1

Onderwerp: bewaren taart, of gewoon nog niet maken?

Ik heb al wat zitten vogelen met de zoekfunctie, daar werd ik wel een klein beetje wijzer van, maar weet gewoon nog steeds niet wat ik moet doen... :|
Het zit zo: Mijn schoonpapa houdt morgen zijn feest omdat hij 50 is geworden. Nou ben ik TOEVALLIG vanmiddag vrij, ik had gisterenavond alle cupcakes al gebakken, omdat ik vanavond bedrijfsfeest heb. Dus die staan in taartdozen te wachten. Het biscuit had ik vorige week gebakken en ingevroren, die heb ik vanmorgen uitgehaald en zijn nu ontdooit.
MAAR: Ik zou erg graag nu meteen beginnen met vullen en bekleden. Omdat ik nu de tijd heb, en morgenvroeg heb ik maar een paar uurtjes (ben nog niet ervaren).

Ik gebruik als vulling banketbakkersroom (poeder met water) en aardbeienjam. In de cupcakes ook.

Ik weet niet OF het in de koelkast past, (komt op een spiegel te liggen, moet ik nog even gaan passen...) MAAR dan zit je weer als je het morgen uit de koelkast haalt, dat het marsepein gaat glimmen??

Zit echt even met m'n handen in 't haar... :/

Iemand ideeen of tips?? :x

2

Re: bewaren taart, of gewoon nog niet maken?

hij moet sowieso in de koelkast...

3

Ik zou hem gewoon nu maken, plaats maken in de koeling en dan morgen een uur of 2 voor het aansnijden de taart op het aanrecht zetten. Hij heeft dan genoeg tijd om te "zweten".
Mocht het na 1-1,5 uur nog errug plakkerig zijn kan je er altijd even een ventilator voor zetten.  :Y

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

4

een taart met bbr kan je niet 2 uur vantevoren uit de koeling halen

5

dat zal toch moeten, op het feest zal die ook wel langer dan 2 uur uit de koeling staan...

maar iig heel erg bedankt voor de reakties, dan ga ik gauw aan de slag :Y

meer reakties zijn altijd zeer welkom!!!

6

etmc schreef:

Dat kan wel  ;)
En de temp van de vulling is echt niet binnen een uur boven de koelkasttemperatuur...........

Dus zoals joynme zegt, zo zou ik het ook doen! Succes met maken!

7

Daniellehvw schreef:

dat zal toch moeten, op het feest zal die ook wel langer dan 2 uur uit de koeling staan...

Toch wel opletten, want BBR is een koelkastvulling............hoop niet dat ie 6 uur op de tafel komt te staan  :cool:

8

Karin09 schreef:
etmc schreef:

Dat kan wel  ;)
En de temp van de vulling is echt niet binnen een uur boven de koelkasttemperatuur...........

Dus zoals joynme zegt, zo zou ik het ook doen! Succes met maken!

ik heb op school geleerd dat je dingen met slagroom en bbr niet langer dan een half uur uit de koelkast moet houden ivm bacteriën

9

pfoe, ben sowieso al een uurtje of 4 met de taart bezig geweest, dus de bbr is er al heel lang buiten de koeling geweest... :think:

10

misschien heel simpel van mij hoor...maar 40 jaar geleden bestond slagroom toch ook al? En toen waren we toch ook niet zo ' panisch'  over een half uur of een uurtje buiten koelkast....en we gingen er ook niet collectief dood aan volgens mij..hihihi.

Bovenstaande is niet lullig bedoeld hoor, maar gewoon een beetje met ' boerenverstand'  naar kijken zou ik zeggen. (als het nu 35 graden is, dan wordt het vervelend, maar ach nu...??)

Op een dessertbuffet bij een bruiloft ofzo staat er toch ook wel eens een schaal met iets koels langer dan een half uur (en echt niet altijd met koelelementen eronder...of ik ben op verkeerde bruiloften geweest hahahaha)

maarre..misschien een stom idee hoor..ik verzin het ter plekke:

Als hij lang op tafel staat...is dan gewoon een koelelement uit de vriezer omwikkelen met een handdoek of theedoek geen idee, als je denkt dat de vulling het ' niet redt' ?
(of zoals mijn moeder zegt bij het koelen van zwellingen bij kids: een diepvrieszak doperwtjes met een doek erom erop leggen, de zak doperwtjes gaat namelijk mooi naar het lichaam staan...)

Maar een taart wil je niet op een zak doperwtjes hebben staan..hahaha

ik begin  melig te worden..sorry..

Grtls Irene
Ik ben niet gestoord, ik ben mentaal hilarisch!!

11 Laatst bewerkt door Vlinderbloem (22-07-2011 17:02)

@ etmc ik geloof je gelijk hoor, maar als ik een taart decoreer doe ik daar echt wel langer dan een half uur over. Ook als er iets van room inzit. Hoe zou je dat dan moeten doen?

12

DUS. :lol:

13

Vlinderbloem schreef:

@ etmc ik geloof je gelijk hoor, maar als ik een taart decoreer doe ik daar echt wel langer dan een half uur over. Ook als er iets van room inzit. Hoe zou je dat dan moeten doen?

Decoren in de grote koelcel natuurlijk!!! Je doet dat toch niet gewoon in je huis???
:D

(sorry ben even flauw)

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

14

Hihi  :lol:

15

Ik zet mij taart voor het decoreren in de koelkast, kan die even flink koud worden en soms ook tussendoor in de koelkast en maak ondertussen de versieringen als ik merk dat hij te lang op tafel staat.

En inderdaad, de marsepein/fondant isoleert ook behoorlijk, dus dat wordt ook niet zo snel warm als dat de vulling los in een kom ligt.

Tuurlijk zal er best slagroom hebben bestaan 40 jaar geleden, maar als je iets maakt voor iemand anders en die zou ziek worden van jou taart....ik moet er niet aan denken!

'Het geheim van geluk is vrijheid, het geheim van vrijheid is lef!'

16

Daniellehvw schreef:

pfoe, ben sowieso al een uurtje of 4 met de taart bezig geweest, dus de bbr is er al heel lang buiten de koeling geweest... :think:

sorry maar dat is echt onverantwoord..

daarom zijn roomdingen meestal niet zo uitgebreid en moet je m gewoon gelijk in de koeling zetten als je m bekleed hebt... en dan er pas weer uitpakken als je de decoratie erop gaat doen en het klaar ligt.

je kan ook gewoon een minder gevoelige vulling kiezen als je het niet lukt qua tijd maar dit is gewoon niet veilig voor je klanten...

Het kan wel, maar dan moet je nogal anders te werk gaan.
Je kunt dan bijvoorbeeld een bevroren taartje gebruiken en daar ijskoude bbr tussen smeren. Dan je taart op een aantal koelelementen plaatsen en zorgen voor een werkruimte met airco die je flink koel kunt zetten.
Ook kun je onder de bbr een laagje bevroren botercrème smeren. Dat houdt kou langer vast dan de taart zelf.

Ik vraag me trouwens sowieso af hoe dat gaat met dergelijke taarten en vervoer.... Ik maak dit soort taarten niet omdat ik ze ook niet haccp kan vervoeren.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

18

Wat voor vullingen gebruik je dan Suikertaartjes??

Kijk maar op mijn site :)

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

20

Ben ik al aan het doen! Ziet er super uit zeg! Nu heb ik gelijk antwoord op mijn vragen wat wel uit de koelkast kan aangezien ik toch wel lang aan het decoreren ben.
Maar dat even off topic  :o

Dank je wel :)

22

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Het kan wel, maar dan moet je nogal anders te werk gaan.
Je kunt dan bijvoorbeeld een bevroren taartje gebruiken en daar ijskoude bbr tussen smeren. Dan je taart op een aantal koelelementen plaatsen en zorgen voor een werkruimte met airco die je flink koel kunt zetten.
Ook kun je onder de bbr een laagje bevroren botercrème smeren. Dat houdt kou langer vast dan de taart zelf.

Ik vraag me trouwens sowieso af hoe dat gaat met dergelijke taarten en vervoer.... Ik maak dit soort taarten niet omdat ik ze ook niet haccp kan vervoeren.

gewoon niet verder weg dan 15 min rijden ;) evt met koelelementen en koelbox

Tja... en als je dan in de file komt?
Normaal gesproken doe ik er van Valkenburg naar Maastricht een kwartiertje over, maar op de tijden dat de meeste bruidstaarten geleverd moeten worden doe ik er makkelijk drie kwartier over :)

En als je een grote taart moet vervoeren past dat ding natuurlijk nooit in een koelbox.
Ik vind het altijd een groot risico in ieder geval. Niet eens zozeer vanwege het bederven, maar meer vanwege het smelten van de bc, de dijkjes, etc..

24

ja idd het is wel een mega risico...