1

Onderwerp: Help!!!! Spoed!!!

Ai ai. Ben met een bruidstaart bezig voor morgen. Maar zit met een gigantisch probleem. De marsepein smelt gewoon weg!!!

Niks geks gedaan. Het enige wat anders is is dat het nu 27 graden binnen is.

Als ik hem uit de koelkast haal is hij droog, maar binnen 5 min begint hij als een gek te zweten.
De blaadjes smelten in mijn handen weg.

Mijn vraag is nu. Als ik hem morgen daar neerzet, word het dan erger of droogt het wel na een tijdje??? en hoelang moet ik hem dan van te voren uit de koelkast halen. Niet dat hij daar helemaal weg smelt.

Komt het goed of is het raadzaam om op nieuw te beginnen.

Re: Help!!!! Spoed!!!

Ik heb dit gelukkig nog nooit aan de hand gehad. Kun je hem niet in de schuur zetten ofzo, daar is het nu wel koeler misschien. Ik denk dat het temperatuurverschil nu te groot is.

Misschien droogt hij na een tijdje gewoon op. Dat is ook als je een taart uit de vriezer hebt gehaald, dan moet hij wel een paar uur opdrogen.

Succes!

3

Ik heb het van de week ook gehad met een taartje. Niet zo erg dat decoraties wegsmolten, maar wel dat de taart erg zweette toen deze uit de koelkast kwam. Ik heb 'em een tijdje gewoon aan de lucht laten drogen en toen kwam het helemaal goed. Niets meer van condens te zien.
Je kunt ook een ventilator voor je taart zetten en deze op een zachte stand laten blazen. Helpt vaak ook.
En als je een vulling hebt gebruikt die buiten de koeling kan, is er misschien een koele plek in huis waar je de taart (veilig) kunt bewaren. Temp.verschil tussen koelkast en je keuken is nu best groot. Succes!!! :thumb:  :Y

4

Ik heb geen ervaring met deze temperaturen, maar sowieso gaat fondant/marsepein snel zweten als het uit de koelkast komt vanwege het temperatuur verschil. Wat ik vaak doe is de taart in een zak in de koelkast en deze erom laten als je 'm eruit haalt. Dan even op temperatuur laten komen en de zak eraf, geen condens...

5

heb je een koelkastvulling dan? zo niet, dan niet in de koelkast zetten

heel veel succes en rust gewenst :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6 Laatst bewerkt door Feija (04-08-2011 22:38)

Ik heb hem gevuld met botercreme met kersen van de mix van funcakes en kersenvlaai vulling.
Ik heb hem ook afgesmeert met de botercreme van funcakes.

Normaal gesproken  zet ik alle taarten in de koeling, nooit problemen.
Als ik hem nu buiten de koeling zet in de schuur, gaat hij dan niet smelten/ zweten?? Of inzakken. Want alles word dan toch weer zacht?

7

Deze vullingen hoeven toch niet in de koelkast  :think:

En mss dat door het afsmeren met de mix en de koude koelkast en dus condens je smeltprobleem wordt veroorzaakt.......tips heb ik verder helaas niet voor je.............ik hoop dat het alsnog is gelukt en het bruidspaar morgen een mooie taart heeft!

8

Karin09 schreef:

En mss dat door het afsmeren met de mix en de koude koelkast en dus condens je smeltprobleem wordt veroorzaakt

Dat was ook mijn eerste gedachte. Het beste kun je afsmeren met 1:1 botercreme. In de mix wordt nl. water gebruikt en hierdoor schijnt fondant/marsepein inderdaad te kunnen gaan smelten. Heb het zelf nog nooit gehad, maar wel gelezen in de FAQ en in een aantal topics.

Succes met je taart!!!

9

Misschien de volgende keer idd doen.
Maar vind het gek dat het juist nu wel gebeurt heb er anders nooit last van.
Kan het anders misschien door de witte kleurstof (vloeistof) komen??
Heb hem wel een week geleden op kleur gemaakt. Daar heb ik ook de rest van de kleuren van gemaakt.

in ieder geval bedankt voor de tips.

Die 1:1 botercreme is toch 1 deel rb en 1 deel suikerbakkerspoeder??
Blijf je dan de suiker dan niet proeven??

10

Ik heb woensdag een taart gemaakt en die ging ook zweten als een gek!! En ook.het de decoratie werd aardig nat, niet dat het smolt maar ik zag wel een hele natte laag erop en was er wel bang voor   :s. Ook.nog nooit last van gehad, maar dit is ook mijn eerste zomer dat ik bak dus.. 

1:1 bc is inderdaad zoutloze roomboter met suikerbakkerspoeder of evt gwn poedersuiker.. en ik doe er een scheutje vanille essence door dan smaakt het lekkerder...

11

De luchtvochtigheid van het weer heeft ook  met niet meewerkend marsepein / fondant te maken.
Ik moest mijn bc in de koelkast zetten om het op kamertemperatuur te krijgen ipv lopend mijn kom  uit :D

ik smeer trouwens ook altijd met mix af en zet het in de koelkast.
Het enige waar ik heel soms wel eens last van heb is dat de vulling eronder uit loopt maar dat heeft dan weer met een merk jam te maken.

Alles goed???? nee 3 fout

12

je koelkast niet kouder dan 6C zetten maar met de luchtvochtigheid van nu zal je nog niet ontkomen aan het zweten. De zonnebloemen die ik gisteren gemaakt heb zijn zelfs nu nog niet droog.
Heb je een ventilator? Neem die dan mee naar de trouwlocatie voor het geval de taart daar niet in de koeling kan. Zet dan de ventilator zachtjes aan, dan droogt het eerder en het verkoelt enigzins.
Succes  :)

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

13

Super bedankt voor alle reacties en tips. Heb gister nacht nog de koelkast op de laagste stand gezet en zet een paar uur van te voren de taart uit de koelkast met de ventilator ervoor kan hij rustig aan de temp. wennen. Gelukkig is het nu minder warm als gister. Niet leuk voor het bruidspaar maar wel voor mijn taart.

Zal vanavond een paar foto`s posten.