1

Onderwerp: Waarom rijst mijn taart nooit goed?

Ik zag al wat meerdere topics met dit probleem, maar ik heb de oplossing niet gevonden.

Zelfs na het bakken van mijn 6e taart krijg ik het niet voor elkaar de mix mooi te laten rijzen tot een hoog taartje.

Ik heb deze laatste keer een vierkante bakvorm van 22x22 gebruikt en hierbij de hoeveelheden uit de tabel voor een bakvorm van 25x25 aangehouden. Ik gebruik een biscuitmix van funcakes. Mijn oven is een drama. Daarom heb ik de afgelopen keren van alles geprobeerd: beginnen op 150 en elke tien minuten 10 graden hoger/of juist gedurende 40 of zelfs 50 minuten 180 graden/nu de laatste keer een half uur op 175 graden en een half uur op 180 graden en zo'n beetje alle andere mogelijkheden ertussenin. Hoe ik het ook doe, een mooie hoge luchtige taart krijg ik niet.

Ook gebeurt het vaak dat er in het begin bij het bakken een enorme bol op de taart komt, die later instort. Met als gevolg dat de binnenkant van de taart niet mooi droog is, hoe lang en hoe hoog ik hem in de oven laat. Overigens zorg ik dat mijn eieren goed opgewarmd zijn en mix ik 11 minuten op de hoogste stand en dan nog even op een lagere stand.

Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen om te zorgen dat het wel goed rijst? Qua smaak is er nooit wat mis mee (heb tenminste tot nu toe geen klachten gehad, haha), maar vind het zo zonde omdat ik weet dat het beter kan!

Groetjes!
taartentessa

beginnende bakster ;)

2

Re: Waarom rijst mijn taart nooit goed?

Je zegt zelf al dat je oven een ramp is... Kan het daar dan niet gewoon aan liggen?

Je kan ook proberen om eens een ander recept te maken voor biscuit. Kan je het met elkaar vergelijken.

Succes!

Don't just dream your life, but live your dreams too!

Ja, ik ben van plan de volgende taart maar eens bij mijn ouders te gaan bakken. Eens kijken hoe het in hun combimagnetron gaat. Overigens gaat het met andere baksels (cupcakes, taarten die mijn man maakt, cakes e.d.) wél goed.

Zelf biscuit maken kan natuurlijk ook, maar vond die mix wel makkelijk, haha.

beginnende bakster ;)

Zet je je oven niet te hoog? Ik begin zelf op 135 graden en laat het oplopen tot ongeveer 175 graden.

Bijv. 10 min. 135 graden, 10 minuten 150 graden en 10 minuten 175 graden. (Ligt eraan of het een grote of kleine bakvorm is)

Je zou ook een thermometer in je oven kunnen hangen om te kijken hoeveel graden die echt is.

Dat heb ik dus ook een keer geprobeerd! Al begon ik dan op 155 graden en dan steeds wat hoger. Een thermometer is wel een goed plan ja! De oven geeft zelf, nadat je hem stopzet, aan hoe heet het zou moeten zijn op dat moment. Wat me daarbij wel opgevallen is, is dat het lang duurt voordat hij op temperatuur is en snel terugloopt. Met een thermometer kan ik dat wel controleren.

beginnende bakster ;)

6

Bakpapier om de vorm te verhogen?
Succes, hoop dat het in een andere oven beter gaat!

Nee, de vorm is hoog genoeg, de taart komt alleen niet zo hoog. Dankje!

beginnende bakster ;)

8

Ik heb mijn eerste taarten tot ik deze oven had gewoon in mijn combi magnetron gedaan! 160 graden en dan 35 minuten..
Doe je er misschien niet teveel water bij?
Ik gebruik de oude dop van de melkfles van mijn dochtertje die gaat van 10 ml tot 50 ml en dan doe ik 20ml en 2 tot 4 druppels bij.

Mijn eerste taart rijste ook niet goed en dacht ik dat het aan mijn magnetron(oven) lag maar ik hadt 220ml water ipv 22 ml erbij gedaan en als je er teveel water bij doet kan hij ook niet rijsen

suc6 :D

9

wat voor mixer heb je?

10

Ik schrok toen ik vorige keer voor het eerst de mix gebruikte, omdat de taart zo hoog werd :o
Zelf heb ik hem gewoon de hele tijd op 175 graden gebakken.

11

mixer = gewoon een simpele van Tristar, wel met 5 standen

beginnende bakster ;)

12

je gebruikt wel de mixers en niet de deeghaken?

en dan 10 minuten mixen op de hoogste stand, 2 minuten op de laagste stand.
oven voorverwarmen (tijdens mixen) op 150 graden en dan een minuut of 30-40 bakken.
oja, als je gemixt hebt, gelijk de (ingevette) bakvorm in en gelijk de oven in. niet laten staan.
als ie gaar is (even sateprikker of breinaald erin) eruit halen, en omkeren op een rooster om af te koelen.

zo doe ik het altijd!

13

@ Chantal: precies zoals ik het doe! Denk dat het toch aan de oven ligt, ga volgende week eens bij mijn ouders langs om het in die van hun te proberen en kijken of het dan anders is.

beginnende bakster ;)

14

ja, doe dat!
ik ben benieuwd of het dan wel goed gaat. succes! :)

15

er zijn een paar biscuit mixen van funcakes in omloop waar een productiefout in zit. Kijk dus even naar de barcode en tht (ik geloof die twee) om te kijken of jou mix niet ook misschien een productiefoutje is

ook ik heb nu een eigen site, lekkere keek

16

@ Rins, dat had ik gehoord ja, maar heb 1x ook een ander merk mix gebruikt en daarbij was hetzelfde verhaal. Ben bang dat het dus gewoon aan mezelf of de oven ligt.
Woensdag ga ik even langs mijn ouders om wat in hun combimagnetron te schuiven! En ik zal eens een oventhermometer aanschaffen...

beginnende bakster ;)

17

Trouwens: allemaal bedankt voor de reacties en tips!

beginnende bakster ;)

Heb je een handmixer van tristar of zoiets met een kommetje erbij?

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

19

Hai ik las dat je 11 minuten mix op hoogste stand.... niet doen. :nooo
maximaal 8 minuten hoogste stand en maximaal 3 minuten laagste stand. Langer mixen betekend niet luchtiger!. Misschien dat het daaraan ligt

Succes Corien

Zonder taart geen feest!

Ik denk dat het aantal minuten sterk afhangt van waarmee je mixt :)

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

21

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Ik denk dat het aantal minuten sterk afhangt van waarmee je mixt :)

Klopt helemaal, maar in het begin van deze topic vertelde ze met funmix... daar ben ik ook vanuit gegaan.. :)

Zonder taart geen feest!

Nee ik bedoel de machine.... :)
Met zo'n magimix bijvoorbeeld kun je volgens mij kloppen tot je een ons weegt. Een handmixer werkt weer anders dan een kenwood, etc.

23 Laatst bewerkt door Taartjes en co (29-08-2011 14:31)

probeer een bloemnagel in het midden met bakpapier om de kop. Dit was voor mij een gouden tip voor de wat grotere taarten.
En je eieren op kamertemperatuur verwerken.

24

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Nee ik bedoel de machine.... :)
Met zo'n magimix bijvoorbeeld kun je volgens mij kloppen tot je een ons weegt. Een handmixer werkt weer anders dan een kenwood, etc.

:lol: ow.....lol

Zonder taart geen feest!

25

haha, ik heb een handmixer (geen heel apparaat met kommetje dus), zou ik dan minder lang moeten mixen?

@ Taartjes en Co: ehhh, wat is een bloemnagel?  :o Eieren verwerk ik idd op kamertemp. of iets warmer

beginnende bakster ;)