1

Onderwerp: Vraagje over botercrememix

Ik gebruik de botercrememix van Funcakes. Nu staat er op de verpakking dat je eerste de poedersuiker (ik gebruik de suikersbakkerspoeder) de mix en het water moet mengen. Dit een uur laten rusten. In de koelkast??? Of bij kamertemperatuur??? Daarna de boter er door heen mixen. 5 a 10 minuten. Nogal een verschil toch???? En daarna kun je het mengsel gelijk gebruiken???

Vind het niet zo handig zo. Kan het ook anders? Hoe doen jullie het? Hoop dat je de mix ook direct kan aanmaken met de boter, dan even laten rusten (echt nodig?). En daarna gewoon gebruiken voor dijkjes en afsmeren.

Daarnaast nog de vraag of het beter is om de taart na het afsmeren met de bcm eerst een nachtje in de koelkast te zetten alvorens je deze gaat bekleden????

Hoor graag jullie tips.
Bedankt.
Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

2

Re: Vraagje over botercrememix

Laten rusten is nodig om het te laten indikken. Wel doen dus. Ik doe het zelf meestal langer dan een uur, maar ik gebruik botercreme alleen om af te smeren (niet als vulling). Maximaal 10 minuten mixen wordt gezegd. Ik doe het zelf altijd 10 min.
En als je het niet dezelfde dag eet: voor het water afgekoeld gekookt water gebruiken of bronwater  ;)

Groet, Jolanda

3 Laatst bewerkt door leukstetaarten35 (29-04-2011 09:56)

ik laat ook altijd de botercreme mix een uur rusten.daarna de boter even mixen en dan de botercreme mix er door heen.
de mix is in principe alleen voor de vulling.
afsmeren kun je beter doen met gewone botercreme 1:1(deel poedersuiker,deel roomboter)
als ik de taart heb afgesmeerd doe ik het even in de koelkast.dan wordt het wat strakker.
erna ga ik er met een warme spatel(spatel onder de hete kraan,wel de spatel afdrogen!!)overheen zodat de taart nog strakker wordt.dan weer in de koeling(uurtje doe ik)en dan bekleden.
de taart wordt dan mooi strak.
ja er gaat nogal wat tijd inzitten maarja dan heb je wel een mooie strakke taart :)
succes!

4

dat laten rusten hoeft niet in de koelkast hoor, gewoon afgedekt op het aanrecht ofzo :Y  Dat rusten doet niet iedereen, maar doe het eens, dan zul je zien dat het er na een uur heeeeel anders uitziet, lijkt mij dat dat rusten niet voor niets is :think:

Mixen van de boter, totdat de boter mooi wit luchtig is (doe het ook 10min); is een beetje afhankelijk van de temp van je boter wanneer je begint. Heel zachte boter is eerder luchtig geklopt dan wat koudere boter.

Nadat de boter door de mix zit, kun je het gelijk gebruiken :Y

Ik smeer de taart af, dan in de koelkast, alvast marsepein kneden en uitrollen, dan taart nog keer met warm mes strak maken en dan bekleed ik 'm meteen. Heb nog nooit een taart afgesmeerd een nacht in de koeling gehad, maar zou wel moeten kunnen denk ik (maar waarom :think: )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

ik denk dat een afgesmeerde taart erg droog wordt van te lang in de koeling staan. Tenzij die afsmeerlaag je kapsel fixeert, dan zla het wel mee vallen, maar ik smeer alleen een plak en plamuurlaagje.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Dolfijn schreef:

........... En daarna gewoon gebruiken voor dijkjes en afsmeren.......

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=147050
Hier vroeg je hoe het kan dat er een plasje was ontstaan............en nu lees ik dat je toch met de bcm gaat afsmeren?  :think:

7

Karin09 schreef:
Dolfijn schreef:

Hier vroeg je hoe het kan dat er een plasje was ontstaan............en nu lees ik dat je toch met de bcm gaat afsmeren?  :think:

Ik blijf me steeds weer verbazen over de verhalen over afsmeren met mix  :think: . Ik smeer ALTIJD af met mix, net als mijn vriendin Sweet Carolyn. We hebben beiden heel veel taarten gemaakt en echt nooit problemen, dus ik kan me niet voorstellen, dat het hier aan ligt. Het zal een combinatie van factoren zijn (waarbij ik vermoed, dat koeling het grootste "probleem" kan zijn, zoals de taart te dicht tegen de achterkant, de ene koelkast geeft meer vocht dan de ander (ervaar ik zelf ook met 2 taartkoelkasten).

Het gaat mij erom, dat de taart vooral lekker is, en dat is voor mij afsmeren met de mix. Ik gebruik voor een steviger effect minder water dan aangeven (bijv. ipv 200 ml gebruik ik 125-150).

Groet, Jolanda

8

@Jol321...........dat zeg ik toch ook in de link naar het andere topic?

Misschien niet je bedoeling, maar ik voel me wel een beetje aangevallen door je reactie als je het hebt over je verbazen over de verhalen over afsmeren met de botercreme-mix.......

9

Karin09 schreef:

@Jol321...........dat zeg ik toch ook in de link naar het andere topic?

Misschien niet je bedoeling, maar ik voel me wel een beetje aangevallen door je reactie als je het hebt over je verbazen over de verhalen over afsmeren met de botercreme-mix.......

Niet de bedoeling hoor, Karin. Maar ik lees zo vaak, dat afsmeren met mix echt niet kan  :think: Ik heb het idee, dat dit ergens eens gezegd is en dat iedereen het overneemt en dit ook roept, dat het niet kan. Ook jij zegt in je 1e opmerking in het andere topic "daar zit het probleem"  . Ik val je niet aan op jouw opmerking (jij neemt in ieder geval heel vaak de moeite om een antwoord te geven en je geeft een paar minuten later de uitleg  ;) ), maar in het algemeen hier op het forum. Als iemand het ervaren heeft, is het natuurlijk logisch, maar het komt over alsof het echt niet kan en daarom reageer ik even met mijn ervaring   :) Voor mij waren dit soort punten een reden om mee te doen aan de Challenge van Zoet & Zo: laten zien, dat wij "gewoon" werken met  biscuitdeeg, koelkastvulling, afsmeren met mix en hiermee hoog stapelen. Ook iets als tremperen, dat dit niet is om een droog biscuit te voorkomen maar juist om de smaak te intensiveren. En van de patissier in de jury kregen we hierin de bevestiging.

Dus nogmaals: geen aanval.

Groet, Jolanda

10

Thanks Jolanda voor je uitleg...........................lag mss ook een beetje aan mijn stemming gisteravond dat ik het zo opvatte  :o

11

Weet je wat het is Jolanda: het gaat ook vaak goed met botercreme van mix, maar je moet het wel goed klaarmaken en bewaren; je moet het laten indikken, je moet zorgen dat boter en mengsel echt goed zijn gemengd en je moet het op de juiste manier bewaren (al dan niet tussen je taart). Als er op één van die punten iets mis gaat, kan vet zich weer van vocht scheiden en kan het mis gaan.

Om die reden neem ik dus het risico niet, ook al laat ik het minimaal een uur staan en mix ik lang. Maar ik vind het dus niet verbazend dat het bij jou juist wel goed gaat, zie eerder genoemde 'moetjes', maar dat het bij anderen wel fout kan gaan :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

12

Nog een kleine toevoeging omdat de topic startster zich afvroeg waarom er zo'n verschil in tijd van mixen kon zitten (tussen 5 a 10 minuten)

Bij mij is het opgevallen dat niet alleen de mixer van belang is bij het wit slaan van je boter, maar ook per merk boter wil het nog wel eens verschillen. En op kamer temp bij 18 graden is ook wat anders dan op kamer temp bij 22 graden..

Het is dus (naast dat je echt de mix moet laten rusten) ook van belang om te leren kijken naar de boter.. hoe witter hoe beter.. en daarna ook lekker lang door kloppen om te zorgen dat je mix goed door de boter heen zit.

Ik heb ook maar 1 x een 'lekkage' gehad met BC-mix, maar dat lag meer volgens mij aan de temparatuur buiten toen.. Nu gebruik ik vaak meringue botercreme omdat ik de smaak lekkerder vind. Net als Jolanda gebruikte ik vaak maar 150 ml water i p v 200..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

13 Laatst bewerkt door Riannee (30-04-2011 19:34)

Dolfijn schreef:

Ik gebruik de botercrememix van Funcakes. Nu staat er op de verpakking dat je eerste de poedersuiker (ik gebruik de suikersbakkerspoeder) de mix en het water moet mengen. Dit een uur laten rusten. In de koelkast??? Of bij kamertemperatuur??? Daarna de boter er door heen mixen. 5 a 10 minuten. Nogal een verschil toch???? En daarna kun je het mengsel gelijk gebruiken???

Vind het niet zo handig zo. Kan het ook anders? Hoe doen jullie het? Hoop dat je de mix ook direct kan aanmaken met de boter, dan even laten rusten (echt nodig?). En daarna gewoon gebruiken voor dijkjes en afsmeren.

Daarnaast nog de vraag of het beter is om de taart na het afsmeren met de bcm eerst een nachtje in de koelkast te zetten alvorens je deze gaat bekleden????

Hoor graag jullie tips.
Bedankt.
Gr. Dolfijn

ik doe meestal gewoon 7 minuten mixen ofzo tot dat ik het er goed uit vind zien en dan zet ik het gewoon afgedekt op het aanrecht, maar volgens mij kan het ook in de koeling? maar ik zou wel eerst de boter tot een lobbig mengsel mengen, anders krijg je "stukjes" boter in je botercréme.
ik gebruik zelf geen botercréme mix om dijkjes te spuiten en af te smeren, ik gebruik gewoon evenveel (room)boter als suikerbakkerspoeder(poedersuiker).

De zoete taartdoos!

14

Dames,

Bedankt voor jullie reacties. Het is niet mijn bedoeling geweest om hier 'forum-ruzies' tot stand te brengen. Ik lees dat sommige lezeressen nogal verhit reageren op het eea.
Maar ik heb dus nogmaals met de BCM afgesmeerd omdat ik hier inderdaad lees dat dit moet kunnen en vooral omdat ik het lekkerder (lees zoeter) vind dan 1:1 mengsel. Hoewel ik dit natuurlijk ook gewoon eens moet proberen. Ik hoop dus dat ik niet als heel eigenwijs ben overgekomen  :o ?

De volgende keer probeer ik eerst uit om minder water toe te voegen want het viel me wel op dat mijn bcm niet echt stijf wordt. Zelf niet de volgende dag als ik het uit de koeling haal. Dus ga eerst maar eens een mixje maken met ca. 150 cc water.

Gr. Dolfijn

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

15 Laatst bewerkt door femmie (01-05-2011 09:46)

Jol321 schreef:
Karin09 schreef:
Dolfijn schreef:

Ik blijf me steeds weer verbazen over de verhalen over afsmeren met mix  :think: . Ik smeer ALTIJD af met mix, net als mijn vriendin Sweet Carolyn. We hebben beiden heel veel taarten gemaakt en echt nooit problemen, dus ik kan me niet voorstellen, dat het hier aan ligt. Het zal een combinatie van factoren zijn (waarbij ik vermoed, dat koeling het grootste "probleem" kan zijn, zoals de taart te dicht tegen de achterkant, de ene koelkast geeft meer vocht dan de ander (ervaar ik zelf ook met 2 taartkoelkasten).

Het gaat mij erom, dat de taart vooral lekker is, en dat is voor mij afsmeren met de mix. Ik gebruik voor een steviger effect minder water dan aangeven (bijv. ipv 200 ml gebruik ik 125-150).

Wat ben ik het hier mee eens.  :Y  :Y  :Y fijn dat je het aanhaalt.. :thumb:
je kan echt prima afsmeren met de mix. ik doe het ook altijd aangezien ik het echt vies vind om pure boter met suiker op een taart te smeren. ik maak de mix aan met zuiveldrank euroshopper van ah. bv perzik of aardbei. dan doe ik er ook nog een kopje gezeefde jam doorheen. en wat minder suiker dan aangegeven op pak, anders wordt het erg zoet. echt super lekker en nooit problemen!! en idd de taart niet tegen achterkant koelkast en deze niet te koud...

ik laat de mix altijd langer dan een uur indikken, doe dan zachte ongezouten roomboter  biologisch van ah erdoor. en dan de jam en dan minstens een kwartier mixen... probeer maar eens echt super lekker en geen botersmaak!!!

You can't get what you want, till you know what you want...
www.pleppestaarten.nl

Ik wilde zo graag nog even reageren op de forum'discussie' van hierboven. Ik had hem pas zitten lezen en heb me suf zitten peinigen, want ik wist toch ook zeker dat ik ergens had gelezen dat je met de mix-botercrème beter niet kan afsmeren! En dat dit best een betrouwbare bron was!

Nou hier komtie hoor:

1:1 botercrème bestaat uit één deel boter en één deel poedersuiker, vandaar de benaming 1 : (= staat op) 1. Mix voor botercrème wordt aangemaakt met poedersuiker, water en boter en is meer geschikt voor vullen dan om mee af te smeren vanwege het vocht-gehalte in de crème.
In de FAQ, bij 'wat betekent' en dan bij  'botercrème'.

Dus vandaar. Wilde het toch graag even melden. Verder geniet ik van dit soort discussies, want alleen maar heel leerzaam om te weten hoe iedereen het doet!

Groetjes lisette

17

Jol321 schreef:
Karin09 schreef:
Dolfijn schreef:

Ik gebruik ook altijd maar 150 ml om te vullen, 200ml vind ik zowiezo veel te dun worden, maar ik heb er nog nooit mee afgesmeerd, ga ik toch eens proberen.

groetjes Hanneke

18

echtsmakelijk schreef:

Ik wilde zo graag nog even reageren op de forum'discussie' van hierboven. Ik had hem pas zitten lezen en heb me suf zitten peinigen, want ik wist toch ook zeker dat ik ergens had gelezen dat je met de mix-botercrème beter niet kan afsmeren! En dat dit best een betrouwbare bron was!

Nou hier komtie hoor:

1:1 botercrème bestaat uit één deel boter en één deel poedersuiker, vandaar de benaming 1 : (= staat op) 1. Mix voor botercrème wordt aangemaakt met poedersuiker, water en boter en is meer geschikt voor vullen dan om mee af te smeren vanwege het vocht-gehalte in de crème.
In de FAQ, bij 'wat betekent' en dan bij  'botercrème'.

Dus vandaar. Wilde het toch graag even melden. Verder geniet ik van dit soort discussies, want alleen maar heel leerzaam om te weten hoe iedereen het doet!

Groetjes lisette

De ervaring hier van ervaren baksters is dat als je de mix aanmaakt met minder water, je er prima mee kan afsmeren.............net als bij de hoeveelheden mix om een biscuit te bakken, de temp van de oven, en nog zoveel andere dingen, er is geen "standaard"  ;)