1 Laatst bewerkt door Hannah Saar (24-07-2011 16:32)

Onderwerp: Cupcakes met merengue toef - uitprobeersel [feedback]

Omdat ik niet zo gek ben op botercreme als toef en ik slagroom met klopfix al helemaal niet lekker vind, zocht ik een manier om toch zo'n leuke toef op mijn cupcakes te kunnen maken.

Het leek mij wel de moeite waard om het eens met een merengue te proberen. Had nog nooit eerder merengues gemaakt, ik was er altijd wat huiverig voor. Maar het is niet onaardig geworden, vind ik zelf. Merengue spuit wel anders dan andere icing. Dus daar moet ik nog wat handiger in worden.

Kon ik meteen mijn nieuwe caisses uitproberen. Wat dan weer geen succes bleek  :rolleyes:

Resultaat:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CY8KDCEC.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KDTPLPVS.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TVZ834JC.jpg

Bedankt voor het kijken en je tips!

2

Re: Cupcakes met merengue toef - uitprobeersel [feedback]

Mooi en lekker :9  :thumb:

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

:9
jummie

4

Zien er  :9  uit!  :thumb:  :thumb:  :Y

www.hettaartatelierdur.nl Webshop & Winkel in SCHIEDAM.

5

Hmmmm, lijkt me heerlijk!

Al mijn creaties nu ook online te zien op mijn vernieuwde website: www.taartenmiep.nl

Oeh lekker, zijn de merengues in de oven geweest?

7

Oh wow! Jouw meringue topping ziet er veel beter uit dan de mijne. Moet nog langer mixen dan denk ik....

8

ziet er jammy uit  ;)
grt Carla

9

Linda Ravensbergen schreef:

Jazeker! Het zijn dus 'echte' merengues/ schuimpjes, maar wel nog wat zacht en plakkerig van binnen. We hebben ze net op en zijn ook echt heerlijk, zeker als je ze meteen met de cupcake mee-eet!

Dus geen merengue-botercreme  ;)  Ik wil het ei graag verhit hebben.

10

ziet er goed uit

Hannah Saar schreef:

Jazeker! Het zijn dus 'echte' merengues/ schuimpjes, maar wel nog wat zacht en plakkerig van binnen. We hebben ze net op en zijn ook echt heerlijk, zeker als je ze meteen met de cupcake mee-eet!

ooooh en ze zijn nog lekker plakkerig van binnen ook; het water loopt mijn mond uit  :9  :P  Heelijk hoor!!

12

Hannah Saar schreef:

Ziet er erg lekker uit hoor.
Maar de ei in mijn merenque botercreme word ook verhit hoor ;)

When someone asks if you'd like cake or pie, why not say you want cake and pie?

13

Mooi zeg !!

Groetjes, Conny

14

IK heb een vraagje, ik wil namelijk ook zo cupcakes maken voor een BBQ donderdag. Ik zou er een 20 tal willen maken.
Blijven te toeven mooi als ik ze 's morgens erop spuit?
Of zakken ze snel in? Of maken ze het cakeje sponzig?

Alvast bedankt :)

15 Laatst bewerkt door Linda Ravensbergen (25-07-2011 14:09)

Doris schreef:

IK heb een vraagje, ik wil namelijk ook zo cupcakes maken voor een BBQ donderdag. Ik zou er een 20 tal willen maken.

Volgens mij bak ze de toeven apart van de cc's. Merengue toeven blijven heel lang goed en kunnen daarna op het cakeje gezet worden...toch Hannah Saar?

16 Laatst bewerkt door Hannah Saar (25-07-2011 16:19)

Doris schreef:

Volgens mij bak ze de toeven apart van de cc's. Merengue toeven blijven heel lang goed en kunnen daarna op het cakeje gezet worden...toch Hannah Saar?

Ik maak de toeven/merengues eerst apart hoor!

Howto:
oven voorverwarmen op 90 graden.

Je klopt eerst het eiwit stijf. Als het wit wordt en er komen zachte pieken in, dan lepel voor lepel de suiker erbij scheppen. Wel blijven kloppen! Doe om de 15-20 seconden een lepel. Zorg dat het goed opgenomen is voordat je er weer een lepel bij doet.
Ik gebruik 100 gram suiker op 2 eiwitten.
Als het eiwit helemaal goed is (je kunt de kom nu op de kop houden zonder dat het eiwit eruit valt) dan doe je het mengsel in een spuitzak met een star-tip.

Leg bakpapier op de bakplaat en spuit hier de toeven op.
Bak de toeven af. Ik zou  na 1,5 uur even kijken hoe het gaat. Even voelen en even kijken of ze al droog zijn aan de onderkant. Haal ze pas van het papier af als ze helemaal afgekoeld zijn. Het is ook afhanklelijk hoe je ze wilt hebben. Ik vind plakkerig van binnen erg lekker!
Ik had zaterdag niet genoeg aan 1,5 uur in de oven. Maar ik denk dat het ook afhangt van je oven.
Ik heb ze op 90 gebakken omdat ik niet wil dat ze bruin worden ;-)

Vervolgens kun je ze op de cupcakes zetten. Zorg dat zowel de merengue als de cupcake helemaal afgekoeld zijn.
Je kunt ook eerst de toeven afbakken en de volgende dag de cupcakes bakken. Wel zorgen dat je cakejes plat zijn aan de bovenkant.

Je kunt de toeven erop zetten en er eventueel wat chocopasta of botercreme onder smeren zodat ze blijven zitten. Ik blijf met merengues altijd voorzichtig met water, ook als ze al afgebakken zijn.

De toeven blijven een dag of 4 goed. Je kunt ze bewaren in een goede afgeslote box!

17

Oh hartelijk bedankt voor de howto! Daar ben ik echt heel erf veel mee  :Y !

Ik dacht dat de merengue nog niet 'gebakken' was, als je snapt wat ik bedoel. Dat deze nog volledig zacht was, want zo een recept heb ik een in boekje gevonden maar weet niet als dat zo lekker is :).

Ik ga het zeker en vast eens uitproberen, alvast heel erg bedankt! :)

18

Sorry, ik heb toch nog een klein vraagje  :o

Zou je bij die eiwitten ook een smaak van patidesse kunnen toevoegen? Bv. de appel-kaneel smaak?
Of gaat dat niet samen met die eiwitten?

19

wat een goed en mooi idee :thumb:  (ben ook niet zo van de botertoeven :nooo  :o )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

20

Doris schreef:

Sorry, ik heb toch nog een klein vraagje  :o

Zou je bij die eiwitten ook een smaak van patidesse kunnen toevoegen? Bv. de appel-kaneel smaak?
Of gaat dat niet samen met die eiwitten?

Het zou wel kunnen hoor. Maar wees voorzichtig.
Water (en dat zal ook wel in patidess zitten) en eiwitten gaan niet goed samen, dan zakken ze sneller weer in. Omdat je ze langzaam bakt, staat het dus ook lang. Doe de patidess er dan aan het einde bij (dus als ze al stijf zijn) en klopt dan nog eens goed door.

Het kan wel hoor, maar alles wat je erbij stopt heeft gevolgen voor de structuur van het eiwit. Wat je wel zou kunnen doen is een zakje vanillesuiker o.i.d. Of wat oploskoffie voor een mokkasmaak.

Hetzelfde geldt voor kleurstof. Probeer een droge te gebruiken. Je kunt z\e als ze gebakken zijn ook leuk dusten.

Je moet ook zorgen dat je kom en mixer echt vetvrij en droog zijn.

21

Ik vind ze echt prachtig en wat zijn ze mooi gespoten...daar moet ik nog wel even op oefenen zie ik wel.  :thumb:

22

Oke bedankt voor je advies!  :)
Ook goed om te weten van de kleurstof!!

23

Zo de eerste lading is klaar, wat een leuk en lekker idee zeg, mijne zijn iets minder wit en dat heb ik opgelost door ze met pearlspray te bespuiten. Heb ook al een lading verpest omdat ik de suiker er te snel bij deed. Ik heb platte toeven gespoten.

Bedankt voor het idee en het recept.

Wil je me volgen op Facebook, like dan https://www.facebook.com/zoetzwolle
Groetjes Annemarie

Volgens mij kan je wel de smaakstofjes van Loranne gebruiken, daar heb je maar een druppeltje van nodig dus dan veranderd de structuur ook niet.

Hannah, bedankt voor je recept ik ga ze zeker snel maken  :Y

25

Ik heb de toeven gister gemaakt  van swiss merinque met een druppeltje Lorann erdoor héérlijk en in de oven afgebakken

groetjes Hanneke