1

Onderwerp: tabellen ook voor chocolade biscuitmix?

Ik heb een vierkante bakblik van 26cm, gelden de tabellen ook voor de chocolade biscuitmix? Of alleen voor de normale.

Heb niet zoveel tijd om het hele forum te bestuderen, vandaar deze vraag die ongetwijfeld eerder is gesteld....

2

Re: tabellen ook voor chocolade biscuitmix?

Yep :Y

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

3

Bedankt!

Ik heb nog even verder gezocht en dat is erg verwarrend, haha, kan ik beter niet doen.

Dus ook met de chocolade biscuitmix voor een vierkante vorm van 26 x 26 kan ik aanhouden: 430 gram mix, 335 gram eieren, 43 ml water?

4

cleo schreef:

Bedankt!

Ik heb nog even verder gezocht en dat is erg verwarrend, haha, kan ik beter niet doen.

Dus ook met de chocolade biscuitmix voor een vierkante vorm van 26 x 26 kan ik aanhouden: 430 gram mix, 335 gram eieren, 43 ml water?

:Y

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

5

Dank je wel hoor! Ik zie ook berekeningen staan op internet (het bakblik vullen met water en dan rekenen) en dan kom je bijna op het dubbele uit van wat hier staat, vandaar de vraag.

6 Laatst bewerkt door joynme (25-08-2011 14:34)

Vul je dan je bakblik wel tot 2/3 of helemaal. en is je blik 7,5 of 10cm hoog.
Ik gebruik bovenstaande verhoudingen voor een 25 cm blik (vierkant 7,5 hoog)
Als je het niet helemaal vertrouwd doe je een ei extra en 66 gram mix en 7 gr water.
Misschien dan wel verstandig om je blik te verhogen met bakpapier ivm evt. overstromen.

Joyce

7

Ik heb het bakblik gevuld tot 2/3. Er ging 2,8l water
En dan kom je uit op 9 eieren, 747 gram mix en 171 ml water..

8

Het bakblik is 7 cm hoog

9 Laatst bewerkt door joynme (25-08-2011 14:43)

Ik heb nog even mijn eigen schema gecontroleerd en ik gebruik voor een bakblik van 25 cm 462 mix, 49 water en 7 eieren.
Heb ook een blik van 7 cm hoog en hij komt altijd tot net iets boven de rand uit!
Misschien dat die ene centimeter toch te veel scheelt zou ik 528 mix, 56 water en 8 eieren gebruiken en dan voor de zekerheid verhogen met bakpapier.
En als je het niet vertrouwd gaan voor het internet schema.

Joyce

Voor de chocoladebiscuitmix van Funcakes gelden andere verhoudingen dan voor de gewone biscuitmix. Voor elk ei dat staat aangegeven gebruik je 82,5 gram chocobiscuitmix en 18,75 ml water.

11

Bedankt hoor dames.. Hij moest nu echt de oven in, dus ik heb het gewone biscuitmix schema aangehouden. Dan zie ik het later wel weer of het goed gaat of niet....

12

Wel erg verwarrend zo allemaal. Hoop dat het goed komt  :thumb:

Joyce

13

Hij is aardig gelukt! Alleen niet hoog genoeg naar mijn zin, jammer dat ik niet even kan proefen of hij lekker smaakt  ;) Ga oefenen voor mijn zoontjes verjaardag, dat duurt nog een maandje, dus ik kan mijn kneepjes in die tijd nog wel wat verfijnen!

14

Chocoladebiscuit wordt inderdaad minder hoog. Het is zoals Sil al schreef: het aantal eieren gelijk houden aan de hoeveelheid voor gewoon biscuit en deze andere verhouding mix, water gebruiken.

Groet, Jolanda

15

Zal de volgende x zeker deze maten aanhouden. Dan komt het vast en zeker goed.

16

Mijn biscuit2 in chocoversie is 'mislukt', omdat hij niet gerezen is, dus maar snel de Funcakes gehaald.
Die heb ik nu in de oven staan, maar nu twijfel ik of het wel genoeg beslag is wat ik gemaakt heb.
Ik heb de hoeveelheden van de verpakking aangehouden, maar daarmee was mijn bakvorm niet voor 2/3 (niet eens de helft denk ik) gevuld.
Mijn gewone biscuit ga ik in het vervolg bakken volgens de 'litermethode': hoeveel liter inhoud heeft het blik? per halve liter een ei en dan 66 gram mix en 6 gram water.
Kan ik voor het chocobiscuit hetzelfde doen? per halve liter inhoud een ei maar dan 82,5 en 19 gram water.

Want volgens de verpakking moest ik voor mijn 30 cm taart maar 280 gram ei gebruiken, da's nog geen 6 eieren, terwijl de inhoud 5,5 liter is en ik dan op 11 eieren uitkom....

Het eerste biscuit van vandaag gaat voor eigen gebruik worden, maar als ik zie hoe weinig beslag er in de vorm ging, vrees ik dat dat ook gaat gelden voor het tweede.... En morgen moet het taartje af zijn. Moeten de biscuits niet steeds mislukken he?

17

Petuut: inderdaad wat je schrijft: de hoeveelheid eieren aanhouden en daar dan de verhouding op toepassen. Ik gebruik voor de 30 cm ook 10 eieren, en dan wordt het kapsel een cm of 8. Wil je het nog hoger, dan eitje (of 2) extra.

Groet, Jolanda

@Petuut, dat is zeker te weinig. Ik gebruik zes eieren voor 25cm.

19

Vreemd dat het dan wel zo op de verpakking staat...
Maar mijn grote biscuit is wel gelukt: 11 eieren, 11x82,5 gram mix en 11x19 gram water.
Mooi hoog geworden, moest alleen langer bakken dan ik gewend ben.
Ook het kleintje dat er nu in staat (25 cm) was op de aangegeven tijd nog niet gaar. Maar da's natuurlijk logisch, omdat er nu veel meer beslag in zit dat gaar moet worden.

Nu alleen nog een biscuitrecept vinden 'from scratch'