1 Laatst bewerkt door Hanim (29-07-2011 13:26)

Onderwerp: cupcake toefen hoe maak je het echt superrrr lekker?

Hoi hoi,

Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met het maken van cupcakes met toef erop, het gaat me dan vooral om de toef zelf.

Ik gebruik meestal botercreme (mix funcakes) en dan mix ik daar lekkere smaakjes doorheen. De mix maak ik dan met roomboter, soms doe ik half roomboter half margarine, maar de smaak wordt er dan niet lekkerder op.

Als je een mooie toef wil maken heb je al snel best een hoop op je cc zitten. Ik vind het dan wel te machtig omdat er veel boter in zit.

zie bijvoorbeeld deze:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QO73DPJT.jpg

Op kamertemperatuur merk je het relatief wat minder en is de toef ook wel lekker, maar vooral als je cc uit de  koelkast komt dan overheerst de botertextuur toch te veel.

In plaats van botercreme, slagroom gebruiken dan krijg je een andere smaak en je toef blijft niet in alle gevallen even mooi zitten.

Hoe doen jullie dat? Lekkere luchtige smaken, maar ook bv choco (wat al best machtig is vanuit zichzelf) zo combineren dat je er best een grote toef van op je cc kunt zetten zonder dat je  na 1 cc al een mega peeuw krijgt.

Ben benieuwd wat de ervaringen zijn.

Groetjes,
Hanim

2

Re: cupcake toefen hoe maak je het echt superrrr lekker?

De merengue botercreme schijnt erg lekker te zijn!
Wat betekend: 'peuw?'

'Het geheim van geluk is vrijheid, het geheim van vrijheid is lef!'

3

De merengue botercreme schijnt erg lekker te zijn!
Wat betekend: 'peuw?'

4

Sorry, twee keer!

5

Ik ben fan van de vanilla cream frosting (die bij de red velvet cake staat): net softijs!
Zowel uit de koelkast als op kamertemperatuur ERRUG lekker!
:)

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

6

Miss Pebble schreef:

Ik ben fan van de vanilla cream frosting (die bij de red velvet cake staat): net softijs!
Zowel uit de koelkast als op kamertemperatuur ERRUG lekker!
:)

die ga ik ook eens proberen!

Groetjes Marleen

7

hmm, ik ben ook benieuwd naar de vanilla cream frosting. Dat ga ik eens uitproberen en hoe zit dat met de merengue botercreme zit daar minder boter in?

@fayalobi: peeuw, dat is zeg maar het gevoel van "oh my god wat zit ik nu mega vol, ai ai ai ariba ariba mega calorie bom" ken je dat gevoel hihi

8

ik maak ze altijd van merengue botercreme en dat gaat prima en iedereen vind het lekker. pas deze nog gemaakt, bleven ook mooi erop zitten

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7DQVOGUV.jpg

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

9

mrij schreef:

ik maak ze altijd van merengue botercreme en dat gaat prima en iedereen vind het lekker. pas deze nog gemaakt, bleven ook mooi erop zitten

wow dat ziet er supergoed uit. Als ik het goed begrijp is de merengue botercreme een combi van roomboter suiker en eiwitten. Maar niet zo machtig dus als de botercreme van de mix? Want voor mijn gevoel zit daar net zo veel boter in, ik weet niet of de eiwitten het luchtiger of minder zwaar maken.

10

ja dat is me eiwit, suikeren boter, meestal maken ze het 1,2,3 maar ik doe vaak 1,2, 2 zodat er minder boter in zit. je hebt er ook mix van van funcakes en die vind ik ook best lekker

Groetjes Marije van den Brink. Mijn taarten? die vind je hier: https://www.facebook.com/HetTaartenmeisje

11

je kan ook proberen (even als voorbeeld) 100 gram boter 20 gram fondant en 100 gram gele room (ook wel banketbakkersroom genoemd) dan krijg je een subtielere substantie. hij kan wel erg zoet uitpakken ;)

12

LoLinda schreef:

je kan ook proberen (even als voorbeeld) 100 gram boter 20 gram fondant en 100 gram gele room (ook wel banketbakkersroom genoemd) dan krijg je een subtielere substantie. hij kan wel erg zoet uitpakken ;)

hoe bedoel je fondant door de mix? Gesmolten fondant ofzo?

13

Ik ga morgen eens een paar dingen uitproberen. Wil wel iedereen bedanken voor de tips. Ik meld het nog even hoe dat allemaal gaat.

14

Je kan ook andere soorten toeven spuiten. Ik spuit ook wel een met een rond spuitmondje en dan in rondjes op de cc. Dus dan komt je toef niet de hoogte in. Staat ook heel mooi O-)

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

15

gisteren het volgende recept geprobeerd:
creamcheese frosting for cupcakes

4 tbsp boter           - 4 eetlepels boter
1/4 tsp vanille        - 1/4 theelepel vanille
6 oz cream cheese - 170 gr roomkaas        28,35 gr x 6
4 cups sugar           - 480 gr poedersuiker  120 gr x 4

Dit was echt heeeeel erg zoet, ik heb uiteindelijk nog een extra 170 gr. roomkaas erbij gegooid om de zoetigheid wat op te heffen.
Nu vraag ik me af of het omrekenen naar gram wel helemaal goed is gegaan. Ik heb nml zelf maatbekers in cups, maar met 4 cups of sugar kwam ik uit op meer dan 480 gr. Wellicht dat het daar iets mee te maken had. Uiteindelijk was de smaak wel lekker en uit de koelkast ook heerlijk. Geen boterig smaakje eraan.

Op naar het volgend recept...

16

Ik vind de topping van dc cupcakes erg lekker, wel ook zoet maar oh zo lekker:

28 gr boter
85 gr roomkaas
250 gr poedersuiker
beetje vanille essence
dan heb je genoeg voor 12 cc.
(Anders 55 gr boter, 170 gr roomkaas en 500 gr poedersuiker maar dat is erg veel.)

leuk kleurtje erdoor en dan kun je echt mooie toefjes spuiten en hard een heel klein beetje uit dus toef blijft mooi zitten!

17 Laatst bewerkt door LoLinda (04-08-2011 18:00)

Hanim schreef:
LoLinda schreef:

hoe bedoel je fondant door de mix? Gesmolten fondant ofzo?

de fondant even afslappen en dan als de boter zacht is (en geen klontjes meer heeft) daar de fondat bijgooien dat even laten draaien en dan de banketbakkers room erbij gooien en dan lekker luchtig laten draaien.
afslappen kan op 2 manieren (misschien wel meer) je kan en een beetje verwarem au bain marie of een beetje water erdoor heen doen< ik kies meestal voor de 1e

18

Als ik zo naar je foto kijk lijkt het alsof het nog niet genoeg gemixt is? Het hoort luchtiger te zijn.

19

Poffertje schreef:

Als ik zo naar je foto kijk lijkt het alsof het nog niet genoeg gemixt is? Het hoort luchtiger te zijn.

ik mix de boter zo'n 10 min. met mijn kitchen aid en dan nog zo'n 5 min. met de overige ingredienten. Maar volgens mij wordt hij niet zo luchtig omdat ik te veel boter gebruik.

20

Hanim schreef:
mrij schreef:

wow dat ziet er supergoed uit. Als ik het goed begrijp is de merengue botercreme een combi van roomboter suiker en eiwitten. Maar niet zo machtig dus als de botercreme van de mix? Want voor mijn gevoel zit daar net zo veel boter in, ik weet niet of de eiwitten het luchtiger of minder zwaar maken.

trouwens ik gebruik geen eens roomboter, ik gebruik altijd margerine van de plus of c1000 eigen merk. dat werk bij mij het beste, heb van alles geprobeerd en deze geeft de mooiste creme.

21

Ik gebruik botercreme van 250g Planta en 150g poedersuiker. Dus ook veel boter, maar ik vind de planta op zich al lekker, dus de bc ervan ook. Dus mss eens andere 'boter'soorten proberen?

welke spuitmond gebruiken jullie iegenlijk, ik zoek zo'n grote, maar kan hem steeds niet vinden.

cake my day

23 Laatst bewerkt door vanessa1982 (16-08-2011 17:27)

Ik gebruik voor toeven de 1M van Wilton. En ik heb nu 2A besteld voor de gladde ronde toef (zoals in DC Cupcakes).

24

Ik gebruik ook creamcheese frosting. Botercreme of MBR...YUK! Vies! Dus die nooit meer voor mij.
Je kan ook 400 ml slagroom nemen en 1 bakje roomkaas, grote schep jam erdoor en lekker smullen.

25

Fijn dit topic, ik had steeds dat mijn toeven instorten op kamertemperatuur. Nu ga ik het ook eens met roomkaas proberen. Ik deed vanille frosting. Idd net softijs, maar hij stort bij mij in! :s

heerlijke taartgroetjes van Brenda