1 Laatst bewerkt door DebbyDaniel (18-08-2011 00:08)

Onderwerp: Taartje voor mijn zus ... uitdaging!

A.s. zondag is mijn allerliefste zus jarig en ik wil graag een heerlijke taart voor haar maken.

Het onderwerp, daar ben ik al uit; het wordt een iPhone. Ik heb de 'apps' al geprint en uitgeknipt, en die ga ik morgenavond proberen af te maken.

Ik heb zondag bij de Daily Style (geloof dat het zo heet) een rechthoekige aluminium bakvorm gekocht van 28x23 en 5 cm hoog.

Deze wil ik 2 keer gaan bakken en dan met de lange kant tegen elkaar leggen zodat ik een taart krijg van ca. 28x46.

Uitdaging 1:
Als eerste moet ik dus 'even' gaan uitzoeken hoeveel biscuitmix ik hiervoor nodig heb, maar dat doe ik morgen maar (kan ik nu niet zo goed over nadenken). Ik denk eigenlijk dat ik best de verhoudingen voor een 25x25 biscuit kan aanhouden, wat denken jullie?. Per keer dus.

Uitdaging 2:
Vervolgens ben ik over de vulling aan het denken en heb voor inspiratie al even bij de recepten gekeken. Ik wil heel graag vers fruit gebruiken; aardbeien en frambozen of zo, dus ik dacht mss is Mascarpone met aarbeien en witte chocola wel lekker? Of zou ik dan ook gewoon (om het mezelf makkelijker te maken) slagroom met aardbeien kunnen maken?

Het wordt maar 1 laag vulling, want ik wil hem niet te hoog maken en de vorm is ook maar 5 cm, dus veel hoger dan dat gaat het niet worden.

De buitenkant (bekleding) wordt zwart, dus ik heb wel een boel fondant nodig heb ik al bedacht (rond de 1,5 kilo).

Uitdaging 3:
Hoe rol ik zo'n lap fondant uit zonder scheuren gaten etc? Dat moet dan zo ongeveer 40x60 worden (en als ik dit schrijf denk ik .... OMG ...wat doe ik mezelf aan ;-) ).

In een YouTube-filmpje dat ik van hier gezien stopt een dame (uit de VS) de fondant even in de magnetron om makkelijker kneedbaar te maken. Heeft iemand hier ervaring mee?

En dan ... uitdaging 4:
De taart gaat zondag gegeten worden, kan ik hem dan al vrijdag afmaken? Hij móet in de koelkast natuurlijk ongeacht of ik slagroom- of mascarpone-vulling gebruik. Ben zo heel erg bang dat hij er plakkerig etc uitkomt zondag. De 'apps' kunnen er zondag op geplakt worden, da's een fluitje van een cent, maar de bekleding zelf red ik niet zondag.

Nogmaals .... wat doe ik mezelf aan hahaha .... (ik hou er maar op dat ik wel van een uitdaging hou).

Oh en had ik al gezegd dat ik dit weekend ook nog 60 cupcakes moet afmaken (die decoraties zijn gelukkig al bijna klaar, dus alleen de cc's nog maar bakken en decoreren).

En oh, mijn eerste taart heb ik pas op 19 juni gebakken ;-) ... call me crazy!

Sorry voor het hele verhaal, maar het helpt om het 'op papier' te zetten.

Elke vorm van input, aan- en opmerkingen, tips, etc zijn meer dan welkom!!

2

Re: Taartje voor mijn zus ... uitdaging!

Ik lees net al in de tips van Lot en daar zie ik ook dat ze de marsepein even opwarmt voor uitrollen.

Vraag me dan nog wel af of dat ook voor fondant geldt?

3

ik warm nooit fondant op in de magnetron. Als ik zo'n grote hoeveelheid moet kneden , deel ik het eerst in stukken, die kneed ik tot het al wat soepel is en dan kneed ik alles als 1 geheel (  :think: is dit te volgen?)
Zo'n grote lap is goed te doen als je heel goed je lap blijft draaien en niet al te dun uitrollen. Wel pak ik zo'n grote lap het liefst met mijn armen op om hem over de taart te leggen.

ik denk dat je qua verhoudingen voor je mix wel goed zit ( 25x25 aanhouden) alhoewel ik persoonlijk bij een vierkant blik altijd net iets meer doe.
De vulling klinkt prima maar slagroom met fruit is natuurlijk ook lekker. Voor zo'n grote taart zou ik wel aangevette slagroom maken, dat is net wat steviger.
Ik zou hem persoonlijk pas zaterdagochtend vullen en afsmeren en dan 's middags bekleden. Dat "plakkerige" trekt wel weg, je kunt  de ventilator aanzetten als je de decoratie erop plakt.

tip: kijk wel even of de maat in je koelkast past.
Succes!

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

4

Dank voor je reactie. Wat een mooie taarten maak je zeg!

Met aangevette slagroom, bedoel je dan dat ik er klopfix in kan doen?

Bedankt ook voor de tip van de koelkast ;-)

5

jeetje wat doe je jezelf aan !! zo'n grooooooooooooooote taart !!

(pas 4 taartjes op der naam heeft staan)

aangevette slagroom is slagroom met mascarponegemixt (staat ook bij recepten)

als ikzo'n onwijze lap zou moeten maken zou ik ze geloof ik stuk voor stuk kleine gedeeltes kneden en dan uitrollen op een eettafel ofzo.......met veeeeel poedersuiker en goed draaien tijdens het rollen zodat t niet gaat plakken........op de andere kant van je tafel je taartje neerzstten dat je niet de halve kamer doormoet met die onwijze plak over je roler ( of wat sil zegt over je armen)

ik ben enorm benieuwd hoe die der uit komt te zien ! maak je welff fotootje omhiet te showen ?

suc6

Vegetables are a must on a diet...I suggest carrot cake, zucchini bread, and pumpkin pie.! (Jim.Davis) xx Liesjuh

6 Laatst bewerkt door DebbyDaniel (18-08-2011 15:49)

Haha ... en toen vertelde mijn zus vandaag dat 4 gasten aan de lijn zijn en er van 2 nog niet zeker is dat ze komen. Dat ik dus maar niet zo'n grote taart moest maken ....

En bij de maten van hierboven wist ik al dat ik iets over zou houden dan het aantal mensen wat er zouden komen.

Nu ga ik hem maar de helft kleiner maken ... scheelt mij een hoop getob. Wordt wel íets meer gepriegel omdat de decoraties (de apps) dan kleiner moeten worden, maar goed ....

Oh en ze vindt lemon curd vulling heel erg lekker.

Zou botercreme met lemon curd dan een idee zijn? Alleen ... daar passen dan weer niet echt aardbeien of frambozen bij denk ik ...?

7

gaat jr vast lukken !! is vast veelminder ingewikkeld als zo'n grote lap uitrollen en zonder te scheuren je taart op singeren :D

Vegetables are a must on a diet...I suggest carrot cake, zucchini bread, and pumpkin pie.! (Jim.Davis) xx Liesjuh

8

Je kunt het bakblik ook iets hoger maken door de zijkanten met bakpapier te bekleden, kun je hem iets vaker doorsnijden en nog meer lekkere vulingen erin stoppen  O-)

9

Het is gelukt ....

Zie hier de foto's:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 2126695147