1

Onderwerp: Welk type marsepein gebruik ik het beste?

In september ga ik een bruidstaart maken, voor het eerst. Het bruidspaar wil graag een witte taart, met fuchsia kleurige rozen. Nu heb ik geoefend met marsepein, erover gelezen, enz. Een poosje geleden heb ik een proeftaart gemaakt met witte marsepein waarin 20% amandel zat, deze had ik gekocht in een winkel in Amersfoort. De marsepein (een bol van 1700 gram) was erg zwaar om door te kneden, ik kreeg deze bijna niet soepel. Het was brokkelig, er kwam ook veel vet uit.
Al eerder kocht ik op de markt blanke marsepein waarin 33% amandel zat, bij deze marsepein had ik geen problemen. Het was niet moeilijk soepel te kneden, en rolde mooi uit. De marsepein rolde ik steeds uit op crisco.
Kan het zo droog en moeilijk te bewerken zijn geweest doordat het witte marsepein was?
Lag het aan de hoeveelheid?
Lag het aan het weer, nat en koel.

Ik lees veel dingen over verschillende soorten marsepein, ik lees op veel plekken dat hoe minder amandel erin zit, hoe makkelijker het rolt. Gezien mijn bovenstaande ervaring begrijp ik dit niet zo goed. Ik zie rolkwaliteit 1:2, 1:3, 1:4. Ik weet niet wat ik het beste kan bestellen, Zeelandia, Funcakes?

2

Re: Welk type marsepein gebruik ik het beste?

ik zweet zelf bij zeelandia 1:3  :Y
het is even werken om marsepein soepel te krijgen maar de smaak en textuur zijn heeeeeerlijk  :thumb:

N-Joy Cakes

3

Yep, hier ook de Zeelandia. Werkt fijn en smaakt lekker!

4 Laatst bewerkt door Carien (04-08-2011 22:08)

Nu gaat iedereen Zeelandia 1:3 tegen je roepen hoor :Y  :D
Soepel en zalig  :9

Crisco helpt niet bij marsepein, beetje klamnatte handen en kneden maar :Y

Witter maken kun je oa doen met http://www.deleukstetaartenshop.nl/kleu … -1838.html

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

Carien schreef:

Nu gaat iedereen Zeelandia 1:3 tegen je roepen hoor :Y  :D

Ik niet. Ik zou zeggen: gewoon even uitproberen. Ik werk graag met FunCakes; is misschien wat steviger bij het kneden, maar werkt en smaakt vervolgens prrrima!

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Zeelandia 1:3 ik zweer er ook bij  :Y

7

Ik sluit me aan bij de Zeelandia gebruikers. Met funcakes heb ik ook wel eens gewerkt en dat is me veel te stug om te gebruiken.

8

Bedankt voor de tips!!! Ik heb vanmiddag 3 kilo Zeelandia gekocht van 1:3 :) De tip over het eventueel doorkneden met klamme handen onthoud ik, de magnetron gebruiken om de marsepein iets warmer te maken kan ik ook proberen. Ik hoop dat het zo gaat lukken. Spannend!! :s

9

ik maak hem idd ook altijd even ietsjes warmerin de ping en kneden is een makkie hoor

Vegetables are a must on a diet...I suggest carrot cake, zucchini bread, and pumpkin pie.! (Jim.Davis) xx Liesjuh

10

1:3 van funcakes ;)

11

Annema schreef:

Bedankt voor de tips!!! Ik heb vanmiddag 3 kilo Zeelandia gekocht van 1:3 :) De tip over het eventueel doorkneden met klamme handen onthoud ik, de magnetron gebruiken om de marsepein iets warmer te maken kan ik ook proberen. Ik hoop dat het zo gaat lukken. Spannend!! :s

Kleine en misschien overbodige tip: je marsepein in kleinere brokken doorkneden ipv hele grote stukken, en dan langzaam bij beetje samenvoegen. Gaat makkelijker en sneller.

Sweet addiction...

12

ik gebruik ook zeelandia marsepein, ik had eerst funcakes, maar dat scheurde heel erg?!

Ik heb laatst een witte bruidstaart gemaakt en heb toch gekozen voor Fondant. Ik had 1x witte marsepein van funcakes....dat was gort droog, niks mee te beginnen. Dus ik heb de bruid maar hier heen gehaald en heb haar taart laten proeven met fondant erover....ze vonden em heerlijk.

Groetjes Christa!

13

NiQ schreef:

ik zweet zelf bij zeelandia 1:3  :Y
het is even werken om marsepein soepel te krijgen maar de smaak en textuur zijn heeeeeerlijk  :thumb:

door het werken om de marsepein soepel te krijgen ga je zweten bedoel je? of zweer je erbij?  :P

ik ben ook gek op zeelandia!!! ga weer eens kopen, eigenlijk heb ik het lieven dan fondant! kleuren gaan veel beter...

liefs marieke