1

Onderwerp: opnieuw invriezen?

Als ik een biscuit op voorhand maak en bewaar hem in de vriezer. Hoe zit het dan met bekleden daarna. Je moet hem er toch weer uithalen. Kun je de taart daarna weer invriezen of is dit niet verstandig. Of kun je beter zorgen dat je biscuit niet ontdooid tijdens het bekleden. Alvast bedankt

Re: opnieuw invriezen?

Je biscuit zal zeker ontdooien tijdens het vullen/afsmeren/bekleden.
De meningen zijn verdeeld over het opnieuw invriezen maar ik doe het zo heel af en toe wel en de taart heeft er mijns inziens niks onder te lijden.

Life is what you bake it.

3 Laatst bewerkt door Hummingbird (10-08-2011 12:33)

je kan inderdaad niet voorkomen dat hij dan ontdooit. Of vul je hem dan al eerst?

Groetjes Esther
Kom ook eens kijken in mijn winkel (132m2) met bakspullen in Voorburg! (koningin Julianalaan 166, naast de fietsenwinkel Profile) www.cakebakelove.nl

4

Tja ze zeggen altijd dat je iets wat ontdooit is niet opnieuw in kunt vriezen, omdat het dan droog wordt.

Ik doe het dus niet.  Maar kan goed zijn dat iemand anders er wel goede ervaringen mee heeft.

5

nee het opnieuw invriezen is niet omdat het dan droog wordt...

Hier in lekentaal uitgelegd:
Als je een taart bakt zitten er altijd micro organismen op... Als je ze invriest dan gaan ze "slapen" (dus niet dood!)
Als je ze ontdooit, worden ze "wakker". Dan gaan ze ineenkeer heel erg vermenigvuldigen...
Dit is op zich niet zo erg, kunnen we prima tegen... Maar als je daarna weer iets invriest, met die veeeeel meer "beestjes" gaan die allemaal weer "slapen".
Ontdooi je het dan weer dan zullen de micro-organismen als reactie op de verhoging van de temp. en vochtigheid wéér gaan vermenigvuldigen...
Dus jehebt ineenkeer veeeeeeeel meer micro organismen. en mensen met een slechte weerstand of al iets onder de leden zouden daar evt. ziek van kunnen worden

Geldt bovenstaande niet vooral voor zaken als vlees en vis...

Life is what you bake it.

7

Taartenmarie schreef:

Geldt bovenstaande niet vooral voor zaken als vlees en vis...

geld ook voor taarten :D

liefde en passie voor taarten bakken.

8

voor een droog biscuit ( zonder vulling dus) kan het nog niet echt kwaad hoor. Kijk maar eens hoeveel mensen een taart die uit de vriezer komt weer opnieuw invriezen en later opeten.
Het blijkt steeds vaker dat "wij" allen soms te voorzichtig zijn met voedsel. Zo is ook jarenlang gezegd dat je b.v. spinazie niet voor een 2e keer mocht verwarmen terwijl dat dus helemaal geen kwaad blijkt te kunnen.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

9

Hihi ik zei ook niet dat het niet kon ;) Dat is net zoiets als dingen na de datum nog opeten ;) Ik heb kruiden in de kast staan die al een jaar over datum zijn... Niks mee aan de hand hoor...

Maar dat je hem niet 2x moet invriezen omdat ie dan droog wordt, das niet zo ;) (misschien dat het wel zo is, maar das niet de voornaamste reden).

En het geldt niet alleen met vis en vlees, geld voor alle producten. Ik heb er juist met vlees minder moeite mee... Dit ligt in de supermarkt meestal al in de vriezer, wordt het ontdooit komt het in de winkel, ik koop het en gooi het weer in de vriezer... Alleen vlees bak ik altijd goed door en door (okay, sommige micro organismen kunnen ertegen, maar toch, meeste is dan toch echt wel dood ;))

Ik vries zelf nooit een taart 2x in... Maar das niet om bovenstaande reden, das gewoon omdat ik heel onhandig plan en uiteindelijk altijd alles in 1 dag doe, bakken, vullen en versieren... hihi  :o

10

Heb het ook wel eens gedaan voor een eigen taartje. Laten ontdooien om te gaan maken, maar dan toch niet aan toekomen :D Ik heb die enkele keer dat het gebeurde niets van de smaak gemerkt.

11

reneebr schreef:

Hihi ik zei ook niet dat het niet kon ;) Dat is net zoiets als dingen na de datum nog opeten ;) Ik heb kruiden in de kast staan die al een jaar over datum zijn... Niks mee aan de hand hoor...

Maar dat je hem niet 2x moet invriezen omdat ie dan droog wordt, das niet zo ;) (misschien dat het wel zo is, maar das niet de voornaamste reden).

En het geldt niet alleen met vis en vlees, geld voor alle producten. Ik heb er juist met vlees minder moeite mee... Dit ligt in de supermarkt meestal al in de vriezer, wordt het ontdooit komt het in de winkel, ik koop het en gooi het weer in de vriezer... Alleen vlees bak ik altijd goed door en door (okay, sommige micro organismen kunnen ertegen, maar toch, meeste is dan toch echt wel dood ;))

Ik vries zelf nooit een taart 2x in... Maar das niet om bovenstaande reden, das gewoon omdat ik heel onhandig plan en uiteindelijk altijd alles in 1 dag doe, bakken, vullen en versieren... hihi  :o

ik heb als tiener ( lang geleden dus ;) ) een tijd in de keuken van een goed restaurant gewerkt...als je zag wat daar allemaal met voedsel gebeurde  :grr:
Toch zou ik het met dingen waarin rauwe eiwitten en dergelijke zitten niet snel doen. Maar iets wat goed verhit is geweest durf ik wel aan.

12

opnieuw invriezen van kapsel is geen probleem werk al 30 jaar in verschillende bakkerijen en vaak wordt gebruik gemaakt van kapsel uit vriezer
heb hier nog nooit klachten over gehoord
we denken vaak te moeilijk
maar vergeet niet houd wel ten alle tijden hygiéne in acht

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

13

sil schreef:
reneebr schreef:

ik heb als tiener ( lang geleden dus ;) ) een tijd in de keuken van een goed restaurant gewerkt...als je zag wat daar allemaal met voedsel gebeurde  :grr:
Toch zou ik het met dingen waarin rauwe eiwitten en dergelijke zitten niet snel doen. Maar iets wat goed verhit is geweest durf ik wel aan.

Oh ja... Ik in een shoarma tent! Viel 10 kilo kipfilet over de vloer van het restaurant... Ik wilde het weggooien, maar dat mocht mooi niet... Zonder af te spoelen of iets dergelijks werd het gewoon weer gebruikt!
En spare ribs wordt lekkerder als het na het koken in de buitenlucht afkoeld... daar waar ook vogels vliegen enz. enz. enz.

Maar toch, tis altijd wel lekker als  iemand anders het gekookt heeft hahaha

14

het is soms maar goed dat we niet allemaal weten wat we binnen krijgen denk ik. ( alhoewel...dan raak ik misschien wat overtollige kilo's kwijt :lol: )

15 Laatst bewerkt door vanessa1982 (10-08-2011 21:20)

Dat denk ik ook Sil :lol: Latst zag ik toch ook iets bij een slagerij, dat ik dacht van :nooo

16

vanessa1982 schreef:

Dat denk ik ook Sil :lol: Latst zag ik toch ook iets bij een slagerij, dat ik dacht van :nooo

nu word ik wel heel nieuwsgierig natuurlijk...

17 Laatst bewerkt door vanessa1982 (10-08-2011 21:37)

Shoarmareepjes in bevroren toestand loskrijgen van elkaar (inderdaad vlees reeds ingevroren ;) )..... hoe doe je dat als slager? Gewoon de zak op de grond leggen en met de schoentjes losstampen...  :x  Hoe hygiënisch.... Voor mij dus niet zo snel meer shoarmavlees  :D

En wij alles altijd maar netjes op tijd uit de vriezer halen en rustig laten ontdooien aan 1 stuk :)

18

vanessa1982 schreef:

Shoarmareepjes in bevroren toestand loskrijgen van elkaar (inderdaad vlees reeds ingevroren ;) )..... hoe doe je dat als slager? Gewoon de zak op de grond leggen en met de schoentjes losstampen...  :x  Hoe hygiënisch.... Voor mij dus niet zo snel meer shoarmavlees  :D

En wij alles altijd maar netjes op tijd uit de vriezer halen en rustig laten ontdooien aan 1 stuk :)

zo druk ik ook altijd mijn taarten goed aan  :lol:  :lol:

hé gats, nee hoor...bij die slager ging ik niets meer kopen.