1

Onderwerp: Boetseren : tot welk detailniveau kun / wil je gaan?

Omdat ik gewoonweg niet alles tegelijk kan leren, bedacht ik het volgende.

Op tijden dat ik geen hele taart wil maken (ter preventie van te veel eten :P) zou het best een goed idee kunnen zijn goed te oefenen met boetseren en of icing. Dat eerste kan natuurlijk altijd, dat tweede op een dummy of desnoods bakpapier.

Ik heb ontdekt dat ik bijzondere voorliefde heb voor het maken van ietwat absurde, cartoony creaties. Nu vraag ik mij vooral af: met boetseren: tot hoeveel detail kun je gaan? Net zo veel als bv met fimo? (ik werk niet met marsepein, alleen fondant).

Een leuk (nouja, vind ik) voorbeeld is een raving rabbid (uit rayman the game op wii)

http://fc04.deviantart.net/fs71/i/2010/339/3/9/fimo_raving_rabbid_by_ooohpaco-d34a69z.jpg (deze is fimo)

Andere figuurtjes uit die serie zijn bijvoorbeeld
http://www.didntyouhear.com/wp-content/uploads/2007/02/bunnies.jpg
Waarbij ik het konijn linksboven even bij nadruk als voorbeeld wil nemen.  Een figuurtje mag bij mij in ieder geval max zo rond de 6cm zijn, en dan wordt het natuurlijk al snel gepriegel :P

Ben ik nu te veeleisend, of is dit in principe gewoon mogelijk met voldoende oefenen? Welke tools mogen in principe niet ontbreken? (ik heb wel de mini modeling tools gekocht uit de shop ;) )

Nouja, ik ben eigenlijk op zoek naar wat voorbeeldjes :) en ervaring van anderen. Vooral omdat het fondant snel 'korrelig' wordt bij kleinere details bij mij.

De meneer van mevrouwtaart

2

Re: Boetseren : tot welk detailniveau kun / wil je gaan?

Ik heb geen tips :nooo sorry
Maar zou denken; moet kunnen :Y
En geef je de woorden Oefening baart kunst mee :Y
En die figuurtjes zijn inderdaad GEWELDIG leuk.
Ben benieuwd wat er uit jou handen gaat komen :Y
Succes!

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

3

dat wordt denk ik idd een beetje een gepriegel, maar wel toe doen lijkt mij.... met een lading geduld O-)
maar goed, ik boetseer alleen met marsepein dus geen idee of dat heel anders is dan met fondant....

4

Je kunt in principe net zo gedetailleerd gaan als met fimo, en net zo gedetailleerd als jij wil.

Ik vind dit  trouwens een heerlijk setje tools om te gebruiken tijdens het boetseren
http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -1750.html

Vele kleine tools die het maken van details een stuk eenvoudiger maken dan met grote tools..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

Je kunt met fondant nog veeeeel verder gaan dan met Fimo..... :Y

Het is veel zachter om mee te werken en als je er Tylose doorheen doet, dan wordt het wat stugger en droogt het sneller.

Als je graag  met Fimo werkt, dan durf ik het best te riskeren om te zeggen dat je over een paar weken/maanden veel mooier werkt met fondant (en aan wedstrijden mee gaat doen, want dat is pas leuk!!) met veel meer detail dan met Fimo.

Met de minitools werkt ik het fijnst, waarbij de kleine boltool, het kleine schuine mesje, maar vooral het tooltje met aan de ene kant een dunne haak en aan de andere kant een lange lepelvorm mijn meest favoriete tooltjes zijn.

Niet onbelangrijk is het merk (type) fondant dat je gebruikt.
Er zijn soorten die absoluut niet uitharden (vind ik niet fijn om mee te werken), er zijn slappe soorten die wel uitharden (maar die vind ik persoonlijk ook niet prettig) en je hebt stevige soorten die "lekker" kneden en vormen. Misschien even uitproberen welke het beste bij je past...
Soms kun je fondanten onderling mengen en soms heb je specifieke eisen voor een bepaald project.

Maar één ding is zeker: als je er aan begint.......wordt het je passie! :Y  ;)

O ja, bijna vergeten......ik gebruik hem niet vaak, maar kan toch niet zonder mijn sugarcraft-gun. Niet goedkoop, maar goed gereedschap is het halve werk.

Hoop dat je er iets aan hebt! ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

6

raving rabbids <3 (totzover mijn bijdrage)

7

jaja en straks gaat iedereen die rabbids maken en ben ik heul niet origineel meer :P

annelies, ik gebruik de grote emmers van pettinice. Wat is jouw ervaring daarmee? Voor mij is het tot dusver de meest fijne om te bekleden in ieder geval. Funcakes is... sja, laat maar, en regalice vond ik echt niet lekker. Pettinice was de eerste die heel erg goed beviel!

Alleen valt het me dus op dat als ik nu met pettinice fondant bezig ben, ik heel erg snel bij kleinere details boetseren, een soort korreltjes/rafels krijg. Alsof het al uitdroogt. Dit kan uiteraard komen doordat ik er teveel tylose in doe, geen idee hoeveel daar eigenlijk van in moet.

8

nja dan ben je al een x aantal jaar te laat als je het om de originaliteit doet ;)

9

etmc schreef:

Wat betekend <3 ?

Groetjes San

10

etmc schreef:

nja dan ben je al een x aantal jaar te laat als je het om de originaliteit doet ;)

Ik ken de poppetjes niet...... :o

Groetjes San

11

Sannn schreef:
etmc schreef:

Wat betekend <3 ?

draai je hoofd eens naar rechts ;)

niet naar links, dan zie je tieten :P

12

Dit is die smiley: ♥ (hoop dat je hem ziet :P)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

13

meneertaart schreef:
Sannn schreef:
etmc schreef:

Wat betekend <3 ?

draai je hoofd eens naar rechts ;)

niet naar links, dan zie je tieten :P

:think: ........oke sorry maar snap het echt niet hoor.. :o  Ben niet eens blonT

Groetjes San

14 Laatst bewerkt door Sannn (14-07-2011 23:02)

Marianne schreef:

Dit is die smiley: ♥ (hoop dat je hem ziet :P)

Oke, het heeft even geduurd maar ik snap hem hahahaha. Een hartje, die een kwartslag naar rechts is gedraaid.... :grr:

Ik snap die tieten nu ook meneer taart hahahaha.

Groetjes San

15

Bommeltje schreef:

Je kunt in principe net zo gedetailleerd gaan als met fimo, en net zo gedetailleerd als jij wil.

Ik vind dit  trouwens een heerlijk setje tools om te gebruiken tijdens het boetseren
http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -1750.html

Vele kleine tools die het maken van details een stuk eenvoudiger maken dan met grote tools..

Bedankt voor de tip ;) twijfel al een hele tijd.wel halen niet halen wel halen niet halen.
Dat is dus wel halen geworden :Y

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

16

Sannn schreef:
etmc schreef:

Ik ken de poppetjes niet...... :o

is van een geweldig spel wat een soort van afgeleid is van rayman (paars ding met een propellor op zn kop (en iemand hier in de buurt heeft een metershoge op zn balkon staan, briljant)

17

meneertaart schreef:

annelies, ik gebruik de grote emmers van pettinice. Wat is jouw ervaring daarmee? Voor mij is het tot dusver de meest fijne om te bekleden in ieder geval. Funcakes is... sja, laat maar, en regalice vond ik echt niet lekker. Pettinice was de eerste die heel erg goed beviel!

Alleen valt het me dus op dat als ik nu met pettinice fondant bezig ben, ik heel erg snel bij kleinere details boetseren, een soort korreltjes/rafels krijg. Alsof het al uitdroogt. Dit kan uiteraard komen doordat ik er teveel tylose in doe, geen idee hoeveel daar eigenlijk van in moet.

Ik ben altijd een grote fan van Bakels Pettinice geweest, maar moet zeggen dat ik hem de laatste tijd erg slap en plakkerig vind. De leverancier wijt dit aan het feit dat er sneller wordt geleverd (door de grote vraag) dan voorheen en de paste te weinig tijd krijgt om tot rust te komen.....(vind ik onzin, want hij staat bij mij ook wel eens langer dan een week.)

Al een hele lange tijd heb ik mijn eigen recept ontwikkeld waar ikzelf mee werk en dat bevalt mij het beste. Ik hoop je daar binnenkort meer over te kunnen vertellen (het komt ook op mijn site die men nu aan het vernieuwen is).

De hoeveelheid Tylose die je moet/kunt gebruiken is sterk afhankelijk van wat je met je fondant wilt gaan doen. In principe doe ik overal Tylose door, behalve door de handjes en de voetjes. Die gaan snel breukjes vertonen als je daar iets langer mee aan het werk bent.

Doe een experimentje: Je kunt een klein bolletje fondant nemen (ter grootte van een knikker) en er net zoveel Tylose voor op je werkblad strooien. De fondant druk je éénmaal in de Tylose en kneedt dit goed door. Je voelt dat hij nog zacht is... Dit herhaal je een paar keer (net zolang totdat de Tylose op is). Noteer elke keer op een blaadje wat je voelt als je er weer Tylose doorheen hebt gedaan. Je zult al snle merken dat de Tylose de werkbaarheid/stugheid van jouw fondant bepaald en wat lekker werkt. Hier leer je het meeste van. Niet onbelangrijk is de temperatuur (maar vooral de luchtvochtigheid) van je werkomgeving. Het klinkt allemaal erg technisch misschien, maar in de loop van de tijd kom je er achter dat deze dingen van invloed kunnen zijn om wat je wilt maken.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en ik wil je altijd helpen hoor! ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

18

Annelies, heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik ben nu dan ook heel erg benieuwd hoe jij die fondant in elkaar zet zelf. (prive berichtje zit er niet in zeker ;) )

Wat betreft de tylose, steeds een beetje er bij doen, dat ga ik zeker eens uitproberen. Alleen heeft de tijd daar ook niet mee te maken? Dat bv 2 eenheden tylose na 1 hoeveelheid tijd evenveel effect heeft als 1 eenheid tylose na 2 x die tijd?

Wat betreft technische verhalen: no problemo ;) Met mijn master werktuigbouwkunde bezig aan de TUDelft :P dus dat zit wel snor.

Overigens, dat laatste is helaas iets waar je niet veel aan doen kunt he, die luchtvochtigheid. In een (semi) professionele bakkerij kun je nog wel een en ander controleren, maar in een studentenhuis wordt dat toch lastig :P

Annelies rules.... dat is mijn bijdrage :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

20

hahaha inderdaad! leer er veel van.
zelf vind ik crisco ook wel lekker om er een klein beetje door heen te doen.
Hierdoor wordt de fondant met tylose wat soepeler.
En kun je soms kleine dingen wegwerken.

Vooral erg handig is van te voren na denken over wat je maakt.
je kunt beter uit 1 geheel het ding vormen. zo zie je bijvoorbeeld in het cartoonfiguurtje dat zijn hoofd, romp en armen uit 1 stuk is gevormd. dit is ook verstandig om te doen met modelleren.  de oortjes zijn los en die zitten er in. En zo bouw je je figuur op.

veel succes!

Enthousiaste groet, Maxime