1

Onderwerp: Wat gaat er mis ???

Kort geleden ben ik ook begonnen met deze verslavende hobby. Ik moet zeggen dat de taarten die ik tot nog toe heb gemaakt zeer geslaagd waren. Echter ik heb 1 probleempje en die heb ik eigenlijk met al mijn taarten gehad.

Ik gebruik funcakes biscuitmix en die komt altijd helemaal top de oven uit. De vullingen gaan ook altijd prima, maar als ik de taart uiteindelijk met marsepein bekleed merk ik dat ik aan de onderkant van de taart altijd een deuk krijg, alsof de taart is ingezakt en naar binnen valt. Nou kan ik dit altijd wel verdoezelen met een randje om de taart heen, maar toch vraag ik me af hoe dit nou komt.

De taarten komen wel altijd uit de vriezer (maak er vaak een paar tegelijk), 2 uur van te voren haal ik hem eruit en dan begin ik met de vulling en bekleding. Doe ik hier misschien iets fout ? Marsepein bekleding doe ik nooit zo dik zodat het niet te zwaar wordt dus dat zou het niet kunnen zijn toch ?!

Tevens vraag ik me af waarom mijn taart nooit zo stevig is zodat ik hem mooi en strak kan bekleden. Ik smeer hem wel in met botercreme. Kan iemand mij misschien hier ook mee helpen ??

Alvast super bedankt voor de tips en reakties !!

Re: Wat gaat er mis ???

Waar vul je mee en hoe dik?
En zet je hem in de koelkast om de bc op te laten stijven?

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

Tot nog toe heb ik alleen nog banketbakkersroom of bavaroise gebruikt en dat doe ik niet zo dik (+- 2 mm) omdat ik dat niet lekker vind.
Ik smeer de taart inderdaad in met botercreme en zet hem dan in de ijskast totdat de botercreme "hard" is en dan doe ik er nog een dun laagje overheen en dan ga ik meteen bekleden !

4

Zo te horen staat je kapsel net te kort in de oven. Bak je 'm 3 minuten langer dan is de kans op inzakken al minder en dan is de buitenkant ook iets steviger om te smeren en strakker te bekleden. Vullen mag wel iets ruimer met een vulling die je wel lekker vindt... even uitproberen dus!

5

Dank je wel voor je tip Biggeltaart ! Ik ga het zeker uitproberen om te zien of het dan beter lukt.

6

Hoi! Ik heb hetzelfde! Ik heb nu 2 taarten gemaak. Beide met 2lagen vulling. Ik zal ook eenproberen om ze wat langer in de oven te laten. En misschien ook lamger me de laag bc in de koelkast. Laat je weten als je eem oplossing hebt gevonden? Dan doe ik dat ook!

7

Heb inmiddels weer 2 taarten gemaakt. Die heb ik een paar minuten langer in de oven gebakken, heb de bovenkant (die toch altijd wat boller is) eraf gesneden en hij heeft met een laagje bc langer in de koelkast gestaan. Tevens heb ik hem iets ruimer gevuld.

En ik moet zeggen ze zien er beduidend beter en strakker uit en ik heb geen naar binnen vallend randje onderaan de taart gehad. Ben helemaal blij met de tips die gegeven zijn.

Super bedankt !
Lotuz veel succes, laat je weten of het bij jou nu ook beter gaat ?

8

Hoi!
Fijn dat het nu beter gaat! Ik ga pas half augustus weer een taart maken (lang wachten!  :( ) maar ik zal laten weten of de tips mij geholpen hebben!
Bedankt!

9

Het is gelukt! Een niet ingezakte taart. Het lag bij mij aan de basis. Door de bovenkant van de biscuit als onderkant te gebruiken (en deze niet recht te maken) had ik geen stevige basis. Ik he de taart n ook beter op laten stijven. Bedankt voor jullie hulp!

10

He Lotuz, kicken he als ze zo mooi lukken. Vind het steeds leuker worden om taarten te maken. Succes met je toekomstige baksels en misschien komen we elkaar weer een keer tegen op het forum !

groetjes
Jolanda