1

Onderwerp: 1e taart gemaakt... Advies gevraagd voor de tweede!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IOD48EHQ-D.jpg

Dit is mijn allereerste taartje voor m'n dochter die twee werd, ben er wel trots op natuurlijk en hij was nog lekker ook,
maar zie nog allemaal oneffenheden.. Wil deze week 'de tweede' maken maar hoe kom ik van die luchtbubbeltjes in de botercreme af? ik gebruik de mix van funcake.. Mijn schoonmoeder had het over dat dat betekend dat het is gaan 'scheiden'. ???

Ik heb geen idee....? Wie kan me helpen...

En vraag 2; als de marsepein heel plakkerig is, komt dat door te groot temperatuur verschil? (van koude koelkast naar keuken)
Er zijn allemaal bubbeltjes onder gekomen... Of komt dat door dat die ook in de botercreme zaten?

2 Laatst bewerkt door emmy635 (26-07-2011 23:20)

Re: 1e taart gemaakt... Advies gevraagd voor de tweede!

Hele leuke eerste taart :thumb:

Als de taart van de koelkast buiten de koelkast gaat kan hij inderdaad gaan zweten(plakken/glimmen) wanneer het temperatuurverschil te groot is.(droogt ook wel weer op als het goed is)
Je boter crème hoort glad te zijn dus daar hoor je geen bubbeltjes van te hebben.
De meeste hier smeren af met 1:1 boter crème
even veel boter als poeder suiker
Omdat van de mix je marsepein kan smelten
ik( eigenwijs misschien) smeer ook met de mix af en het is NOG niet mis gegaan bij mij.
Ik smeer hem altijd af en zet hem een poos in een koelkast om op te stijven. wanneer de boter crème hard is haal ik hem er uit en ga er met een heet mes langs om hem echt glad te krijgen daarna gaat hij bij mij weer terug de koelkast in tot ik klaar ben om te bekleden.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Maar voor een eerste taart vind ik hem al echt :thumb:

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

niets aan toe te voegen, ben het met mijn voorganger eens! :thumb:

4

*Wat je aangeeft over de botercreme is schiften, als je dat hebt (schilfers in je botercreme) zet het dan een paar tellen in de magnetron, zodat het een beetje verwarmd is, dan weer mixen, en dan heb je een mooie gladde creme!

* Als je marsepein plakkerig wordt, noem je 'zweten'. Dit kan komen door het verschil in temp. van de koelkast naar je aanrecht. Probeer dus vooral met dit weer de overgang van temp. zo klein mogelijk te houden door je koelkast zo warm als mogelijk te zetten.
In jouw geval is de oorzaak van zweten dit. Je kan ook zweten krijgen door het vocht in de vulling van je taart wat naar buiten trekt, bijv. banketbakkersroom zit veel water in.
Wat je kunt doen is je taart in een taartdoos zonder deksel  in de koelkast zetten, dan kan het vocht in de taartdoos trekken en droogt je taart.

Heel veel succes met je volgende taart!

Groetjes Heleen