1 Laatst bewerkt door Petuut (21-07-2011 12:44)

Onderwerp: Stapelen, dowels, cakeboards/-drums

Hoi,

Zaterdag mag ik mijn eerste 3 laags stapel afleveren.
Maar.... hoe werkt dat stapelen?
Ik heb voor de onderste taart (35 cm) een cakedrum, voor de middelste taart (25 cm) ook (cakeboard in die maat was op) en voor het bovenste taartje (15 cm) een cakeboard.
Ik ga alle taarten vullen met bc en verse frambozen, 2 lagen per taart, bekleden met fondant, versieren met (zeeer eenvoudige) gekleurde bloemetjes.
Eerste uitdaging is om de taarten mooi recht te krijgen, want het kapsel lijkt nu een beetje af te lopen. Tips anyone?
Komen de drum/board in plaats van het vetvrije kartonnetje dat je normaal gebruikt?
Dan het stutten: ik heb houten dowels gekocht, hoeveel moeten eronder? Op het ene filmpje doen ze er 4 onder, bij een ander 9(!), voor hetzelfde formaat taart. Hij moet stevig staan, maar een heel bos hoeft er ook niet in, als dat niet nodig is.
En je ziet vaak dat er nog 1 lange dowel door de hele taart heen gaat: puntje slijpen aan de dowel en duwen/draaien maar.
Mijn gevoel zegt nu dat ik die never nooit niet door de drum en board heen ga krijgen, of lukt dat wel?

Het aan elkaar plakken van de taarten zijn de meningen ook over verdeeld las ik. De een plakt met tylose, een ander met bc of icing.
De een doet nog een vetvrij kartonnetje onder de drum, de ander plakt de drum gewoon vast aan de ondertaart..
Dat moet ik ook nog even uitvogelen dus.
Wat beschadigt de onderlaag het minste, is jullie ervaring?

2

Re: Stapelen, dowels, cakeboards/-drums

Gisteren al een soortgelijke vraag gesteld, maar niets op gehoord, vervolgens lang zitten zoeken, maar ik kom er niet uit.
Morgen moet mijn 3 laags stapel klaar zijn.
Maar hoe stapel ik die stevig zonder dat de boel vastplakt?
Ik gebruik geen kartonnetjes maar een board (bovenste laag) en drums (middelste en onderste laag), dus ik denk niet dat 1 lange dowel erdoor duwen gaat lukken (zelfs niet met puntenslijper). Van te voren er een gat in maken en dan 'zoeken' lijkt me ook niet handig.
Dus dan maar 'plakken': RI op de laag, taartje erop en klaar ik Klara, maaarrrrr dan beschadigt naar alle waarschijnlijkheid de onderste laag zodra je de bovenste eraf haalt en dat wil ik ook niet.

Dus hoe zorg ik dat ze niet van elkaar afschuiven, zonder dat het zo vast zit dat het beschadigt bij uit elkaar halen?

3

heb geen antwoord voor je, maar waarom niet je andere topic naar boven gehaald?

4

Euhm, hoe doe je dat?

5

Is het een idee om bakpapier onder je bovenste laag te leggen zodat het niet plakt. Als je dit precies op het formaat knipt van de bovenste laag moet je er volgens mij niets van zien.
Succes ermee, ben benieuwd hoe je het opgelost hebt.

Kijk voor mijn gemaakte taarten op: http://www.mijnalbum.nl/Album=RF84JTFH

6

Dat werkt vast goed tegen het plakken aan de fondant, maar is het dan niet superglad zodat het cakeboard weer van het bakpapier afglijdt?
Of kan ik het bakpapier met RI of BC vastplakken (heel vast hoeft niet, het is maar tegen het glijden) aan het board?

7

Petuut schreef:

Euhm, hoe doe je dat?

Reageren op je eigen bericht in het andere topic?

8

Heb nog maar een keer gestapeld dus kan je helaas niet helpen maar ben wel benieuwd naar reacties van anderen...

9

Het is inderdaad een beetje onzin om twee keer hetzelfde topic te starten, dus even samengevoegd.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10

Van de onderkant de bovenkant maken (dus gewoon kapsel omdraaien voor het snijden en vullen) helt tegen aflopende kantjes.
De onderkant is namelijk vaak veel scherper!

Op je andere vragen heb ik geen antwoord, nog nooit zo gestapeld.
En als ik stapel, plak ik ze niet vast :o en ben ik de hele autorit aan het kijken of hij niet verschuift ;)
Misschien kan je stapelen en afwerken op locatie, dan heb je dat probleem ook niet maar afijn, kan natuurlijk niet bijiedere taart.

Veel suc6!

11

Ik heb ook een 3laags taart gemaakt en wel vast geplakt met ri werkte prima en als je voorzichtig bent valt de beschadiging mee ennuh in je mond gaat hij ook stuk ;)
Over de dowels etc adviseer ik om even op intermet te kijken en te lezen over stapelen.. Er is ook ergens een schema over hoeveel stokjes je moet gebruiken..

12

3 laags taart met die afmetingen?  onderste taart 7 dowels 2de laag 5
dan ben je er in ieder geval zeker van dan hij niet inzakt en bol gaat staan.