Onderwerp: Taartje voor mijn zus ... uitdaging!
A.s. zondag is mijn allerliefste zus jarig en ik wil graag een heerlijke taart voor haar maken.
Het onderwerp, daar ben ik al uit; het wordt een iPhone. Ik heb de 'apps' al geprint en uitgeknipt, en die ga ik morgenavond proberen af te maken.
Ik heb zondag bij de Daily Style (geloof dat het zo heet) een rechthoekige aluminium bakvorm gekocht van 28x23 en 5 cm hoog.
Deze wil ik 2 keer gaan bakken en dan met de lange kant tegen elkaar leggen zodat ik een taart krijg van ca. 28x46.
Uitdaging 1:
Als eerste moet ik dus 'even' gaan uitzoeken hoeveel biscuitmix ik hiervoor nodig heb, maar dat doe ik morgen maar (kan ik nu niet zo goed over nadenken). Ik denk eigenlijk dat ik best de verhoudingen voor een 25x25 biscuit kan aanhouden, wat denken jullie?. Per keer dus.
Uitdaging 2:
Vervolgens ben ik over de vulling aan het denken en heb voor inspiratie al even bij de recepten gekeken. Ik wil heel graag vers fruit gebruiken; aardbeien en frambozen of zo, dus ik dacht mss is Mascarpone met aarbeien en witte chocola wel lekker? Of zou ik dan ook gewoon (om het mezelf makkelijker te maken) slagroom met aardbeien kunnen maken?
Het wordt maar 1 laag vulling, want ik wil hem niet te hoog maken en de vorm is ook maar 5 cm, dus veel hoger dan dat gaat het niet worden.
De buitenkant (bekleding) wordt zwart, dus ik heb wel een boel fondant nodig heb ik al bedacht (rond de 1,5 kilo).
Uitdaging 3:
Hoe rol ik zo'n lap fondant uit zonder scheuren gaten etc? Dat moet dan zo ongeveer 40x60 worden (en als ik dit schrijf denk ik .... OMG ...wat doe ik mezelf aan ).
In een YouTube-filmpje dat ik van hier gezien stopt een dame (uit de VS) de fondant even in de magnetron om makkelijker kneedbaar te maken. Heeft iemand hier ervaring mee?
En dan ... uitdaging 4:
De taart gaat zondag gegeten worden, kan ik hem dan al vrijdag afmaken? Hij móet in de koelkast natuurlijk ongeacht of ik slagroom- of mascarpone-vulling gebruik. Ben zo heel erg bang dat hij er plakkerig etc uitkomt zondag. De 'apps' kunnen er zondag op geplakt worden, da's een fluitje van een cent, maar de bekleding zelf red ik niet zondag.
Nogmaals .... wat doe ik mezelf aan hahaha .... (ik hou er maar op dat ik wel van een uitdaging hou).
Oh en had ik al gezegd dat ik dit weekend ook nog 60 cupcakes moet afmaken (die decoraties zijn gelukkig al bijna klaar, dus alleen de cc's nog maar bakken en decoreren).
En oh, mijn eerste taart heb ik pas op 19 juni gebakken ... call me crazy!
Sorry voor het hele verhaal, maar het helpt om het 'op papier' te zetten.
Elke vorm van input, aan- en opmerkingen, tips, etc zijn meer dan welkom!!