1

Onderwerp: 2 ganache vraagjes

Ik wil graag eens een "echte" chocoladetaart maken. Binnenkort ga ik een workshop van een "Swirly baroque taart" volgen en daar heb ik 2 cakes voor nodig en om eens te testen hoeveel cakebeslag ik nodig heb, heb ik mijn collega's een taart beloofd.
We zijn allemaal verslaafd aan chocolade, vandaar dus chocoladecake, gevuld met chocolademousse (of bonbonblocvulling)

Ik lees hier wel eens dat je kunt afsmeren met ganache. Maar als ik het recept hier op de site lees, is dat 300g slagroom en 300g chocola. Gaat de fondant dan niet smelten? Of zorgt de chocola er voor dat dat niet gebeurd?

Pure chocolade geniet de voorkeur. En dat brengt me bij de tweede vraag: als je afsmeert met pure ganache, gaat dat dan niet doorschijnen? Het idee was om de taart te bekleden in Pip stijl. Dus met vrolijke, frisse kleurtjes en veel bloemen. En als je daar zo'n donkerbruine schijn door ziet, is dat niet zo smakelijk hè.

Iemand tips/suggesties/ervaring hoe het zeker niet moet/...?

2

Re: 2 ganache vraagjes

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd (wel van plan) maar volgens mij gebruiken ze voor afsmeren een ander recept voor ganache

1 deel slagroom op 2 delen pure chocola of 1 deel slagroom op 3 delen melk/wit :)

3

En dan smelt de fondant niet?

En hoe zit het dan met doorschijnen? Of neem ik dan best witte chocola?
Moet er ook nog suiker bij?

4

Er moet zeker geen suiker bij! Het is zo al zoet genoeg ;)
Ik gebruik ook de 1/2 verhouding voor fondant chocolade en 1/3 voor witte chocolade.
Je moet de ganache op de taart laten afkoelen en uitharden, in de koelkast overnacht of een uurtje in de diepvries.
Dan de ganache even gladstrijken met een heet paletmes. Fondant gaat er dan op plakken en zal zeker niet smelten...
Qua doorschijnen heb ik nog nooit problemen gehad, zeker niet als je kleurtjes gebruikt...

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

5

Ok, dan nog een domme vraag:
In het recept hier op de website moet je de room verwarmen, chocolade smelten en dan laten afkoelen. Daarna moet je hem nog lobbig kloppen.
Dat geldt ook voor "afsmeerganache"? En werkt het dan ongeveer hetzelfde als bc of moet ik nog ergens rekening mee houden?

6

afsmeer ganache hoeft je niet te kloppen... je kan op youtube zoeken op inspired by michelle, dar kan je mooie filmpjes zien hoe het moet

7

om het wat minder zwaar te maken kan je het wat opkloppen/luchtig draaien verder verwerken als bc

www.taartjeshuis.nl webshop, workshops Zeewolde

8

donkere kleuren fondant/marsepein gaan denk ik prima met donkere chocolade, voor lichte kleuren zou ik witte chocolade nemen...

9

Bedankt allemaal. Volgende week eens uitproberen...

Foto's zijn gemaakt door manlief. Ieder zijn hobby.