1

Onderwerp: Zilveren lelies voor zusje en haar bruidegom

Het is mij wat geweest, van een chocoladetaart met gouden afwerking, uiteindelijk naar witte marsepein met zilver...die trapsgewijs moest lopen.

Nog nooit met marsepein gewerkt, was wat aanpassen (crisco moeten gebruiken want bleef aan handen kleven).

Heb zelf de standaard gemaakt voor de taart. Gele isolatiemoes van 2cm dik versneden in verschillende vierkanten, telkens 5cm kleiner dan bovenstaande taart, zelfklevende plastic erover en zilveren lint rond. pfff..alweer zo'n idee dat in mijn hoofd sneller ging dan in realiteit. Onderste 'standaard' vastgekleefd met dubbelzijdige tape op de plank zodat die bleef staan gedurende de rit naar de kust.  :rolleyes:

De smaken die ze wilden: praliné, dulce de leche, melkchocoladeganache. 2de taart: blauwe bessen, lemon curd, citroenmousse, citroen-SBBC. taart 3: frambozen, witte chocolade, champagnemousse en witte chocolade SBBC. '3 lagen per taart ajb'..

Op de onderste taart moest hun topper komen te staan...een bruidspaartje..van Little People, inclusief roze minitaart  :/
Daarom is de onderste iets groter in verhouding tot de andere taarten. Alleen kreeg ik het niet over mijn hart om die plastic popjes op mijn foto's te zetten  O-)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-M8BD4KAL.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MEJNVTLS.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZRUPMU6Z.jpg

2

Re: Zilveren lelies voor zusje en haar bruidegom

ieks, die laatste foto :s

snap dat je die niet op je prachtige taart  :thumb: wilde zetten

overigens, marsepein die plakt gaat over met iets klamvochtige handen, niet met Crisco :nooo  ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

bedankt voor je tip!...ik wist niet wat te proberen, dus even met crisco handen ingesmeerd.
Lukte wel (gelukkig)...wss ben ik gewoon te snel de marsepein beginnen kneden na uitpakken.

Zal het in achterhoofd houden mocht ik ooit nog met marsepein werken  :D

4

Prachtig taartje  :Y

maarre dit zijn toch calla's en geen lelies?

5

Geweldig mooie taart, die bloemen zijn ook schitterend!!!

Hoeveel domme blondjes heb je nodig om 1 chocoladetaart te maken?
25. 1 voor het deeg  en 24 om de m&m's te pellen. :)

6 Laatst bewerkt door Reini (07-08-2011 12:31)

djehr schreef:

Prachtig taartje  :Y

maarre dit zijn toch calla's en geen lelies?

is dat ook geen lelie? De Calla lelie?
Vroeger zei ik aronskelk, dan noemde een bloemverkoper het Calla lelie..nou weet ik het niet meer  :P

7

effe gegoogled  ;)

Calla/callalelie/aronskelk/zantedeschia, plant voor binnen en buiten.
Deze van oorsprong Zuid-Afrikaanse moerasplant is afkomstig van de familie Aronskelkachtigen.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

weer wat geleerd  :lol:  :thumb:

9

Carien schreef:

effe gegoogled  ;)

Calla/callalelie/aronskelk/zantedeschia, plant voor binnen en buiten.
Deze van oorsprong Zuid-Afrikaanse moerasplant is afkomstig van de familie Aronskelkachtigen.

:thumb:
thanks!!

10

Super prachtige taart!!! het zijn inderdaad geen lelies maar kelkbloemen. Maar volgens mij is dit een super klein puntje dat totaal niet erg is want de taart is knap gedaan en echt prachtig!!!  :thumb:

Klein vraagje hoe heb je de taart zo mooi hoog gekregen met die moeilijke vullingen?

Ik wil ook eens graag mousse proberen maar ben bang dat de taart plat wordt... Gebruik je cake of biscuit hier?

Groetjes

11

Heel erg mooi :thumb:

www.joyofbaking.nl - ''pure passie''

12 Laatst bewerkt door Reini (09-08-2011 09:55)

cupandcakes schreef:

Super prachtige taart!!! het zijn inderdaad geen lelies maar kelkbloemen. Maar volgens mij is dit een super klein puntje dat totaal niet erg is want de taart is knap gedaan en echt prachtig!!!  :thumb:

Klein vraagje hoe heb je de taart zo mooi hoog gekregen met die moeilijke vullingen?

Ik wil ook eens graag mousse proberen maar ben bang dat de taart plat wordt... Gebruik je cake of biscuit hier?

Groetjes

Ik heb biscuit gebruikt..de vullingen vielen best mee hoor. eerst de lagen snijden, dan een dijkje spuiten, dan met spuitzak opgevuld. Zowel mousse als dijkje waren ongeveer 1cm hoog. De biscuit zelf 7-8cm dus had ik taarten van 10cm hoog, excl de marsepeinlaag en ganache/BBC.
En als cakeboard heb ik telkens een op maat gesneden gele isolatiemoes (bekleed met zelfklevende plastic en daarop dunne taartkarton). Die was 2 cm waardoor ik een visueel effect kreeg van taarten van 12-13 cm hoog  :D

13

Je taart is prachtig! Maar die topper...... misschien hebben ze kinderen die daar mee spelen of zo??

Goede keus om 'm niet mee op de foto te zetten  ;)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

14

Wat een prachtige taart en ik vind de standaard (die je niet goed ziet)
ook geweldig bedacht. Het geheel vind ik zo mooi.
Snap dat je de topper er niet opgezet hebt.

En was je zusje tevreden???

groetjes, anne-mieke

15 Laatst bewerkt door Reini (09-08-2011 12:08)

annetje9 schreef:

Wat een prachtige taart en ik vind de standaard (die je niet goed ziet)
ook geweldig bedacht. Het geheel vind ik zo mooi.
Snap dat je de topper er niet opgezet hebt.

En was je zusje tevreden???

Zusje was héél tevreden..en ook verbaasd dat de taarten zo lekker waren  (ik was het huis al uit toen mijn zusjes nog geen tieners waren, en ze blijven dus denken dat ik niet kan koken omdat ze me het nooit hebben zien doen) :D

Ik had geen tijd voor nieuwe proevertjes na hun chocoladefondant-citroencreme proevertje maar had wel hun lievelingssmaken gevraagd toen...de taart met dulce de leche en praliné was razendsnel op, met zelfs teleurgestelde gasten want die hadden van anderen gehoord dat die zo lekker was..

Ze hebben zelf (nog) geen kinderen..ik ben de enige die al kids heeft en de mijne zijn wat oud voor little people ;)

16

leuk!

17

Super bedankt voor de uitleg!!

groetjes

18

Ik vind het een prachtige taart :thumb:  :thumb:

Maar die topper :s  :s Ik snap goed dat je die niet op de foto wilde hebben.

Maar wat is isolatiemoes?????

Groetjes Gerien

Reini,

Ik moest in de week nog aan je denken. Ik had nog onthouden dat je eind juli de bruidstaart voor je zus zou maken.
Je hebt er prachtige taarten van gemaakt. Ik vind ze veel mooier dan jouw probeersel dat je hier eens showde in die bruine tinten.

Maar zoals de rest die reageert : jammer van die topper. Hoe kwamen ze daar nou bij ? Vonden ze deze misschien grappig ? Nou ieder zijn smaak hé.

Nu zul je bij je zussen weer een trapje hoger staan  :)  goed gedaan !  :thumb:

20

Prachtig!

Groetjes Annemarie
*Wat is taarten maken toch een heerlijke hobby!* (Bijna net zo leuk als wudden ;))

21

Prachtige taart, maar die topper.......... :D

22

dank je dames..die topper, ik ben blij dat ik niet gewoon een vreemd mens ben omdat ik die er niet op wou op mijn foto's  :lol:

gele isolatiemoes, da's lijkt op die PUR die ze in huizen spuiten, onder de vloer om te isoleren, weegt bijna niks, maar dan harde gele platen die je makkelijk kan versnijden met een breekmesje.
Het kost ook bijna niks. enkele eurootjes voor zo'n grote plaat.
Wel moet je het volledig  bedekken met bv kleefpapier zodat het niet in contact komt met voedsel. Ik heb er kleefplastic op gedaan en dan nog dunne cakeboards boven en onder.
Je hebt wel een superlichte standaard (het ding woog al zo zwaar door de taarten, maar zo kon mijn man het geheel alleen van de wagen naar het feest dragen).
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AR88D7AX.jpg

23

Heel erg mooi gedaan. En die standaard, wat goed bedacht. Was ik zelf nooit opgekomen.

Heb een vraagje over je vulling....
Die dulce de leche en praliné combi lijkt me heerlijk.
Het recept voor de dulce de leche heb ik hier op het forum inmiddels gevonden. Maar wil jij het recept voor de praliné met me delen???

En doe je dan gewoon een laag vulling dulce de leche en daarna weer een laag biscuit en dan de praliné?

Ik ben zelf tot nu toe nogal saai geweest wat vullingen betreft, nu is het tijd om iets anders te durven. :o

24

Tillytaart schreef:

Heb een vraagje over je vulling....
Die dulce de leche en praliné combi lijkt me heerlijk.
Het recept voor de dulce de leche heb ik hier op het forum inmiddels gevonden. Maar wil jij het recept voor de praliné met me delen???

En doe je dan gewoon een laag vulling dulce de leche en daarna weer een laag biscuit en dan de praliné?

Eigenlijk heb ik een beetje geëxperimenteerd met het bon bon bloc vulling-recept van hier op de site, van Joyce.

In België kennen we dat niet 'bonbonbloc'.
Ik ken het eigenlijk als de 'muisjes',  'bouchée' van cote d'or. Ok, het zijn geen muisjes maar olifantjes, maar dat zag ik er als kind niet in.
Of gewoon: chocolade met praliné  :P

Ik heb de pralinévulling genomen zoals in de webshop verkocht wordt, dat dan samen met room opgewarmd. laten afkoelen als ganache en dan opkloppen.
Eigenlijk had ik het moeten maken zoals chocolademousse (zo waren de recepten die ik vond), maar dat duurde mij iets te lang  O-)
Achteraf, bij mijn 'gooi de overschot in 1 taartje'  :+ , heb ik het volledige recept van Joyce gevolgd en omdat ik ook daar de taart heb afgesmeerd met ganache, was er niet veel smaakverschil...dus kon ik mss makkelijker gewoon bonbonbloc hebben genomen. Dat is iets goedkoper dan de pralinévulling  :think:

Ow, en ja, biscuit-vulling-biscuit-vulling-biscuit-vulling-biscuit