1

Onderwerp: multisize cakepan

Ik ben dus in het bezit van deze vierkante bakpan, inclusief de extra deviders. Leek me zo makkelijk 1 bakpan voor alle maten en makkelijk op te bergen.
Maar toch heb ik problemen met het ding...
Mijn ronde taarten bak ik nog gewoon in de springvormen, heb zowel de oude zilverkleurige nog als de nieuwe met antiaanbak die ze tegenwoordig bij de blokker verkopen. Hier krijg ik hele mooie strakke taarten mee. Wel was het in het begin ff vogelen met baktijden en temperaturen. Want als ik ff ging voelen, ook al was ik op 3kwart van de baktijd, dan zakte ie in het midden toch iets in.
Maar heb nu een mooi tabelletje gemaakt met de baktijden en temperaturen van alle maten en nu gaat het helemaal goed.
Maar mijn vierkante taarten krimpen toch aan de bovenkant, waardoor ze naar binnen gaan staan en ik dus nooit een mooie strakke taart krijg. Probeer dat tijdens het afsmeren wel te corrigeren zeg maar, maar dit lukt ook niet echt.
Ik gebruik funcakes en bak met hetelucht (combi). Een ronde taart bijv. bak ik 30 min op 130 en 40 min op 160. (volgens mij is dit vrij lang, maar zo krijg ik ze echt op het mooist). De vierkante 20x20 bak ik 30 min op 130 en 35 op 160. Heb dus al wel gemerkt dat mijn biscuits in deze vorm sneller gaar zijn, denk dat dat door het materiaal van de bakpan komt. Ook check ik of ze gaar zijn door zachtjes te drukken, niet met een prikker want dat werkt bij mij niet.
Heeft iemand een idee hoe ik met mijn multisize cakepan ook strakke taarten kan bakken? Begin bijna spijt te krijgen van mijn aankoop.

2

Re: multisize cakepan

Niemand een idee? En dat terwijl er volgens mij wel een heel stel fans zijn van de multisize cakepan.

3

ik heb je pag. openstaan om te lezen en te antwoorden, maar zit even aan de tel.

Groetjes, Dorothea.

4

Lol, dan laat ik hem ook ff openstaan om straks je antwoord te lezen hihi.

5

nou, daar ben ik dan hoor; als taartdozen aan het kwekken zijn, duurt het altijd even...

ik ben dus idd een multisize cakepan-fan...

je zegt, dat de bovenkant wat krimpt, maar dat wordt toch de onderkant, dus heel erg is dat toch niet? en als het wat naar binnengaat, is de taart toch eigenlijk net te lang gebakken... dan is iets langer op lagere temperatuur ook te proberen.

De vierkante 20x20 bak ik 30 min op 130 en 35 op 160.
dat is echt heel lang hoor! Ik bak alle taarten op ong 150 -160gr en altijd maar 30 tot 35 min, nooit langer! (behalve de wondermold)

Maar je hebt gelijk, als je zegt, dat je alles goed uitgetest hebt, maar als je de ovendeur opendoet op 3/4 van de tijd, dan is het bijna logisch dat de taart wat inzakt, ze moeten echt wel 30min hebben om gaar te worden, dus eerder opendoen is niet goed voor de taart en heeft dus ook geen zin...
Ik hoop, dat het toch gaat lukken om mooie taarten te bakken met de MSCP want het is een heerlijk makkelijke pan!

Oh ja, wat ik wel nog doe, is de hoeken extra invetten, zodat het deeg goed in de hoeken kan rijzen. (anders is het midden hoger dan de hoeken...)

Groetjes, Dorothea.

6

Uhm hoe leg ik dit duidelijk uit (ben ik nooit zo goed in hihi). De zijkanten gaan bij mij ook wat naar binnen staan. Als ik er een liniaal horizontaal tegenaan zou leggen, dan ligt de taart ook op dat punt er niet strak tegenaan, hij loopt in een bochtje naar binnentoe.
Pff is dat duidelijk?
Ja mijn baktijd is idd lang, maar kijk maar eens naar debaktijd van mijn ronde vormen, die is ook heel lang maar zijn echt goed.
Ik heb het ook korter geprobeert hoor, maar dan is ie echt nog niet gaar, moest echt nog 10 minuutjes erin en dan heb ik hetzelfde probleem met krimpen, dus te lang staat hij er echt niet in dan.

En dat ik de oven eerder open doe is op zijn vroegst 20 minuten voor het eind en dan heeft ie er al minstens 30 minuten ingestaan. Maar dat was in het begin toen ik nog aan het goochelen was met temp en tijd. Nu is dat niet meer nodig, moet ie er hooguit nog 5 minuutjes in en dan heb ik geen probleem met inzakken (bij de ronde vormen dan).

Ik zou idd eens kunnen proberen langer te bakken op lagere temp. Bij mijn ronde springvormen werkt dat iig niet want dan worden ze ook niet mooi hoog  :s  Maar goed, de mscp is ander materiaal.
Ik heb trouwens de keuze tussen 130 of 160 graden, of hoger of lager dus :P

Bedankt voor je tips en zal dan nog maar wat meer moeten goochelen met de tijd en temp voor de mscp.

7

heb je al eens geprobeerd met 30 min op 160gr hoe hij er dan uit komt?

Groetjes, Dorothea.

8

als ie naar binnen gaat staan is t gewoon enkel en alleen omdat het te lang is...

9

Nee, dat zal ik eerdaags eens gaan proberen dot, bij mijn ronde werkte dat iig niet, maar wie niet waagt die niet wint toch :)

10 minuutjes korter is ie nog niet helemaal gaar etmc.

Ik haal hem trouwens altijd direct uit de oven en en de vorm, dus hij gaart ook niet nog na.

10

ja idd maar bij taarten en koekjes is t handiger om tussenstappen van 3 minuten te doen dan 10, dan heb je er meer controle over en het kan echt heel snel omslaan..

11

Eerder deed ik ook 5 minuten, maar na zoveel drukken kan ik inmiddels (denk ik :P) wel inschatten of 5 minuten lang genoeg is of niet.
Tis dat ik straks moet werken, anders had ik nu nog een taartje gebakken om uit te proberen hihi.

12

http://94.100.122.161/1347950001-1348000000/1347985801-1347985900/1347985805_5_0FOy.jpeg

Ik denk dat als je goed kijkt, het wel een beetje kan zien wat ik bedoel.
Dat het van boven naar beneden schuin naar binnen loopt zie je niet echt lijkt me, maar als je onderin de foto naar de punt kijkt, zie je denk ik wel dat ie ook horizontaal wat naar binnen loopt.

13

Heb weer een poging gewaagt, niet met veel succes overigens...
Het was een taartje van 15x15. Omdat ik niet helemaal uitkwam met het ei heb ik wat meer beslag gedaan: 3 eieren en 200 gr mix.
Alles bereid zoals ik met al mijn taarten doe.
Deze keer gelijk op 160 graden gebakken en niet eerst op 130.
Eerst 25 min, bij lange na niet gaar. 10 min erbij, nog niet helemaal gaar, van de vorm was al niet zoveel meer over. Nog 5 minuten erbij, toen gaar maar niet mooi.
Nog een poging...
35 minuten nu, net zoals bij de anderen begon ie heel mooi te rijzen en bol te worden, maar hoe dichter bij de eindtijd, hoe meer ie weer krimpt in alle richtingen. Nog 5 minuutjes erbij en was toen gaar.

Dus laatste keer absoluut niet te vroeg de oven geopend, niet te lang erin gestaan en dus op constante temp gebakken.
Tja en dan zie je toch dat ie zowel horizontaal en vertikaal niet in 1 rechte lijn loopt. Ook de bovenkant word heel raar, allemaal dingen die ik bij mijn ronde taarten niet heb.
Ik snap echt absoluut niet hoe het nou kan omdat ik alles echt precies hetzelfde doe als bij de ronde vormen en die zijn wel goed.

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen, want voor de rest is het zo'n makkelijker vorm. Sta echt op het punt om van iemand een gewone vierkante bakpan te lenen om te kijken hoe dat word. En als dat beter word de multisize verkopen en gewone bakpannen aan te schaffen...

Hier nog even een foto van het allerlaatste kapsel
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ILOPKJCR.jpg

14

misschien dat de warme lucht niet helemaal goed verdeeld wordt in je oven? De voorste kant lijkt aardig recht, maar de zijkanten zijn helemaal hol gaan staan...
ik weet hier echt niet mee wat je kunt doen...

Groetjes, Dorothea.

15

Ik vind dat nog niet eens zo gek bedacht Dot. Mijn ronde vormen kunnen gewoon draaien, maar de multisize is daar te groot voor.

Ik hoop zeer binnenkort een 'ouderwetse' elektrische oven te kunnen kopen, kan ik gelijk zien of dat verschil uit maakt.
Mijn oven is verder prima op zich. Maar het is een gewone hetelucht en geen inbouw of wat ook. Ik kan dus vanwege de beperkte inhoud (40 liter) maar 1 kapsel per keer doen of 15 cc's.