Onderwerp: Waarom rijst mijn taart nooit goed?
Ik zag al wat meerdere topics met dit probleem, maar ik heb de oplossing niet gevonden.
Zelfs na het bakken van mijn 6e taart krijg ik het niet voor elkaar de mix mooi te laten rijzen tot een hoog taartje.
Ik heb deze laatste keer een vierkante bakvorm van 22x22 gebruikt en hierbij de hoeveelheden uit de tabel voor een bakvorm van 25x25 aangehouden. Ik gebruik een biscuitmix van funcakes. Mijn oven is een drama. Daarom heb ik de afgelopen keren van alles geprobeerd: beginnen op 150 en elke tien minuten 10 graden hoger/of juist gedurende 40 of zelfs 50 minuten 180 graden/nu de laatste keer een half uur op 175 graden en een half uur op 180 graden en zo'n beetje alle andere mogelijkheden ertussenin. Hoe ik het ook doe, een mooie hoge luchtige taart krijg ik niet.
Ook gebeurt het vaak dat er in het begin bij het bakken een enorme bol op de taart komt, die later instort. Met als gevolg dat de binnenkant van de taart niet mooi droog is, hoe lang en hoe hoog ik hem in de oven laat. Overigens zorg ik dat mijn eieren goed opgewarmd zijn en mix ik 11 minuten op de hoogste stand en dan nog even op een lagere stand.
Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen om te zorgen dat het wel goed rijst? Qua smaak is er nooit wat mis mee (heb tenminste tot nu toe geen klachten gehad, haha), maar vind het zo zonde omdat ik weet dat het beter kan!
Groetjes!
taartentessa