Je kunt beter eerst je machine leren kennen voor je met welk gedownload programma dan ook aan de slag gaat..
Stap 1, ga eens goed voor je cricut zitten en probeer alle knopjes uit (behalve CUT) zie op het display wat ze doen.
De grote ronde 'wielen' aan weerszijde van je cricut gebruik je om het volgende in te stellen:
*Speed (de snelheid waarmee je snijdt)
*Pressure (de druk van het mesje op je fondant)
*Size (De grote van de afbeelding)
Onder in je schermpje zul je zien dat de vakjes verplaatsen als je daar aan draait.
Het plaatje van de letter, of het patroon op je schermpje zal niet groter of kleiner worden.. De grootte wordt onder in het schermpje weergegeven in cm (of Inch maar dat kun je veranderen in settings naar cm)
Verder raad ik je aan nog even te wachten met Icing/Frostysheets. Begin met fondant: Kneed redelijk wat Tylose door je fondant, je hoeft het niet 24 uur te laten inwerken.
Rol fondant erg dun uit op je werkblad/aanrechtblad, smeer je snijmat goed in met crisco (je kunt echt NIET zonder crisco) Leg de dunne lap fondant op je snijmat, en rol hem nog even goed aan, is hij nog licht bobbelig, desnoods even met je smoother er ook overheen. Leg de snijmat met fondant in de vriezer voor minimaal 6 a 7 minuten, stel ondertussen je machine in op het patroon wat je uit wil snijden. Ik zou de snelheid niet te hoog zetten, en de pressure op medium. De grootte kun je instellen in CM, en dan de grootte instellen op wat jij wil. Kies dan het patroon wat je wil snijden. Haal dan je snijmat uit de vriezer en leg hem direct in de cricut en druk op 'CUT'.. En nee, het gaat niet altijd goed, zeker niet als je teveel letters in 1 keer wil snijden, aangezien zo'n dun lapje erg snel ontdooit. Maar de afsnijdsels en de patronen die niet goed gegaan zijn kun je gewoon weer kneden en opnieuw uitrollen.
Ik vind het zelf het prettigst werken met 2 snijmatten, 1 ligt er in de vriezer, en met de ander ben ik bezig, snij ik uit, weer uitrollen en als ik die dan in de vriezer leg, haal ik de andere eruit en begin weer van voorafaan.
Ik snij echt maar op 1 kwart van mijn snijmat.. als ik meer zou snijden is het weer ontdooit. Ik kreeg er toch echt keurige kleine ornamentjes (uit de basis cartridge) uit 2 weken geleden.. tijdens een demonstratie.. zo klein en fijn had ik ook niet verwacht.
Geef niet op meis, het kan echt.. maar je moet je machine wel goed leren kennen voor je er echt goed mee aan de slag kunt
Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!