1

Onderwerp: Hélp!! hoe zit het met gelatine?

Hoi hoi,

Ik heb een dringende vraag.
Dit wordt mijn tweede taart, en nu ben ik bezig met een frambozenmouse vulling (van het forum), maar ik heb nu die frambozen met dr gelatine gemengd, en het is helemaal opgelost, maar het is echt nog heel erg vloeibaar.......
Het moet straks door de slagroom geschept, maar het lijkt me dat het één grote kleffe derrie wordt als het blijft zoals het nu is.
Gebeurt er nog iets met die saus, duurt het misschien gewoon even voordat het is opgestijfd? Ik heb nog nooit met gelatine gewerkt, dus ik heb werkelijk geen idee.
Ik hoop dat er nu iemand is, die me meteen gerust kan stellen...

Groetjes van een beetje paniekerige bakvriendin  :)

2

Re: Hélp!! hoe zit het met gelatine?

gelatine heeft de tijd nodig om op te stijven
als je alles hebt gemengd, lekker in de koelkast zetten en een tijd wachten( kan wel een uur duren)
succes

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

3

Oh dankjewel Spidygirl! Dat hoopte ik ook al. Ik heb nu alles in de koelkast staan. Ik heb de slagroom er nog niet doorgeroerd, wel al stijfgeklopt, maar er nog niet door. Zou ik dat wel al doen, of moet ik wachten tot die frambozensaus opgestijfd is?
Ik ben echt heel erg blij dat je me zo snel kunt helpen. :*

4

haihai
de slagroom kan je er meteen bij doen
anders is straks je mengsel waar je gelatine in zit veel te dik om nog door je slagroom te doen
als alles door elkaar zit , dan lekker in de koelkast zetten
succes

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

5

Nou dat heb ik nu dus gedaan, en dan nu maar wachten.... :Y
Mijn timing was niet helemaal top deze keer....
Nou ja dan wacht ik gewoon nog maar effies, alleesn die cake had ik al doorgesneden, en die ligt nu op tafel  :o . Moet ik gewoon af en toe effies kijken, of duurt het op z'n minst een uur? Nou ja al doende leert men.
Mijn appeltaart staat inmiddels in de oven, kijk dát kan ik dan weer wel heel erg goed, al zeg ik het zelf  :P .
Nou straks nog deze afmaken en versieren met marsepein, en dan nog een cheesecake, en dan nog maar een extra appeltaart, want die gaat toch altijd veel te snel op... Morgen ben ik namelijk jarig, en ik dacht laat ik deze keer eens zelf wat bakken.
Nou ik laat nog wel even horen of het allemaal nog goed is gekomen, maar ik heb er weer vertrouwen in, dankjewel nog!
Groetjes, Ingrid

6 Laatst bewerkt door kristien (26-08-2011 15:50)

Welke gelatine heb je gebruikt? Blaadjes of poeder? En toch eerst opgelost in een warme vloeistof voor je die door de hele mousse deed?
Als je voldoende gebruikt hebt voor de hoeveelheid die je wil laten opstijven zal dat ook wel gebeuren (zou nu al moeten gebeurd zijn?). Inderdaad slagroom er dadelijk doorheen, voor het opgesteven is.

7

Hoi Kristien,
Ik had blaadjes, en die eerst even laten weken in koud water, en toen uitgeknepen en aan de warme frambozenpuree toegevoegd.
Uiteindelijk is het goedgekomen.....pfff!
Wat alleen een beetje mis is gegaan, en wat ik dan weer niet snap.... mijn botercreme was helemaal slap. Ik had gewoon evenveel bakkersuikerpoeder en boter vermengd. vorige keer was ie perfect, en nu was ie slap. Uiteindelijk heb ik er nog maar extra suiker aan toegevoegd zodat het wat steviger werd. Het werd wel een kliederboel met afsmeren..... Maar....uiteindelijk is ie wel gelukt!
Of tenminste....hij ziet er heerlijk uit! en alle ingredienten afzonderlijk waren ook heerlijk, maar hoe het allemaal in zijn geheel smaakt, daar komen we morgen pas achter. Nu staat ie lekker in de koelkast op te stijven. Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties!

Dit is 'm geworden!!!
Groetjes, Ingridhttp://p.twimg.com/AXyT6jKCQAAzVxG.jpg

8

Ziet er goed uit!
Wat ik altijd doe is de gelatine geweekt aan warme vloeistof toevoegen, maar niet aan het hele recept. Ik heb de indruk dat ik dan beter kan controleren of de gelatine goed opgelost is. Ik heb nl eens gehad dat die geklonterd erin kwam te zitten. Ik los de gelatine dan bv op in een beetje opgewarmde slagroom (die je dan kan bijverwarmen als het nodig is), of als er melk in het recept zit, aan de melk, of als er citroensap in zit aan warm citroensap.