1 Laatst bewerkt door Poffertje (25-02-2011 14:53)

Onderwerp: Dé echte 'autentic' red velvet cake

n.a.v. het topic in de WWW, perfecte red velvet.

http://shine.yahoo.com/channel/food/8-e … e-2451699/

Op deze site kom je te weten wat nou de voorwaarden zijn waaraan een echte, originele red velvet cake (of cupcake natuurlijk!) moet voldoen. Ik heb het bijbehorende recept net uitgeprobeerd, hiervoor moet je wel even omrekenen dus vandaar hier het recept in grammen en liters.

Red Velvet Cupcakes van Paula Deen

voor 24 cupcakes:

300 gram bloem
300 gram suiker
1 tl baking soda
1 tl zout
1 tl cacao
360 ml plantaardige olie(b.v. zonnebloem)
240 ml karnemelk, of 220 ml melk en 20 ml azijn
2 eieren, maat L
2 el rode kleurstof
1 tl azijn
1 tl vanille

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Zeef de bloem, baking soda, cacao, zout en suiker. Zet weg.
Meng in een grote kom voorzichtig de olie, karnemelk, eieren, kleurstof, azijn en vanille. voeg hieraan je bloem mengsel toe en mix tot een glad mengsel.
Bak de cupcakes in 20 minuten gaar.

Volgens de site hoort bij een echte red velvet NIETS anders dan Cream Cheese Frosting. Hiervan zat er dan ook een recept bij, maar deze heb ik zelf nog niet geprobeerd!

Cream cheese frosting

225 gram roomkaas
225 gram boter
1 tl vanille
450 gram poeder suiker

mix de roomkaas, boter en vannile tot een glad mengsel. Voeg de poedersuiker toe en mix door op hoge snelheid tot het mengsel licht en luchtig is.

veel bakplezier!

http://1.bp.blogspot.com/-RNhQEvlWQa0/TWZzcAsvkvI/AAAAAAAAAG0/Zsa_cOuBnjw/s320/Red+velvet+cc.jpg

2

Re: Dé echte 'autentic' red velvet cake

Klinkt heerlijk. Moet ik toch eens gaan proberen.
Een hoop Amerikanen willen niets anders...

Dat is toch een TAART waard!

3

Ben heel benieuwd naar de smaak (olie)

"Beauty is in the eye of the beholder"
                            Lieve groetjes, Miranda (Mirzan)

4

superdank poffertje :thumb: ; ik vrees dat ik morgen aan de slag moet :Y  O-)  ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

nou, dat heb ik gedaan, maarrrrr.........
het beslag bleef superdun, geen denken aan dat het beslag in een spuitzak zou kunnen. Heb het in de cups geschept mbv een soeplepel (!).
Na 20min uit de oven, leken supermooi, hoog, bol ( :think: zouden ze wel gaar zijn?). Plat geduwd en laten afkoelen terwijl de andere 6 (totaal dus 18) in de oven gingen.
De 1e sessie bleek lang niet gaar :s  :o  en stortte dus volledig in. De 2e sessie 30min laten bakken en die bleven wel goed èn zijn  :9  :9 . Alleen heel raar, langs de randen en onderin bruin, de rest mooi rood.

:think:  :think: klopt het dat het deeg zo ontzettend dun bleef, of heb ik ergens een fout gemaakt? :/

ik heb dat dus ook dat mijn buitenste randen bruin blijven en de rest heel mooi rood

carpe diem

7

was het beslag van jou ook zo dun?

8

Carien schreef:

nou, dat heb ik gedaan, maarrrrr.........
het beslag bleef superdun, geen denken aan dat het beslag in een spuitzak zou kunnen. Heb het in de cups geschept mbv een soeplepel (!).
Na 20min uit de oven, leken supermooi, hoog, bol ( :think: zouden ze wel gaar zijn?). Plat geduwd en laten afkoelen terwijl de andere 6 (totaal dus 18) in de oven gingen.
De 1e sessie bleek lang niet gaar :s  :o  en stortte dus volledig in. De 2e sessie 30min laten bakken en die bleven wel goed èn zijn  :9  :9 . Alleen heel raar, langs de randen en onderin bruin, de rest mooi rood.

:think:  :think: klopt het dat het deeg zo ontzettend dun bleef, of heb ik ergens een fout gemaakt? :/

Ik controleer de cupcakes in de oven altijd met een sate prikker of ze gaar zijn, dan heb je ook nooit mislukte cupcakes.

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

9

bij mij was het inderdaad ook heel dun! Ik denk dat het komt doordat je best veel melk en olie gebruikt. Zelf heb ik een juslepel gebruikt :P

Bij mij was de bovenkant ook gewoon rood, alleen als je het papiertje eraf haalt een beetje bruin aan de onderkant. Ik heb er nog een foto van, die zal ik nog een keer in de begin post zetten.

En inderdaad, even met een saté prikker kijken of je cakjes gaar zijn. bij mij waren ze na iets meer dan 20 minuten(22 ofzo) echt goed gaar. zo zie je maar dat elke oven toch een beetje anders is.

Ik heb trouwens alles gewoon met een garde gemengd, anders zit je hele keuken onder de rode stipjes als je klaar bent(weet ik uit ervaring). :lol:

10

dank Poffertje :thumb: , dan weet ik dat ik het wel goed had gedaan (dat mengen dan) en dat ik voortaan 30min moet bakken.

Heb het wel in de mixer gedaan (zo'n nepper van de Lidl), gewoon rustig beginnen, dan gaat 't goed :Y

11

Met een handmixertje vliegt het echt alle kanten op  :lol:

foto toegevoegd aan de beginpost!

12 Laatst bewerkt door Keshy (30-05-2011 18:58)

Hallo,

Ik was erg benieuwd naar de red velvet cake. Daarom heb ik deze proberen te bakken. Eén keer volgens dit recept (met olie) en daarna nog een keer volgens een ander recept (met boter).

In beide gevallen worden de randen goed droog gaar. De binnenkant blijft echter een wat compactere/stevige vochtige massa. Niet smeerbaar, maar een beetje als de vulling in een gevulde koek. Hoort dit zo of gaat er toch wat mis? Welke consistentie moet de cake van binnen hebben? Ik had verwacht dat het een droge luchtige en kruimige cake zou worden.

Omdat ik met beide recepten eenzelfde compacte/stevige vochtige massa van binnen krijg, begin ik te twijfelen.

Ik heb de cakes gebakken op 175-180 graden in een bakvorm van 26 cm. De eerste cake heeft 1,5 uur in de oven gezeten. De tweede cake nog langer (zelfs totdat de bovenkant begon aan te branden...). Dit omdat de binnenkant maar niet werd wat ik ervan verwachtte.

Groeten,

Keshy

13

Hoi,

Hij hoort zeker niet droog te worden! Het moet zacht en een beetje vochtig zijn.
Een hele compacte stevige massa lijkt me niet goed.. Heb je genoeg baking soda gebruikt? Ik zou anders iets meer gebruiken.
Het kan ook dat je bakvorm te groot is. Bij recepten met olie zie ik vaak dat het niet in een grote bakvorm kan maar vaak hoogstens 20cm. Het midden zakt dan namelijk in en wordt dus heel compact..

veel succes!

14

Dank voor de snelle reactie, Poffertje.

Ja, ik had zelfs iets meer baking soda dan in het recept gebruikt. Ik zal het met een kleinere bakvorm proberen. Ik hoop dat het dan wel lukt. Ik had verwacht dat hij met de grotere bakvorm ook wel zou lukken omdat de taartlaag vrij dun was. Ben benieuwd.

15

Hoi,

Ik heb geen vloeibare rode kleurstof, alleen maar die potjes van Wilton.
Zou het daar ook mee kunnen?
Ik heb geen tijd meer om te bestellen, en er zit hier in de buurt ook geen toko.

Groetjes Linda

16

ja hoor, ik gebruik ook de pasta :Y

17

klinkt erug lekker!! zou ik deze kunnen gebruiken voor een wave taart?  (mijn 1e) of is hij daar te zacht voor? mijn mams is de 6e jarig en ik heb de vrije hand :9 wil graag wat nieuwe proberen om te bakken.  :D

zojuist de cc gemaakt en 48 mini cc
ook de cream cheese frosting gemaakt :)
zo lekker je kunt er niet vanaf blijven :9  :9  :)

19

Wie kan mij helpen als ik frosting maak lijkt het altijd dat het geschift is, van smaak is het keileuk
heb het nu al 3 keer geprobeerd

20

kan ik dit recept ook aanhouden voor een ronde taart of moet ik dan een andere hebben?  :s

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

21

Keshy en Joyce,
Van red velvet is bekend dat ze alleen geschikt zijn om cc van te maken. In grote vormen gaat het niet goed.(Dat schijnt door de olie te komen.)
Het staat ook aangegeven bij het orginele recept.
Dus ik zou alleen cc`s doen!

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

In het authentieke recept heeft alleen geen kleurstof gezeten, daar zorgde de cacao voor de rode kleur :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

23

Ja, de azijn en de cacao toch samen, dat gaf een reactie en dan word het rood ?!
Ik ga nog eens verder zoeken hoe dat ook weer zat! :Y  :Y

1 % hulp is meer dan 100% medelijden!!!

Ja dat klopt  :Y
Voordat meneer van Houten (jawel, een Nederlander :)) een andere manier vond om cacaopoeder te maken, gaf de cacao in combinatie met het zuur een rode kleur.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

25

Ik heb ze net gemaakt, had al wel een paar keer de cc's met het andere recept gemaakt. Deze worden een stukkie hoger  :D

Veni Vidi Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken :)