met eetbare lijm. zelfs een heel klein beetje water wil weleens helpen.(vooral niet te veel dan smeld het)

je kunt als je de tekening hebt gemaakt ook uit knippen en dan op de fondant leggen en uitsnijden!

of op je taart leggen en er om heen tekenen als je het met stiften doet(Die heb je ook eetbaar)

de roosjes zijn alleen wat aan de kanten gescheurt. je kunt als je het goed kneed ze eigenlijk gelijk als bolletjes doen en dan plad drukken en om het kegeltje heen vouwen. maar als je  de rand van de baaldjes wat dunner wilt kun je ook de bovenkantjes van de blaadjes plat drukken tussen je duimen of dun rollen met een ronde tool, voor je deze om het kegeltje zet dan mooi om "vouwen" er zijn heel veel how to's van te vinden op internet en volgens mij ook hier op de site!

haha ik heb ook weleesn met de handen in het haar gezeten omdat wat ik wilde niet lukte hoor. maar oefening baard kunst!!!

4

ohw en om afsmeren recht te krijgen kun je een paletmes gebruiken of gewoon een heel plat mes en die zo strak mogelijk over je smeersel halen!

5

Ik weet nog niet echt of ik nu ook via hier moet reageren, of dat je ook echt per bericht kunt reageren... Ben pas net nieuw hier ;)
Maar @Lenney bedankt voor de complimenten :)
En @ Christine, daar zitten inderdaad een paar goede tips tussen. En de roosjes had ik inderdaad wel wat mooier kunnen afwerken.. Maar zoals je zegt: Oefening baard kunst :) ! En pas als je de fouten gemaakt hebt, weet je wat je de volgende keer anders/beter moet doen...  :)

6

ja de roosjes zijn ook erg mooi! alleen het scheuren dat is best simpel te voor komen bij zulke dingentjes!

hoop dat je er iets aan hebt.

en neit op geven hoor!!! want ik vind ze verder erg mooi bekleed en waren ze lekker..???? ;) dat is natuurlijk een vand e belangrijkste dingen! bakse!!

7

ik vind beide taarten erg goed geleukt de eerste is ook leuk gedecoreerd, dat je bloem isgezakt is, is mij nu net ook overkomen, en dat van mij lag al een paar dagen, komt echt door dat warme en vochtige weer.

gr cindy

8

Aaaaah nee toch, kan dat ook nog echt met het weer te maken hebben..?! (de fondant bloemetjes)
Helaas was het eerste taartje niet zo super lekker. Het biscuit was een beetje droog, maar de vulling enzo was wel erg lekker. En de 2e taart was wel echt super lekker. Het was een chocoladetaart met bonbloc-praline vulling. En aangezien mijn vriend en ik nogal chocolade-freaks zijn ;) Was het erg geslaagd :)!

9

hebben jullie de fondant wel in een droge donkere plek laten drogen(ik zelf doe dat in mijn servieskast in de eetkamer(dat is een soort tussen kamer waar het lekker koelblijft en in de kast mooi donker. ik heb ook nog heel ichtjes een keukenfolie er over heen gespannen zodat er geen stofjes op zouden vallen maar wel zodat er lucht bij zit!

fijn dat die choco taart zo lekker was. heerlijk genieten dan met zijn 2e ;)