1

Onderwerp: scheurend fondant help ?!

Hoi iedereen ,

Ik heb gister een taart gemaakt en tot mijn grote frustratie scheurde het fondant 2x.
Omdat ik een blauw groene kleur wou had ik resten blauw en groen gekneed had voor het eerst crisco in huis en er steeds bij gedaan maar het werd niet echt heel soepel en bleef wat raar van structuur nou over de taart gedaan allemaal scheuren erin. dus heb ik het erafgehaald en omdat het restjes waren maar gewoon in kliko gedaan.

Daarna met nieuw fondant zelf gekleurd deze keer en uitgerold en maar een vingerveeg crisco erin gedaan omdat het heel soepel aanvoelde uitgerold en over taart gedaan. en weer scheurde het. deze keer had ik het aantal fondant wat bij de tabellen stond gepakt helemaal uitgerold en weer scheuren.

Zou dit komen omdat ik hem te dun heb uitgerold.. te weinig crisco.. ongelijk heb uitgerold of wat zou het kunnen zijn heeft iemand hiervoor een oplossing ? ik ben bang dat mn fondant niet overal een gelijke dikte had maar dit weet ik niet zker.

alvast bedankt voor de hulp !!!

Smart critiques, Stupid creates

Re: scheurend fondant help ?!

Welke fondant gebruik je??
En ik ben geen fan van crisco door fondant hoor, nergens voor nodig.

Hoe lang heb je gekneed en hoe lang heb je over uitrollen gedaaan?
Zoek anders even op you tube naar filmpjes over how to cover a cake in fondant. Altijd fijn als je het iemand ziet doen :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

Ik gebruik funcakes fondant. En ik heb een flinke tijd gekneed ivm kleurstof het uitrollen ging paar keer mis dus weer doorkneden en overnieuw. ik zal binnenkort maar eens gaan zoeken dan op youtube

4

als je je fondant gekleurd hebt kun je het beter even laten rusten. Daarna opnieuw kneden tot het soepel aanvoelt maar dus ook niet te lang.
Crisco hoef je in principe niet door je fondant te doen hoor. Je kan het een beetje op je handen doen tegen het plakken aan je handen.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

5

oke bedaknt voor de tips :D ik ga het gewoon allemaal proberen... Kan het ook miscchien zijn dat ik het te dun uitrol ? en hoe kunnen jullie weten of je fondant overal evendik is ?

6

Gewoon schatten....

7

te dun uitrollen kan ook. Ik vind zelf de mooiste dikte tussen de 3 en 4 mm. Doe het wel eens dunner maar dat is minder mooi.
In het begin had ik van die latjes erlangs liggen om te kijken of het overal even dik was, nu zie ik het zo ook wel.
je hebt ook speciale spacers daarvoor
http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -4331.html

8

Maar met die latjes heb ik denk ik een probleem dat mijn roller ook te klein is ik heb volgens mij degene van rond de 20 centimeter.... dan zal ik ook maar een keer een nieuwe roller bestellen

9

Als het fondant bij mij scheurt ligt het er vaak aan dat ik te dun uitrol... maar dat doe ik omdat de meeste mensen/gasten een dunne laag fondant lekkerder vinden dan een dikke laag...
Ik gebruik een grote roller met van die ringen op het eind, zo heb je altijd dezelfde dikte. Heb geen ervaring met latjes, maar het werkt wel goed heb ik gehoord/gelezen.
Soms kan het ook zijn dat je fondant te soepel wordt als je teveel kleurstof erin doet. Ik heb dat aan de hand gehad op een workshop met Bakels fondant waarin teveel blauwe kleurstof gemengd was, kreeg het zonder scheuren niet over de taart.
Zelf gebruik ik Funcakes en met niet te dun uitrollen (met lange rolstok van 40 cm en ringen) geen probleem. Succes!

Sweet addiction...

10

Bedankt voor de tip ! het eerst volgende word dus een langere rolstok

11

ik heb die lange rolstok van Wilton met die ringen ook maar ik kan er niet mee rollen. Krijg altijd pijn in mijn polsen van dat ding. Heb dus gewoon een ouderwetse houten roller. Wat ik wel doe is na het rollen even met die grote erover heen "trekken" zodat de lap alvast mooi glad is