1

Onderwerp: cake beslag

Hallo allemaal,
Voor de 1e verjaardag van onze zoon wil ik mijn eerste taart gaan bakken en decoreren. Dit wordt een hele uitdaging. Ik zit al avonden deze site af te neuzen. Wat een geweldige dingen maken jullie. Alle faq's heb ik uitgeprint en ook veel tips uit het forum. Nu heb ik nog een paar vraagjes. Op het forum heb ik het juiste antwoorden niet kunnen vinden.

Vandaag is mijn cakepan van wilton, 25 cm doorsnede (10 inch, 3,5 liter) binnengekomen. Nu wil ik als kapsel een cake maken. Ik heb op de site het 1:1:1:1 recept gevonden.
(1 liter= 3 eieren(m), 150 gr boter, 150 gr zelfrijzendbakmeel, 150 gr suiker)

Klopt het dat ik voor 3,5 liter alles met 3,5 moet vermenigvuldigen? Het lijkt mij zo veel.
Wat is precies de baktijd die ik aan moet houden voor deze grote?
Welke boter gebruiken jullie?
Gebruiken jullie basterdsuiker of gewone suiker?

Bedankt alvast voor de reacties. Misschien zijn het een beetje domme vragen maar ik ben echt een leek op dit gebied maar het lijkt mij zo gaaf om het te doen.

2

Re: cake beslag

:think: lijkt mij ook wel erg veel :Y

ik kwam net in een ander topic deze reactie van Suikertaartjes-Suuz tegen:
Een 6 inch vorm (15 cm) heeft een inhoud van 1 1/3 liter. Daar gebruik ik 250 gram boter voor.
Ik denk dat de stroopwafelcake niet heel veel zal verschillen in verhouding boter/volume, dus je kunt het op die manier berekenen.

Dus als je schaal bijvoorbeeld 5 liter is, moet je 5 delen door 1,3 en de uitkomst vermenigvuldigen met 250 gram.
Dan kom je ongeveer op een kilo boter uit

Wanneer je 1 1/3 met 3 vermenigvuldigt (oké, 4 ltr dus), kom je aan 750gr boter. Blijkbaar wel zoveel dus :Y

Voor cake gebruik ik altijd gewone suiker en roomboter; zo'n cake toch ruim een uur bakken lijkt mij. Dan voiorzichtig kijken en met een prikker erin controleren oftie gaat is (prikker schoon eruit, dan cake gaar.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Ik denk dat je ongeveer tegen 1 1/2 à 2 uur aan zit hoor.
En als ik jou was zou ik het beslag in tweeën delen en ook apart bakken. Dan gewoon op elkaar stapelen als één taart.

En persoonlijk vind ik zelfrijzend bakmeel niet zo nodig. Als je goed je boter e.d. klopt, heb je het ook echt niet nodig.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

4

Dank jullie wel voor de tips. Morgen ga ik hem bakken. Ik denk inderdaad in 2 delen. Ik hoop dat het gaat lukken.