1

Onderwerp: Help!!! wat moet ik nou kiezen?

Lieve allemaal,

ik heb een paar weken terug voor het eerst een taart gemaakt met marsepein. En nu......heb ik de taartenkriebels! Ik wil heel graag meer aan de slag en veel oefenen met taarten. Daarom zat ik op de webshop te kijken wat er allemaal te koop is en het probleem begon al bij de bekleding voor de taart....
Ik heb dus geen idee of ik moet kiezen voor marsepein of fondant, heb al veel info gezocht en het forum doorgespit maar het enige verschil wat ik zie is hoe het gemaakt wordt......Waarom kiezen jullie voor het een of het anders? Is er verschil in smaak bijvoorbeeld en is het een makkelijker dan het anders? Please help !?!
Dan nog een vraagje: als ik gekozen heb voor marsepein of fondant....hoe bepaal je dan of je alle kleuren gaat kopen of dat je kleurstoffen gaat gebruiken om je witte marsepein/fondant te kleuren???? Wat doen jullie? En is het kleuren makkelijk?
Verder vroeg ik mij af hoe lang alles houdbaar is, dus ook de kleurstoffen en grootverpakkingen van marsepein/fondant. Doe je daar lang mee?

Ow ik zou al zo ontzettend geholpen zijn als iemand mij antwoord op deze vragen kon geven,
TNX alvast!

liefs Nicole

2

Re: Help!!! wat moet ik nou kiezen?

ik werk zelf het liefste met fondant maar dat is eigen
ik vind marsepein meer plakken namelijk

marsepein is wel weer beter te bewerken met warm weer

verder qua kleurstoffen
ik ben begonnen met een startsetje van ck geel rood blauw en bruin kon met mengen alles ermee rood en zwart zijn alleen niet te doen

hopelijk heb je er wat aan

3

smaak is heel persoonlijk. ik gebruik beide.

marsepein is op basis van amandelen en fondant op basis van suiker. dit bepaalt grotendeels de smaak.
fondant is vaak elastischer en dus beter uitrolbaar (mijn voorkeur merk petticine), droogt wel snel, maar dat is weer goed voor boetseren, hard mooi uit als er beetje tylose door doet.
qua kleuren kopen/mengen maakt het niet uit. als je echter witte decoratie wil, is fondant de aanrader. ongekleurde marsepein is amandelkleurig, ongekleurde fondant is wit.
houdbaarheid kleurstoffen heel lang, marsepein en fondant ongeveer 9 maanden.

hopelijk heb ik al je vragen kunnen beantwoorden, anders stel je ze maar

Facebook fanpagina: Julie's Taarten

4

Ow wat super dat jullie zo snel reageren. Ik zit hier echt achter mijn laptopje te wachten op reacties haha. Heb idd wel een klein vraagje naar aanleiding van jullie berichten:
wat wordt er precies bedoeld met uitharden? Wordt fondant veel harder dan marsepein?
Ik had idd wel veel problemen met het uitrollen van de marsepein en het bekleden bij de eerste taart....het scheurde heel snel. Is fondant soepeler?

Gebruiken jullie trouwens ook smaakstoffen?

tnx weer!!!

5

Ik vind zelf dat fondant soepeler is ook om op de taart te krijgen

Uitharden bedoelen we mee met bijvoorbeeld rozen maken die kun je niet maken en op de taart zetten want dan dikke kans dat ze inzakken dus die hebben een paar dagen te drogen nodig

6

smaakstoffen doe je in je botercreme, niet in de fondant of marsepein. er bestaat ook wel bv roze fondant met frambozensmaak.

7

aha kijk zo kom ik al een stuk verder....super dankjewel allebei!
Nu heb ik nog vragen over de gereedschapjes, maar voor ik op mijn vingers getikt wordt zal ik die wel even in het andere topic stellen ;)

Maar voor wat betreft marsepein/fondant ben ik er wel uit denk ik!

liefs nicole

8

:thumb: