Hallo Puck!
Wat een prachtige eerste taart zeg! Chapeau! Mijn allereerste zag er een stuk minder mooi uit kan ik je vertellen! En dan al die mooie rasters; een geboren taartdecorateur!
Als ik je een tip mag geven;
Ga naar de doe het zelf zaak of egaal waar ze tafelzijl op rol verkopen. Bij ons in het dorp ook bij de drogist te krijgen. Hier is meestal het minimum een halve meter. Die koop je en snij je thuis in een mooie mat (meestal haal je er een stuk of 4 uit). Dit is je matje waar je perfect je fondant mee op de taart legt. Dat werkt als volgt;
Je zorgt dat je fondant goed doorgekneed is. Ikzelf doe dat altijd door te rollen tussen mijn warme handen (je handen alvorens met lauwwarm water wassen als je van nature koude handen hebt, helpt) Steeds een rol en dan weer een bal. Als je goed gekneed hebt leg je je fondant op het matje en rol je het eerst even 1 a 2 keer goed uit en dan draai je hem om; zo krijg je geen vouwen in je kant die op de taart komt.
Nu rol je steeds uit en dan draai je je matje wat. Zo krijg je een mooie ronde lap. Als ie mooi uitgerold is (let op; niet te dun, ik ging altijd te dun in het begin en dan krijg je heel snel scheurtjes; je maakt het jezelf dan erg lastig) ga je even na met een smoother. Als je merkt dat je fondant plakt gebruik dan even wat aardappelzetmeel om je lap mee in te smeren (1 eetlepel aardappelzetmeel in een zakdoek en dan erover wrijven). Na het smoothen komt het;
pak je matje op en leg de fondant kant op je besmeerde taart. Kijk dat je 'm goed in het midden plaatst zodat je aan de zijkanten over hebt!! Nu trek je vanaf de buitenkanten het matje voorzichtig los van de fondant. En voila! Nu mooi met bijde handpalmen de taart bekleden aan de zijkanten. Aandrukken en zo rond werken. Ik zag op je foto dat je de draaitafel van Ikea hebt; dat werkt prima! Als er een vouwtje ontstaat; voorzichtig optillen en weer afstrijken met je handpalmen. Dit heeft er bij mij voor gezorgd dat mijn taarten nooit meer scheurtjes vertonen!! Tevens ligt het natuurlijk ook aan de fondant die je gebruikt en dat is eigenlijk heel persoonlijk. Ikzelf werk heel graag met Funcakes of Covapaste. Al blinkt die laatste wel erg en komen er veel pluisjes in.
Heel veel succes!!
Groetjes,
Birgit