Onderwerp: Welk type marsepein gebruik ik het beste?
In september ga ik een bruidstaart maken, voor het eerst. Het bruidspaar wil graag een witte taart, met fuchsia kleurige rozen. Nu heb ik geoefend met marsepein, erover gelezen, enz. Een poosje geleden heb ik een proeftaart gemaakt met witte marsepein waarin 20% amandel zat, deze had ik gekocht in een winkel in Amersfoort. De marsepein (een bol van 1700 gram) was erg zwaar om door te kneden, ik kreeg deze bijna niet soepel. Het was brokkelig, er kwam ook veel vet uit.
Al eerder kocht ik op de markt blanke marsepein waarin 33% amandel zat, bij deze marsepein had ik geen problemen. Het was niet moeilijk soepel te kneden, en rolde mooi uit. De marsepein rolde ik steeds uit op crisco.
Kan het zo droog en moeilijk te bewerken zijn geweest doordat het witte marsepein was?
Lag het aan de hoeveelheid?
Lag het aan het weer, nat en koel.
Ik lees veel dingen over verschillende soorten marsepein, ik lees op veel plekken dat hoe minder amandel erin zit, hoe makkelijker het rolt. Gezien mijn bovenstaande ervaring begrijp ik dit niet zo goed. Ik zie rolkwaliteit 1:2, 1:3, 1:4. Ik weet niet wat ik het beste kan bestellen, Zeelandia, Funcakes?