1

Onderwerp: Kan iemand me helpen met vulling voor bruidstaart

hallo,
Er is me een maand geleden gevraagd of ik voor 9 september een bruidstaart zou willen maken voor 40 personen.
ik wil deze dus 30-24-20 maken. hij moet wit worden met rode rozen.
als vulling hadden ze graag banketbakkersroom met chocolademousse.
Heb een proeftaartje gemaakt en de tekening laten zien hoe ie helemaal zou worden en dit was allemaal prima, alleen de vulling vonden ze te zwaar omdat ze eigenlijk kort op de taart al gaan eten.

ik heb nog niet veel ervaring met verschillende vullingen. chocolademousse, bbr, monchou,kersenvlaaivulling, aardbeienbavarois, slagroom, zijn tot op heden de vullingen die ik gemaakt heb.

Ik wil de taarten stapelen. Ze de donderdagmiddag al maken want ze moeten de vrijdagmorgen bezorgdt worden.

Heeft iemand een idee voor een luchtige vulling wat iedereen eigenlijk wel lekker vindt die in een bruidstaart kan?

alvast bedankt voor de reacties

2

Re: Kan iemand me helpen met vulling voor bruidstaart

Ik zou de chocolade vervangen door iets fruitigs. Jam, of een combinatie van jam en echt fruit, zoiets. Bijv. bosvruchten jam met bosvruchten uit de diepvries van AH. Wordt meteen een stuk frisser en minder machtig.

lekker feestelijk en niet zo moeilijk; botercreme met champagne (kan evt die van Patidess) gecombineerd met aardbeien of frambozen :P

Ik heb de afgelopen tijd mijn taarten, waaronder twee bruidstaarten steeds gevuld met vanillekwark en aardbeienvlaaivulling, omdat dat fris is en zeker als het warm weer is, is dat heerlijk. Kreeg er ook veel goede reacties op.

Aangezien de zomer nog niet gearriveerd is, kan die best eens begin september komen ;)

5 Laatst bewerkt door Carien (14-08-2011 14:24)

bcmix aanmaken met prosecco (ipv champagne ;) ) ipv met water en dit combineren met (goede) frambozenjam. In de bc kun je dan hele frambozen doen. Is echt een bruidstaartvulling :Y

Ik ben helemaal geen fan van de bcmix, maar ivm (vaak) gebrek aan koeling moet je wel en het smaakt echt lekker zo. (banketbakkersroom is een koelkastvulling)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Baked by Anne schreef:

Ik heb de afgelopen tijd mijn taarten, waaronder twee bruidstaarten steeds gevuld met vanillekwark en aardbeienvlaaivulling, omdat dat fris is en zeker als het warm weer is, is dat heerlijk. Kreeg er ook veel goede reacties op.

Aangezien de zomer nog niet gearriveerd is, kan die best eens begin september komen ;)

Dez emoet wel gekoeld bewaard worden en dat is vaak bij bruidstaarten lastig, dus eerst even navragen of de taart niet  te lang buiten de koeling blijft staan.

7

Baked by Anne schreef:

dit klinkt inderdaad super lekker, ga hem sowieso voor mezelf ff uitproberen, klinkt lekker fris.
Ik lees verder dat ie wel goed gekoeld moet worden (kwark) , hoe doe jij dit dan???

8

Carien schreef:

bcmix aanmaken met prosecco (ipv champagne ;) ) ipv met water en dit combineren met (goede) frambozenjam. In de bc kun je dan hele frambozen doen. Is echt een bruidstaartvulling :Y

Ik ben helemaal geen fan van de bcmix, maar ivm (vaak) gebrek aan koeling moet je wel en het smaakt echt lekker zo. (banketbakkersroom is een koelkastvulling)

deze klinkt ook wel lekker. Is het dan de gewone prosseco witte wijn, of rose.
En ik maak mijn bc altijd zelf, boter/margarine/poedersuiker.
Ik heb wel bc poeder staan (waar je dus inderdaad water bij moet voegen, maar nu dus de prosseco) maar nog nooit gebruikt. Ik gebruik bc namelijk enkel om af te smeren. Maar bij de bc poeder staat ook dat je bbr moet gebruiken, doe je dit dan niet, want bbr moet ook gekoeld worden, toch?

hoop nog iets van je te horen, want klinkt inderdaad hee lekker en feestelijk

9

Ik zou geen vulling maken die gekoeld moet blijven omdat bruidstaarten vaak lang staan..

En ik zou idd kiezen voor iets fris..  van patidess hebben ze aardbei friszuur erg lekker door de botercreme en haalt het zware weg..

Carpe Diem... dat heb ik zeker geleerd het afgelopen jaar..

10

Ik gebruik ook zeer zelden de bcmix; alleen als het echt niet anders kan. Ik vind de slagroomvullingen nou eenmaal lekkerder :Y
Met de bcmix kun je volgens sommigen wel afsmeren, maar er zijn genoeg dramaverhalen, dus dat zou ik idd niet doen.
Bij de bcmix hoeft geen bbr, dat kan. In dit geval dus niet doen, alleen witte prosecco (had ik gedaan tenminste; weet niet wat het smaakverschil is, ik drink zelf niet) gebruiken ipv water. De mensen waar ik de bruidstaart voor gemaakt heb, waren laaiend enthousiast. Moet zeggen dat ik deze vulling ook wel lekker vond, ondanks de lichte alcoholsmaak ( :s wat mij betreft ;) )

Inmiddels smeer ik m'n taarten af met witte chocoladeganache a la Michelle (kijk maar eens op youtube en zoek hier maar eens op in dit forum). Die witte chocoganache zou het ook wel erg goed doen met de frambozen en de prosecco denk ik; lekkerder ws dan de botercrème (maar da's ook weer persoonlijk ;) ).

Probeer het eens uit zou ik zeggen; ik heb Prosecco Contarini  van AH gebruikt, iets van  €4,75, dus dat zijn de kosten niet.

Succes :thumb:

lique274 schreef:
Baked by Anne schreef:

dit klinkt inderdaad super lekker, ga hem sowieso voor mezelf ff uitproberen, klinkt lekker fris.
Ik lees verder dat ie wel goed gekoeld moet worden (kwark) , hoe doe jij dit dan???

Ik heb de eerste keer de taart een half uur voordat het bruidspaar arriveerde, de taart gebracht en neergezet. Vooraf had ik hem in de koelkast gezet, dus door de fondant, blijft de vulling nog wel even koud.

En de tweede bruidstaart, heb ik op de locatie in de koeling kunnen zetten, ze hadden daar een "Walk-in fridge"  :D

Het is wel kwark, maar het bederft zomaar niet.

12

Baked by Anne schreef:
lique274 schreef:
Baked by Anne schreef:

Ik heb de eerste keer de taart een half uur voordat het bruidspaar arriveerde, de taart gebracht en neergezet. Vooraf had ik hem in de koelkast gezet, dus door de fondant, blijft de vulling nog wel even koud.

En de tweede bruidstaart, heb ik op de locatie in de koeling kunnen zetten, ze hadden daar een "Walk-in fridge"  :D

Het is wel kwark, maar het bederft zomaar niet.

zal wel heel vreemd zijn van mij, maar gaat ie dan niet verschrikkelijk zweten of plakken als je hem uit de koelkast haal. Heb tot op heden mijn taarten namelijk steeds kunnen maken en de mensen kwamen er dezelfde dag om, vandaar deze vraag.
Het bruidspaar komt rond 13 uur en ongeveer 13.30 de koffie. de taart moet ik rond 11 uur brengen.
zoals ik schreef wilde ik er dus de donderdagmiddag aan beginnen omdat het toch 3 stapels zijn.
kan ik de kwark er dan al gewoon in doen en dan bv in de garage (daar is het ook altijd wel koel) bewaren totdat ik hem de volgende dag weg breng???

sorry voor deze vraag,maar een taart wil je sowieso goed doen en een bruidspaar moet helemaal perfect zijn he :)

13

Carien schreef:

Ik gebruik ook zeer zelden de bcmix; alleen als het echt niet anders kan. Ik vind de slagroomvullingen nou eenmaal lekkerder :Y
Met de bcmix kun je volgens sommigen wel afsmeren, maar er zijn genoeg dramaverhalen, dus dat zou ik idd niet doen.
Bij de bcmix hoeft geen bbr, dat kan. In dit geval dus niet doen, alleen witte prosecco (had ik gedaan tenminste; weet niet wat het smaakverschil is, ik drink zelf niet) gebruiken ipv water. De mensen waar ik de bruidstaart voor gemaakt heb, waren laaiend enthousiast. Moet zeggen dat ik deze vulling ook wel lekker vond, ondanks de lichte alcoholsmaak ( :s wat mij betreft ;) )

Inmiddels smeer ik m'n taarten af met witte chocoladeganache a la Michelle (kijk maar eens op youtube en zoek hier maar eens op in dit forum). Die witte chocoganache zou het ook wel erg goed doen met de frambozen en de prosecco denk ik; lekkerder ws dan de botercrème (maar da's ook weer persoonlijk ;) ).

Probeer het eens uit zou ik zeggen; ik heb Prosecco Contarini  van AH gebruikt, iets van  €4,75, dus dat zijn de kosten niet.

Succes :thumb:

Ik ga het inderdaad toch eens proberen en ook op zoek naar die witte chocoladeganache  proberen. Ik heb tot op  heden wel enkele ganachetaarten gemaakt, ook witte (wat ik heel vervelend om goed dekkend te krijgen), deze dan weer met boetseersels of figuren van fondant gemaakt,  maar nog niet gebruikt om de taart af te smeren en dan met fondant te bekleden. Weer wat bijgeleerd :)

Bedankt voor je ideeën en advies.
groetjes Angelique

14

de gietganache heeft een andere samenstelling dan de afsmeerganache :Y  Afsmeren is met 100ml slagroom en 300gr witte chocola (of 200gr pure of melkchocola)

15

Bedankt voor de reacties, heb zelf geproefd en waren beiden heel lekker. Het as. bruidspaar heeft gekozen voor de vanillekwark met aardbeienvlaaivulling