1

Onderwerp: Uitrollen

Hallo,

Ik probeer mijn aller eerste taart te maken en na veel tegenslag heb ik eindelijk een biscuit met vulling afgesmeerd en al.
Nu wil ik hem bekleden met fondant en ik krijg het maar niet voor elkaar. Of het scheurt of er zitten veel belletjes in.
Kan iemand mij helpen? Ik wil zo graag dat het op de taart zit!

Groetjes Puck

Groetjes Puck

2

Re: Uitrollen

nou heb je al criso gebprobeerd? met kneden en uitrollen.d aar door word het net iets soepeler om mee te werken en schuurt het iets minder snel.

somige zeggen ook niet te dik en niet te dun. wat nou een precies goede dikte is weet ik niet goed. ik maak het juist altijd erg dun omdat de meeste mensen dat lekkerder vinden.

de belletjes heb ik nog nooit iets van gemekrt of over gehoort dat zou ik dus ook echt niet weten.

maar kleine scheurtjes kun je ook met crisco of een klein tipje water een beetje weg werken omdat de suiker dan smelt. maar kijk daar wel mee uit dat je niet te veel gebruikt.

heel veel succes!!!

3

Idd heel goed kneden tot het helemaal soepel en rekbaar is. Verder ook uitrollen op een matje, of zeker met poedersuiker onder zodat het niet aan het oppervlak blijft plakken. Uitrollen door je fondant of marsepein keer op keer los te maken en in de andere richting te leggen. Je moet ook de grootte van je taart meten zodat je zeker groot genoeg rolt. En verder op het laatste je fondant op je deegrol hangen om het dan op de taart te leggen. Best is je afgesmeerde taart koud zodat de bovenlaag hard is, dan kan je nog voorzichtig schuiven, zeker niet trekken! En een smoother (of 2) is echt wel handig!
Op you tube vind je heel verhelderende how-to's die je stap voor stap helpen....
Succes ermee!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

4

juist dat wilde ik nog zeggen kwam er al voor terug :P Niet trekken!!! zachtjes wrijven. eerst netjes over je bovenkant leggen zacht een drukken en dan steeds verder zachtjes naar beneden wrijven!

5

Oke ik ga het vanavond of morgen proberen! Kan dat kwaad als ik de taart nu (onbekleed) in de koelkast bewaar?
Ik zou willen dat ik al zover was dat het fondant op de taart lag maar zelfs zover ben ik niet gekomen! Maar de aanhouder wint:D
Alvast hartstikke bedankt!

Groetjes Puck

6

Het is zelfs beter als de taart onbekleed in de koelkast gestaan heeft. 1nacht kan zeker geen probleem zijn (wel zorgen dat er geen geurtjes in de koelkast zijn, want dat kruipt in de taart).

Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

7

misschien heb je hier wat aan?
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=125276

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

indd na even in de koelkast is hij wat steviger dus kan geen kwaad. heel veel succes morgen!!! hopelijk gaat het goed.

9

Nou ik heb het weer geprobeerd vandaag en het ging wel een stuk beter! Nog scheurde hij veel maar er zat inmiddels ook wel heel veel poedersuiker bij. Dit is hem geworden. Ben er totaal niet tevreden over maar toch wel een heel klein beetje. Ik heb geen workshop ofzo gedaan ik wilde het gewoon proberen!
Oefening baart kunst zeggen ze:D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LQ6QXRKV.jpg

Groetjes Puck

Groetjes Puck

10

:thumb:  hartstikke mooie taart toch? ook nog met nette ruitjes :thumb:

(ik neem maar even aan dat die bloemen echte neppers zijn :think: ?)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

haha ja klopt. Ik wilde eerst kijken of ik het wel leuk vond voordat ik een heel assortiment ging aanschaffen. Het ging mij nu puur om het bekleden. Maar het zag er zo saai uit dat ik er maar een bloemetje op gelegt heb:P

Groetjes Puck

12

Vind ik ook best wel goed voor een eerste taart, hoor!
Ik zie geen scheuren!
Blijven oefenen, he  :Y

Kleine belletjes krijg je door het kneden. Eigenlijk moet je proberen om er geen lucht in te vouwen als je kneedt. Een goede leidraad voor hoelang je moet kneden is om twee verschillende kleuren te mengen tot een homogeen geheel. Dan is je fondant over het algemeen goed gekneed.
En niet kneden zoals je koekjesdeeg kneedt hoor, het beste werkt als je je fondant redelijk compact houdt en meer heen en weer duwt, als je snapt wat ik bedoel.

Ik zou zeker niet meteen naar de crisco grijpen, dat is nergens voor nodig.
Als je fondant scheurt kan het komen door niet lang genoeg of juist te lang kneden, niet overal even dik uitrollen, uitduwen ipv uitrollen (als je bijvoorbeeld op een mat of met crisco uitrolt kan dit gebeuren), te dun uitrollen, niet snel genoeg uitrollen of verkeerd bekleden waarbij je dus de fondant omlaag strijkt of niet snel genoeg de hoeken vastplakt.

Maar je taartje ziet er super uit hoor!!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

14

nou ik vind hem heel mooi geworden hoor!! en nee ik zie ook geen scheurtjes!!! :D erg leuk gelijk al met zo'n mooie ruit rand!

15

Ik vind m prachtig (spreekt een beginner wiens taartje er gisteren een stuk minder uitzag!). Ach, oefening baart kunst, en meestal vinden de mensen in je omgeving het prima als je oefent met taartjes maken  :D

16

Hallo Puck!

Wat een prachtige eerste taart zeg! Chapeau! Mijn allereerste zag er een stuk minder mooi uit kan ik je vertellen! En dan al die mooie rasters; een geboren taartdecorateur!

Als ik je een tip mag geven;
Ga naar de doe het zelf zaak of egaal waar ze tafelzijl op rol verkopen. Bij ons in het dorp ook bij de drogist te krijgen. Hier is meestal het minimum een halve meter. Die koop je en snij je thuis in een mooie mat (meestal haal je er een stuk of 4 uit). Dit is je matje waar je perfect je fondant mee op de taart legt. Dat werkt als volgt;

Je zorgt dat je fondant goed doorgekneed is. Ikzelf doe dat altijd door te rollen tussen mijn warme handen (je handen alvorens met lauwwarm water wassen als je van nature koude handen hebt, helpt) Steeds een rol en dan weer een bal. Als je goed gekneed hebt leg je je fondant op het matje en rol je het eerst even 1 a 2 keer goed uit en dan draai je hem om; zo krijg je geen vouwen in je kant die op de taart komt.

Nu rol je steeds uit en dan draai je je matje wat. Zo krijg je een mooie ronde lap. Als ie mooi uitgerold is (let op; niet te dun, ik ging altijd te dun in het begin en dan krijg je heel snel scheurtjes; je maakt het jezelf dan erg lastig) ga je even na met een smoother. Als je merkt dat je fondant plakt gebruik dan even wat aardappelzetmeel om je lap mee in te smeren (1 eetlepel aardappelzetmeel in een zakdoek en dan erover wrijven). Na het smoothen komt het;

pak je matje op en leg de fondant kant op je besmeerde taart. Kijk dat je 'm goed in het midden plaatst zodat je aan de zijkanten over hebt!! Nu trek je vanaf de buitenkanten het matje voorzichtig los van de fondant. En voila! Nu mooi met bijde handpalmen de taart bekleden aan de zijkanten. Aandrukken en zo rond werken. Ik zag op je foto dat je de draaitafel van Ikea hebt; dat werkt prima! Als er een vouwtje ontstaat; voorzichtig optillen en weer afstrijken met je handpalmen. Dit heeft er bij mij voor gezorgd dat mijn taarten nooit meer scheurtjes vertonen!! Tevens ligt het natuurlijk ook aan de fondant die je gebruikt en dat is eigenlijk heel persoonlijk. Ikzelf werk heel graag met Funcakes of Covapaste. Al blinkt die laatste wel erg en komen er veel pluisjes in.

Heel veel succes!!

Groetjes,
Birgit

Hoi Birgit,

Wat een geweldig goede tip zeg! Lijkt me erg makkelijk werken, zeker bij een grotere taart.

Maar ik heb wel even een vraagje (ben nog een beginnende bakker): ik heb zo'n rol waarmee je een leuk motief in de fondant kan krijgen. Dit motief wil ik graag in de basislaag fondant.
Heb je een idee hoe ik dat motief er het beste in zou kunnen rollen als de fondant al op het matje ligt (en dus de onderkant de bovenkant op de taart wordt)?
Ik ben bang dat rollen op de taart, de taart plat duwt.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Annemiek.

18

Hoi Annemiek.

Bedankt, ik ben blij dat ik mensen helpen kan! Heb aardig liggen worstelen in het begin!

Dat is inderdaad erg lastig. Het is precies daarom dat ik nooit overgegaan ben tot het kopen van zo'n rol maar ik heb plastic matjes met relief in...

Maar goed, voor ieder 'probleem' is een oplossing! Ik zou het als volgt doen; (zorg bovenal dat ook nu je fondant niet te dun is uitgerold; dan komt het relief er niet mooi in naar voren en daarbij gaat ie geheid scheuren als je gaat oppakken en dergelijke!!) Zorg dat er een laag poedersuiker op je werkblad ligt en gooi de mat daarop om. Trek nu ook de mat los van je fondant en haal nu de rol er in één draaibeweging overeen. Ik adviseer je om je handen los op de stok te zetten vanaf je vingertoppen, licht aan te drukken, en dan door te rollen tot je ellebogen in één gladde, zelfde druk houdende, beweging. Ga nu ook weer licht met de zakdoek met aardappelzetmeel over de reliefzijde en draai de lap losjes over je rolstok of deegroller heen en zorg dat je taart in de buurt staat om hem er voorzichtig overheen te rollen.

Heel veel succes. Mocht het niet lukken; die matjes zijn stukken makkelijker én minder duur; ik haal ze voor 12 euro hier in de buurt...

Groetjes!
Birgit

19

En hier nog een tip:
Vooral geen fondant van Sligro/Em-té gebruiken. Die scheurt vaak door al bij het uitrollen.

Ik taart, jij taart, wij taarten, wij hebben getaart... Taarten is een werkwoord!

Hangt ervan af welke je gebruikt.... die in die emmertjes is wel goed hoor :)

En pas op met aardappelzetmeel of maizena, niet iedere fondant reageert daar even fijn op. Als je dus wat overhoudt waar maizena of aardappelzetmeel in zit, en je wilt het bewaren, dan bestaat de kans dat het een beetje gaat schiften en dus gaat scheuren de volgende keer.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

21

Cinneke schreef:

En hier nog een tip:
Vooral geen fondant van Sligro/Em-té gebruiken. Die scheurt vaak door al bij het uitrollen.

Ik heb heel lang de fondant van de emte gebruikt, maar scheurde bij mij niet. Ik heb meer problemen met bakels.....

Bakken is mijn passie!!!