1

Onderwerp: Gouden tip voor het drogen van strik (fondant blijft zacht)

Hallo,

Over twee weken moet ik een aantal strikken maken (lussen- en grote gewone strik)
Nu heb ik voor het taartje van vandaag een molentje met wieken moeten maken en de fondant (Pettinice met bruine kleurstof) wilde met geen mogelijkheid hard worden.
Heb er tylose in gedaan en uiteindelijk in de oven geprobeerd te drogen maar niks hielp, de fondant bleef zacht. (dat doet ie anders nooit  :think:  :nooo )

Nu maak ik me dus een beetje zenuwachtig over de volgende taart met strikken....hoe ga ik dat aanpakken want het weer zal wel niet veel veranderen????

Groetjes Nicole

2

Re: Gouden tip voor het drogen van strik (fondant blijft zacht)

heel vreemd, want Pettinice wordt hier altijd goed hard.

Maar als het net uit de oven komt, dan is het nog zacht, dan moet je er ook niet aankomen en een half uurtje laten rusten, dan is het (normaal gesproken) wel hard.
Ik hoop, dat het gelukt is!

Groetjes, Dorothea.

3

Is de bruine fondant van pettenice ook niet met een chocolade smaak?

Die worden volgens mij allemaal niet keihard (tenminste bij mij niet). Dan kleur ik liever zelf bruin of meng het met witte fondant.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

zoals ik het las, had ze zelf bruin gekleurd... ?

Groetjes, Dorothea.

5

:Y

Dot schreef:

zoals ik het las, had ze zelf bruin gekleurd... ?

:Y
Da's ook het rare van het hele verhaal.
Die fondant wordt normaal bij mij ook kei hard (die moet je echt niet een half uurtje zonder folie laten liggen) maar nu dus niet  :/

De wieken staan nog rechtop maar ze drogen niet hard uit.....heeeeel vreemd.

Misschien dat het aan dat ene pak fondant ligt (en hebben meer mensen die ervaring gehad)
Heb nu gekleurde fondant (rood en oranje) gekocht en maar hopen dat die met tylose wel goed uit zal harden dan...wordt vervolgd.

6

Dat was dus weer een kwestie van niet goed lezen :o  :o

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

7

Ottolien schreef:

Dat was dus weer een kwestie van niet goed lezen :o  :o

Geeft niks, ben heel blij dat je mee wilde denken !  :Y

8

Ik zit  hier een beetje met hetzelfde probleem.   :/

Ik heb pettinice voorgekleurd zwarte fondant mét tylose gebruikt voor een lussenstrik. De lussen zijn wel hard, maar niet KEIhard.

De strik moet over 10 dagen als topper op een bruidstaart, zou ie dan wel hard zijn of kan ik nog wat versnellende maatregelen treffen?

~ Never waste a good crisis... ~

Kan het niet zijn dat het erg vochtig is bij jullie in huis??

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

10

Ik had altijd Bakels maar met de laatste twee emmers was ik niet meer zo tevreden, deze werd bij mij ook niet meer hard en scheuren heel raar heb ik anders nooit last van gehad. Toen ben ik maar overgestapt op M & B, maar dat vind ik eigenlijk ook niks. Dus ja, nou weet ik het ff ook niet meer.

groetjes Hanneke

11

@ Suuz: nou daar zit ik met dat rare weer ook aan te denken. Het is niet extreem vochtig ofzo hoor, maar het is ook weer niet dat wij last hebben van hele droge lucht ofzo.

Zou het helpen als ik de strik in een kartonnen doosje stop? (Of misschien heb ik nog van die zakjes met silica ergens liggen, die je bij je nieuwe schoenen krijgt).

Baat het niet dan schaadt het niet...
Ik heb er zelf superveel last van in ieder geval. Ik zit nu in een mergelpandje, dat echt bizar veel vocht vasthoudt. Zelfs mijn gumpaste/fondant dingetje was laatst ingestort :(
Nu gebruik ik iets meer gumpaste, werkt briljant :)

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

13

Misschien moet je van die bison vochtvreters halen bij de Praxis ofzo.. en dan je boetseersels in een doos stoppen en zo'n ding erbij zetten.   :D

Ik ga eens op zoek naar een schoenendoos... de strik is verder wel goed gelukt. Valt me niks tegen voor een eerste poging. ;)

Ja ik heb er al eentje staan, maar ik denk dat ik er beter een stuk of tien kan plaatsen :)

15

Hier hetzelfde probleem met pettinice zowel de witte als gekleurde. Het blijft zacht. Ik kreeg m'n puzzelplaatje bijna niet normaal op m'n taart. Ik denk wel dat het aan het weer ligt want ik had al eerder van hetzelfde pak een puzzel gemaakt en die werd wel hard.

16

Suikerklontjes of zout erbij leggen...........trekt ook het vocht aan en uit je fondant..........

17

Ik heb mijn strik sinds eergister in een (nieuwe) schoenendoos staan. Op een laag vloeipapier. Hij lijkt al stukken harder te zijn.
Geduld blijkt weer een schone zaak. ;)

Suikerklontjes... dat ga ik ook onthouden :)

18

Karin09 schreef:

Suikerklontjes of zout erbij leggen...........trekt ook het vocht aan en uit je fondant..........

of een handje rijst.

19

Een combinatie van flowerpaste en fondant met tylose werkte uiteindelijk (dwz hard genoeg voor de strik maar toch bleef het langer vervormbaar)
Alleen die flowerpaste vind ik altijd zo zuur ruiken  :think: