1

Onderwerp: recept indonesische spekkoek

Omdat dit geen taart is om te decoreen had ik er niet eerder aan gedacht om dit recept te delen maar na 2 verzoekjes plaats ik toch ook hier. Misschien hebben er meer mensen zin in.

Het is een tijdrovend werkje met flinke hoeveelheden. Wij zeiden vroeger in de familie al; er zitten zoveel calorieën in je hoeft 'm niet door te slikken je kunt 'm zo aan je dijen plakken  :D
Maar zeker de moeite waard om eens te maken, hier wil iedereen een stuk mee want ze weten altijd wel iemand die er dol op is dus ondanks de maat ben ik 'm altijd zo kwijt.

Recept Spekkoek (traditioneel Indonesisch nieuwjaarsgebak)

20 eieren
500 gr. (room)boter
500 gr. basterd suiker
200 gr. cakemeel
2 zakjes vanille suiker

3 1/2 thee lepel kaneel
3 1/2 thee lepel gardamom
2 1/2 thee lepel nootmuskaat poeder
2 1/4 thee lepel kruidnagelpoeder
2 1/4 thee lepel foelie

Deze hoeveelheid is voor een grote springvorm van 25 cm.
Verder nodig; 2 beslag kommen en 2 soeplepels.

Boter 10 minuten mixen. Suiker en vanille suiker toevoegen en weer 10 minuten mixen.
Voeg/mix dan 1 voor 1 de eerste 7 eieren erdoor. Hierna van de overige 13 eieren alleen de dooiers, weer 1 voor 1. De eiwitten heb je verder niet nodig.
Voeg het gezeefde cake meel toe en schep het luchtig door. Verdeel nu het beslag over 2 kommen en voeg aan één deel de kruiden toe.
Aan de witte kun je eventueel wat groene kleurstof toevoegen.
Oven voorverwarmen op 220 C.
De truck zit ‘m in hele dunne laagjes en de afwisseling van donker en licht. Als een laag gebakken is, kun je niet goed meer zien of het wit of bruin beslag was. Daarom zet ik steeds de beslag kom die ik gebruikt heb achter de andere. Met een soeplepel schep je een laagje in het bakblik. De eerste 2 laagjes (1 voor 1) in +/- 5 minuten gaar bakken, dan verder laagje voor laagje in de gril (of als je geen gril stand hebt de oven) in 3-4 minuten per laagje laten drogen/garen.

Extra tip: zet steeds je wekkertje en pak er een stoel en iets te lezen bij ;-)

Verder maak ik van de eiwitten meestal iets van schuim/kokos kransen of zo.

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

Re: recept indonesische spekkoek

super, bedankt voor dit recept, dit is weer een andere dan die in mijn boeken staan. maar wel een met lekker veel eieren!
ik heb bijna vakantie, mezelf er dan toch maar eens aan wagen?

cakemeel, mag dat ook gewoon bloem zijn?

liefs marieke

3

Sandra-lala schreef:

Wij zeiden vroeger in de familie al; er zitten zoveel calorieën in je hoeft 'm niet door te slikken je kunt 'm zo aan je dijen plakken  :D

:lol:  :lol:

Mmm, spekkoek...heeeerlijk!! Bedankt voor het delen, dit wil ik nog graag eens proberen...samen met die "paar" andere receptjes die ik ook nog altijd eens wil proberen, haha! Er bestaat gewoon te veel lekkers!

Zoete groet,
Mandy

4

Altijd lekker, maar t geduld dat je mot hebben!
Heb t 1x gemaakt waarbij de kids wakket waren en t was gelijk verpest door het te lang in de oven te laten

5

mariekepieke schreef:

super, bedankt voor dit recept, dit is weer een andere dan die in mijn boeken staan. maar wel een met lekker veel eieren!
ik heb bijna vakantie, mezelf er dan toch maar eens aan wagen?

cakemeel, mag dat ook gewoon bloem zijn?

Volgens mij zit in cakemeel een rijsmiddel en dat zit niet in bloem.....maar eerlijk gezegd geen idee of je dat er voor kunt gebruiken, sorry

6

spekkoek maak je met bloem en niet met zelfrijzend bakmeel!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

7

Ik maak spekkoek al jaren volgens dit recept met cake meel en niet met bloem!

ik moet dit eens gaan proberen. er is toch wel vraag naar in belgie.

lijkt me een leuke ervaring dit eens te maken