1

Onderwerp: Mijn eerste taart Spannend!!! Vraagje

Hallo allemaal,

Na maanden te hebben gelezen op jullie forum en op internet over het bakken,vullen en bekleden van taarten. Heb ik eindelijk de moed verzameld om ook maar aan de slag te gaan.

Aangezien mijn zoontje morgen 3 jaar word ben ik vandaag al aan het bakken gegaan (zaterdag heb ik de taart nodig) vol spanning heb ik mijn biscuitmix gemaakt en in de oven gestopt. De zenuwen gierden door mijn lijf, wilde zeker weten of het allemaal wel zou lukken, gelukkig is hij goed gelukt! Heb een vorm van 35x35 (groot he) maar hij kwam er goed uit. Een aantal uurtjes laten afkoelen en toen opengesneden! God wat een rot klus! Alles ging goed, tot mijn biscuit helemaal kapot ging! Ik heb gelukkig de onderste en bovenste laag kunnen redden alleen de middelste laag is helemaal kapot!

Ik  ga zelf de taart vullen met slagroom en dacht eraan de middelste laag erop te puzzelen. Is dit een goed idee?? Wat zouden jullie doen?

en hebben jullie nog tips voor het opensnijden van de taart, dit zal echt niet de laatste taart zijn die ik gebakken heb.
Ik geef niet op :lol:

Groetjes

2

Re: Mijn eerste taart Spannend!!! Vraagje

Toch best een onderneming voor een eerste taart een 35x35! Dat wordt nog wel wat met bekleden straks....
Maar gewoon de middelste laag erop puzzelen is prima hoor, daar zie je later niets meer van. Voor de volgende keer kun je beter het kapsel eerst een nachtje (of langer) in de diepvries leggen en daarna laten ontdooien en dan snijden. Of beter nog niet ontdooien en dan snijden, lijkt me persoonlijk makkelijker bij dit formaat. Voor het eraf liften zou je een snijplank ertussen kunnen schuiven dan heb je nog minder kans op breken.
Waarmee heb je gesneden? Met een taartzaag moet dit toch goed lukken en dan niet te hard duwen op de bovenkant.
Succes met decoreren en we willen graag een foto!

Hoi,

Bedankt voor je reactie, ik denk idd dat ik hem de volgende keer gewoon een nachtje in de vriezer zet dan moet t lukken, na deze GIGA taart ga ik alleen oefenen met kleine taarten is denk ik wel handig:D.

Ik heb de taart gesneden met een taartzaag en een broodmes, omdat ik met de taartzaag niet diep genoeg kwam.

Uiteraard krijgen jullie mijn eerste taart te zien. Bedankt voor de tip
;)

4

35 x 35 Dat is wel een enorme klus voor een eerste
knap dat hij is gelukt  :thumb:
Ben benieuwd naar het eindresultaat, veel succes ermee zaterdag

5

Hoihoi!!
Ik wens je heeeel veel succes met het fondant/marsepein erop doen. :Y  :Y
Ik heb vorige week een monopolytaart voor Mika (mijn oudste zoontje) gemaakt en die had ik gesneden op n formaat van 34x34 cm.
Het was een rotklus om een lap van 54x54 uit te rollen.(mijn bisquit was 9 cm hoog geworden. :s )
Als je die lap dan erover wilt doen, dan gaat hij doorhangen met alle gevolgen van dien.( met je vingers door t fondant heen,overal scheuren omdat de lap te zwaar was,etc etc.)
En het was inmiddels al 2 uur 's nachts. :mad:  :mad:
Toen kwam mijn man met het idee om eerst de "bovenplaat"  te snijden en erop te doen en om daarna losse stroken op de zijkanten te  plakken.
Ik vond dit natuurlijk geen mooi en goed idee,maar als je om 2 uur 's nachts je nog zit te ergeren om fondant,dan ben je toch wel blij als iemand met een alternatief komt,hahaha.
Zo gezegd,zo gedaan.
De naden heb ik afgewerkt met een " slangetje"  van fondant.
Het zag nog best leuk uit ook. :Y
En dankzij het idee van mijn man lag ik al om half 4 in bed.  :s
' s morgens weer om 7 uur op en om half 8 zat ik de taart weer verder te decoreren.
Iedereen verklaarde mij het 's middags voor gek natuurlijk.
Maar ze vonden de taart geweldig.
En voor je kinderen heb je alles over,toch...... :D
Ik wens je veel succes met je taart en als het bekleden niet zo goed wilt lukken,dan heb je altijd nog mijn alternatief achter de hand.
En die taart wil ik natuurlijk wel zien he.

groetjes yvon

Hoi ,

@Gertieneke, dank je wel, ik zal de taart zeker laten zien aan jullie.

@ Yvon, Bedankt voor je tip, goed idee zeg! Ik ga het morgen gewoon proberen mocht het niet lukken dan ga ik gelijk jou manier proberen. Ik heb net 1200 gram marsepein staan kleuren! Oh mijn god heb geen handen meer over:P maar precies zoals je zegt Voor de kids heb ik alles over  ;) Ik zal mijn eerste taart zeker aan julie tonen ( mits het toonbaar is natuurlijk :lol: )

7

Mom is baking schreef:

Hoi ,

@Gertieneke, dank je wel, ik zal de taart zeker laten zien aan jullie.

@ Yvon, Bedankt voor je tip, goed idee zeg! Ik ga het morgen gewoon proberen mocht het niet lukken dan ga ik gelijk jou manier proberen. Ik heb net 1200 gram marsepein staan kleuren! Oh mijn god heb geen handen meer over:P maar precies zoals je zegt Voor de kids heb ik alles over  ;) Ik zal mijn eerste taart zeker aan julie tonen ( mits het toonbaar is natuurlijk :lol: )

Leuk he,zoveel marsepein kleuren? :D
Ik zat bijna te huilen van de pijn aan mn handen en toen zei manlief: geef me ook maar een deel,dan help ik je wel.
Dat is toch wel heeeeel erg lief he?  :Y  :Y  :Y
En ook bij het uitrollen heeft hij me geholpen.Ik ben nl 9 weken geleden aan mn hand geopereerd,dus het ging een beetje moeizaam allemaal.
Maar ja,je kinderen he....hahaha.

groetjes yvon

Yvon,

hahaha ja dat is zeker heel erg lief, mijn mannetje was aan het versieren. Mijn zoontje is morgen jarig dus had hij een hoop te doen hihihi. Ohw het uitrollen wordt morgen een ramp, dat weet ik nu al! Hoe krijg ik zo een grote bal van marsepein nou in een mooie lap?? ik denk dat ik morgen helemaal geen handen meer over heb :lol: ach ja zolang me kind maar blij is:P hahahh

Gaat het nu wel wat beter met je arm??

Na deze taart ga ik alleen maar kleine taarten maken om te oefenen want me oudste zoon is in december jarig dus hierna ff geen grote taarten meer  :D zo kan ik mijn krachten sparen om weer zo een grote bol marsepein te kleuren rollen enz enz Ik kijk er nu al naar uit  :nooo hahah

9

Nee het gaat nog steeds niet goed met mijn hand.
Ik had een kijkoperatie en tijdens de operatie kwamen ze erachter dat de camera te groot was voor mijn gewrichten.
Ze hadden wel een kleinere camera maar die lag op dat moment in een ander ziekenhuis.
Toen werd de ingreep gestaakt en zou ik binnen 6 weken weer overnieuw geopereerd worden.
Het is nu onderhand 9 weken geleden en ik heb nog steeds niks gehoord.
Ik denk dat ze me dus gewoon vergeten zijn.( heb ik weer,hahaha)
Ik ga morgenvroeg maar weer eens even bij het ziekenhuis langs en dan hoop ik iets meer te weten te komen.
Maar in de tussentijd kan ik dus nog even lekker doorgaan met bakken ( en 1,5 kilo's fondant uitrollen,hahaha)

Maar ik vind wel ( en dit zeg ik dus als moeder) dat je voor je andere zoon ook gewoon zo'n grote taart moet maken in december. :Y  :Y Want anders is het niet eerlijk he? :lol:
(Dat krijg ik hier altijd te horen als de een iets kleiners krijgt dan de ander  :grr:  :grr:  :grr: )
In de tussentijd ga je maar gewoon lekker naar de sportschool om hand-arm-en polsspieren te kweken. :D
En anders kom ik je gewoon gezellig helpen met uitrollen.
Ik weet nu hoe het moet. :lol:  :lol:  :lol:

groetjes yvon

Jeetje! Nog niks gehoord?? Ik zou idd wel ff langsgaan als ik jou was. Gewoon doen hoor..

hahah ja mijn andere zoon die ziet dus waar mama mee bezig is en hij zegt nu al : mama, ik wil ook zo een grote taart een een verdieping daarboven!  :grr: Helpp!!

Hahahah ja idd ik ga nu me maar weer inschrijven om spieren te kweken:P hahaha dan hoop ik het over een jaar of 20 wel allemaal aan te kunnen hahahhahahaha!

Daar hou ik je aan:P Ben je toevallig morgen in de buurt van Rotterdam:D kan je me ff laten zien hoe het moet :lol:  :lol: :P

11

Ja hoor geen probleem,kom gewoon even op t fietsje langs,hahaha.
Ben ik wel op tijd voor de verjaardag van je andere zoon,haha.
Maarrrr.....ik zal morgen aan je denken,goed?
En je moet maar zo denken:als yvon t kan,dan kan iedereen het.
Jij ook!!!
Tsakka!!! hahaha.

groetjes yvon

"yvonne 72" schreef:

Ja hoor geen probleem,kom gewoon even op t fietsje langs,hahaha.
Ben ik wel op tijd voor de verjaardag van je andere zoon,haha.
Maarrrr.....ik zal morgen aan je denken,goed?
En je moet maar zo denken:als yvon t kan,dan kan iedereen het.
Jij ook!!!
Tsakka!!! hahaha.

Hhahaah dat is ook goed, kun je dan gelijk meehelpen met de stapel taart:P:D

Dat is hjeel lief van je ;)  hahaahh nou moet het lukken :Y  Ik ga gewoon me best doen, als er problemen zijn kruip ik snel achter de pc voor advies...

hou de site maar in de gaten hoor:P

13

Zal ik zeer zeker doen!!
En als je het niet meer ziet zitten,dan denk je maar gewoon:Yvon kan het,dan kan ik het ook!Yvon kan het,dan kan ik het ook! Yvon kan het....hahaha.
Ik zal een kaarsje voor je opsteken. :lol:  :lol:

groetjes yvon

haahahahahahahah dat is goed Yvon kan het, dan kan ik het ook :lol:

Wat lief! Doe maar 35 kaarsjes! hahah de grootte van de taart, hopen dat dan ieder stukje perfect wordt  :lol:

15

weet je wat:
Ik steek gewoon een hele zak met 100 theelichtjes aan,dan heb je ook nog wat energie over voor de verjaardag van je andere zoon,hahaha

groetjes yvon

16

Hallo!!!

En,is het gelukt?
Ben benieuwd... :think:
Ik hier maar zitten met mn kaarsjes en de hele tijd de laptop aan t bestuderen,maar geen teken van leven aan de andere kant... :nooo
Ik denk toch maar dat ik mn fietsje pak en langzaam jouw kant uitkom... :D  :D

groetjes yvon

17

Mom is baking schreef:

en hebben jullie nog tips voor het opensnijden van de taart, dit zal echt niet de laatste taart zijn die ik gebakken heb.
Ik geef niet op :lol:

Groetjes

Hoi hoi,
misschien is een taartsnijder wel de oplossing.
of gebruikte je die al?
ik heb er een gekocht en vind hem super fijn.
hij snijd recht.. en geen ''deuken etc.'' in de biscuit.

ik hoef overigens ook geen nachtje te wachten op de biscuit.
om het goed te kunnen snijden.

liefs, en veel succes met je andere taarten!

"yvonne 72" schreef:

Hallo!!!

En,is het gelukt?
Ben benieuwd... :think:
Ik hier maar zitten met mn kaarsjes en de hele tijd de laptop aan t bestuderen,maar geen teken van leven aan de andere kant... :nooo
Ik denk toch maar dat ik mn fietsje pak en langzaam jouw kant uitkom... :D  :D

Hoi Yvon!!!

Het is gelukt hoor  :Y  in 1 x goed he?? Hahahah ik noem het beginners luck..

Ik ga zo ff een foto posten.

Bedankt voor het aansteken van de kaarsjes, zonder jou was het me niet gelukt!

hihihihi Groetjes

19

Heb je het fondant er in 1 keer overheen gekregen of heb je het op mijn manier gedaan? (ben bezig met omdraaien van mijn fietsje om weer richting schinveld te fietsen.)
Ik wil wel de foto zien he?
Ben heel erg nieuwsgierig.
Wat voor thema heb je gebruikt voor de taart?
Ben trouwens gisteren weer eens langs t ziekenhuis gegaan,en wat denk je?
Juist,ze waren me vergeten. :mad:  :mad:
Ik had het eerder moeten melden,want na 6 weken vervalt alles weer en kom ik weer op de wachtlijst te staan. :grr:  :grr:  :grr:
Maar ze zou het persoonlijk met mijn orthopeed doornemen en er een spoedje van maken.
Als ze meer weet,dan belt ze me op.
Ze moet eerst op de arts wachten,die heeft nl tot volgende week vakantie. :s  :s
Dat heb ik dus weer,hahaha.
Tot die tijd kan ik nog lekker bakken.
Luca,mijn jongste zoontje,zei al:"mama,ik hoop niet dat je met mijn verjaardag (18 sept.) naar het ziekenhuis toe moet."
Hij zag zn taart al langs zn neus voorbij gaan,hahaha.
Ik heb hem gerust gesteld en gezegd,dat als ik weet wanneer ik geopereerd wordt,ik zo snel mogelijk aan zijn taart begin en hem in de diepvries zet totdat hij jarig is.
Toen volgde er een diepe zucht (van opluchting) en was hij toch een beetje gerustgesteld,hahaha.

groetjes yvon

"yvonne 72" schreef:

Heb je het fondant er in 1 keer overheen gekregen of heb je het op mijn manier gedaan? (ben bezig met omdraaien van mijn fietsje om weer richting schinveld te fietsen.)
Ik had het eerder moeten melden,want na 6 weken vervalt alles weer en kom ik weer op de wachtlijst te staan. :grr:  :grr:  :grr:
Maar ze zou het persoonlijk met mijn orthopeed doornemen en er een spoedje van maken.
Ze moet eerst op de arts wachten,die heeft nl tot volgende week vakantie. :s  :s
Luca,mijn jongste zoontje,zei al:"mama,ik hoop niet dat je met mijn verjaardag (18 sept.) naar het ziekenhuis toe moet."
Ik heb hem gerust gesteld en gezegd,dat als ik weet wanneer ik geopereerd wordt,ik zo snel mogelijk aan zijn taart begin en hem in de diepvries zet totdat hij jarig is.
Toen volgde er een diepe zucht (van opluchting) en was hij toch een beetje gerustgesteld,hahaha.

Ja heb het marsepein in 1 x erop gekregen in zijn geheel :D  met maar 1 kleine scheurtje vraag me niet hoe maar het is me gelukt.. denk nog steeds aan beginners luck :thumb:  We merken het wel bij me volgende taart hihihi..

Jeetje! Gewoon vergeten? Het gaat steeds beter met de zorg in NL. Beetje slordig van hun  :/  Ik hoop dat ze je snel kunnen helpen zodat je voor de verjaardag van Luca weer helemaal genezen bent.. en anders bak ik wel een taartje voor Luca:D

Ik heb de foto er eindelijk op gekregen, Wat een gedoe. maar hij staat er op. thema was eigenlijk Cars en Bumba, ik heb die 2 maar geboetseerd (althans geprobeerd) en voor de rest wist ik ff niet meer hoe of wat dus heb ik me maar wat uigeleefd..

Maar hoe doe jij dat nou als je taarten bakt? weet je van te voren al hoe je taart er ongeveer moet uitzien en schets je dat, of laat je je fantasie de vrije loop?

Laat je me wel ff weten wat je van me taart vind? Kritiek is ook welkom :)

Groetjes

21

Mom is baking schreef:
"yvonne 72" schreef:

Ja heb het marsepein in 1 x erop gekregen in zijn geheel :D  met maar 1 kleine scheurtje vraag me niet hoe maar het is me gelukt.. denk nog steeds aan beginners luck :thumb:  We merken het wel bij me volgende taart hihihi..

Jeetje! Gewoon vergeten? Het gaat steeds beter met de zorg in NL. Beetje slordig van hun  :/  Ik hoop dat ze je snel kunnen helpen zodat je voor de verjaardag van Luca weer helemaal genezen bent.. en anders bak ik wel een taartje voor Luca:D

Ik heb de foto er eindelijk op gekregen, Wat een gedoe. maar hij staat er op. thema was eigenlijk Cars en Bumba, ik heb die 2 maar geboetseerd (althans geprobeerd) en voor de rest wist ik ff niet meer hoe of wat dus heb ik me maar wat uigeleefd..

Maar hoe doe jij dat nou als je taarten bakt? weet je van te voren al hoe je taart er ongeveer moet uitzien en schets je dat, of laat je je fantasie de vrije loop?

Laat je me wel ff weten wat je van me taart vind? Kritiek is ook welkom :)

Groetjes

Sorry dat ik nu pas een berichtje terug schrijf maar ik ben een weekje op vakantie geweest. :o
Ik heb dus nog niet naar jouw taart kunnen kijken,maar ga dit zometeen zeker doen. :Y  :Y
Op jouw vraag hoe ik een taart "plan", ik heb van te voren wel een ideetje hoe hij moet gaan worden,maar hoe verder ik kom,hoe meer het ontwerp vaak wisselt,hahaha.
Ik heb twee weken geleden een brandweertaart voor het zoontje van een collegaatje gebakken.Ik had er een brandweerauto op gepuzzeld,brandslangen gemaakt,een hydrant (zo heten die dingen geloof ik) geboetseerd,druppels uitgesneden,vlammen voor op de zijkanten enz.Toen ik het taartje uiteindelijk ging bekleden bleek dat ik meer decoratie voor op de taart had gemaakt dan dat het taartje groot was hahaha.De hydrant heb ik er toen maar gewoon los bijgegeven.
Maar de jarige vond de taart gelukkig heel erg leuk. :D

Ik heb in de tussentijd dus eindelijk de datum voor de operatie gekregen: op 26 augustus mag ik op "audientie" hahaha. :lol:
Dat is ongeveer drie weken voor Luca's verjaardag.
Dus ik hoop dat mijn hand het tegen die tijd weer doet.
Is dit niet het geval,dan had Luca graag een Star Wars taart moest ik van hem zeggen. :lol:  :lol:  :lol:
Toch wel erg he,die blagen,hahaha.
Ik ben ondertussen zo nieuwsgierig geworden,dat ik eens even ga kijken naar jou creatie.
groetjes van mij...

groetjes yvon

22

Wauw!!!
Mijn complimenten hoor!!!  :Y  :Y  :Y  :Y  :Y
Wat is dat een leuke taart geworden (en dat meen ik echt) :thumb:  :thumb:
Heb ik niet voor niets kaarsjes zitten branden,hahaha. :lol:
Hoe heb je dat autootje geboetseerd?
Of heb je daar een malletje van?
Ik vind hem echt cool!!  :cool:
En ik vind die boogjes bij Bumba ook heel grappig.
Hoe heb je die gemaakt?
Ik ga stiekem nog een keertje spieken. :D

groetjes yvon

23

Ik heb ook al een aantal keer problemen gehad met zo'n grote lap fondant of marsepein, wat ik nu doe, na een tip van iemand anders van t forum, Ik rol het uit op zo'n bureauonderlegger van Ikea, als t fondant dan groot genoeg is pak je de hele mat op, hupsakee op de taart en dan voorzichtig eraf pellen ( wel de mat een beetje invetten met bijv bakspray) en tatatadaaa, een mooie strakke lap op je taart!
Hoop dat je er wat aan hebt!

Ik laat mn kapsels eigenlijk altijd een nachtje liggen, maar als ik dat niet doe moet ik zeggen dat het met zo'n taartzaag/snijder ook prima gaat..

Succes!

Taartelijke groetjes, Renske
Mijn taartjes kan je bekijken op http://cakesforyou.mijnalbums.nl

"yvonne 72" schreef:

Wauw!!!
Mijn complimenten hoor!!!  :Y  :Y  :Y  :Y  :Y
Wat is dat een leuke taart geworden (en dat meen ik echt) :thumb:  :thumb:
Heb ik niet voor niets kaarsjes zitten branden,hahaha. :lol:
Hoe heb je dat autootje geboetseerd?
Of heb je daar een malletje van?
Ik vind hem echt cool!!  :cool:
En ik vind die boogjes bij Bumba ook heel grappig.
Hoe heb je die gemaakt?
Ik ga stiekem nog een keertje spieken. :D

Hoi Yvonne,

sorry voor mijn late reactie, we hadden wat problemen met internet! Werd gek! hahah maar goed t is weer opgelost.

Dankzij je kaarsje is het me gelukt hoor:P hihihi BEDANKT!

De cars autootje heb ik zelf geboetseerd, wel eerst met cake in vorm gesneden heel simpel, heb eerst de zijkant van de cars auto geprint vervolgens met crisco op de cak geplakt en toen precies zo uitgesneden en de bovenkanten idem, daarna marsepein eroverheen en toen versieren en hij was klaar:D vond m ook echt goed gelukt:D

En de boogjes boven bumba heb ik gemaakt met die ijzeren draadjes (ik weet even niet meer hoe het heet) daar heb ik sterretjes en hartjes aan gerijgd en toen gebogen en in de taart geprikt. Zag er leuk uit he??

Ben blij dat je hem leuk vond, Ik heb ook traktaties gemaakt voor op school koekie monster muffins(van internet gehaald) was super geslaagd, ook daar zal ik foto's van plaatsen...

renskie schreef:

Ik heb ook al een aantal keer problemen gehad met zo'n grote lap fondant of marsepein, wat ik nu doe, na een tip van iemand anders van t forum, Ik rol het uit op zo'n bureauonderlegger van Ikea, als t fondant dan groot genoeg is pak je de hele mat op, hupsakee op de taart en dan voorzichtig eraf pellen ( wel de mat een beetje invetten met bijv bakspray) en tatatadaaa, een mooie strakke lap op je taart!
Hoop dat je er wat aan hebt!

Ik laat mn kapsels eigenlijk altijd een nachtje liggen, maar als ik dat niet doe moet ik zeggen dat het met zo'n taartzaag/snijder ook prima gaat..

Succes!

Hoi Renskie,

Dat is ook een goeie zeg! De bureauonderlegger heb ik ook nog thuis liggen, dus bij een volgende GROTE taart zal ik m zeker gebruiken,

Thanks voor de tip!