1

Onderwerp: Recept gezocht voor hele dikke ganache om taart mee te decoreren

Ik heb ooit eens een recept voor witte chocolade ganache gehad dat zo dik werd dat je de taart er mee kon decoreren. Dus niet gieten maar meer zoals ze dat ook in Amerika doen met botercreme. Dus niet alleen om mee af te smeren.
Ik heb het recept van het forum geprobeerd, maar dat was toch anders. Vaag staat me iets bij dat je naderhand de afgekoelde ganache nog weer moest mixen met slagroom er doorheen. Maar ik heb geen idee van de hoeveelheden.
Heeft iemand dit recept?
Alvast bedankt,
Natadja

This too shall pass!

Re: Recept gezocht voor hele dikke ganache om taart mee te decoreren

Hoi,

Dit recept heb ik in de opleiding patisserie geleerd, het werkt erg goed:
Ganache is heel makkelijk zelf te maken en smaakt erg lekker in je taart. Je kunt het ook over je (marsepeinen) taart gieten en dan zo op laten drogen, daarna wel in de koelkast bewaren. Heel erg lekker! Denk er dan wel om dat je een heel dun laagje marsepein gebruikt, en de marsepein kan dan ongekleurd worden gebruikt, er gaat immers ganache overheen. Dus je ziet het toch niet. Wat wel leuk is dan, is om je biscuitlaag een kleurtje te geven: gooi een paar druppels kleurstof door je beslag (moscovisch deeg) en mix dit op de gebruikelijke manier. Hierdoor krijgt je taartkapsel een vrolijk kleurtje.

Voor een glanslaag over je taart: 1 deel slagroom en 3 delen witte chocolade, eventueel kun je met een cornetje met bruine chocolade een leuk figuurtje op je taart spuiten.
    Voor een lichte vulling: 1 deel slagroom en 1 deel chocolade: Slagroom verwarmen in een pan, als het kookt van de warmtebron afhalen. Daarna de callets (bijv. van Callebout) toevoegen en alles goed doorroeren. Dit mengsel heet ganache.
Als het nog warm is, over je taart gieten en kun je dit met een paletmes glad strijken.
Dus niet wachten totdat het koud is, maar als de genache nog net warm is over je taart gieten. Het beste is om dan je taart op een rooster te zetten met daaronder een glazen plaat. Ik gebruik hier voor altijd het rooster van de combi-oven. Er komen namelijk wel wat druppels vanaf. Wat er op je taart blijft zitt4en kun je glad strijken met een paletmes. Daarna je taart in de koelkast zetten en als de ganache hard is geworden, even nastrijken met een warm paletmes.

3

Hoi,
Bedankt voor je recept, de vulling ga ik zeker uitproberen.
Maar ik bedoel dus eigenlijk een ander recept, niet om te gieten.
Het is een recept waar na afloop ook nog slagroom door de ganache heen geklopt wordt..
Iemand?

This too shall pass!

4 Laatst bewerkt door Ricky (13-07-2011 08:09)

Hoi Natadja, wat ik gebruik om de taart mee af te smeren voor het bekleden is 125 ml slagroom en 300 grm witte chocolade.
Slagroom aan de kook brengen, direct het vuur uit en de chocolade al roerend laten smelten in de slagroom. Beetje af laten koelen en dan in de koelkast zetten ongeveer voor 1 uur. Niet langer! Dan er uithalen en mixen tot het een mooie substantie heeft. Het zit dan tussen boter en slagroom in. Direct verwerken op de taart en dan de taart in de koelkast zetten om de chocolade op te laten stijven.
Daarna kun je 'm prima met een warm mes nog strakker afsmeren.
Ik gebruik dit recept graag om heel strakke taarten mee te maken..
Veel succes!

Liefde is gratis, raar dat sommigen er dan nog zo zuinig mee zijn. ;-)
Liefs,   Ricky

5

Bedankt, maar ik ben niet duidelijk genoeg geweest denk ik.
Ik wil de taart daarna niet bekleden maar op de amerikaanse manier afwerken. Dat doen ze daar met botercreme ook. Eerst afsmeren (crumbcoat) en daarna doe je er nog een dikkere laag op en met je paletmes maak je dat dan helemaal glad. Daarna komt er dus geen marsepein nog overheen. En ik had daar dus een recept voor met ganache die heel dik en stevig wordt. Net als 1 op 1 botercreme. Maar dat ben ik dus kwijt. De ganache die jullie bedoelen is veel dunner.
Ik had het uit een boek uit de bieb...maar welke?

This too shall pass!

6

Natadja schreef:

Ik wil de taart daarna niet bekleden maar op de amerikaanse manier afwerken. Dat doen ze daar met botercreme ook. Eerst afsmeren (crumbcoat) en daarna doe je er nog een dikkere laag op en met je paletmes maak je dat dan helemaal glad. Daarna komt er dus geen marsepein nog overheen. En ik had daar dus een recept voor met ganache die heel dik en stevig wordt. Net als 1 op 1 botercreme. Maar dat ben ik dus kwijt. De ganache die jullie bedoelen is veel dunner.

De Ganache die ik bedoel kun je op de manier afsmeren zoals jij bedoeld en heeft ongeveer de dikte van botercreme nadat je 'm met de mixer opgeklopt hebt... ;)
En natuurlijk hoef je 'm daarna niet te bekleden.

Liefs,   Ricky

7

Ik lees even mee naar ideetjes, klinkt wel aannemelijk allemaal, nu nog een keertje uitproberen....

I just love it....!!

8

In het boek van Planet Cake (Australie van Paris Cutler) wordt de ganache op die manier gebruikt.

Boek staat in de studio en daar ben ik nu ff niet dus kan je niet aan het recept helpen, maar misschen te vinden met google?

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

9

Oh, zoek hier ff, want ik heb het recept een tijdje terug voor iemand anders hier neergezet!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

10

Ricky schreef:
Natadja schreef:

De Ganache die ik bedoel kun je op de manier afsmeren zoals jij bedoeld en heeft ongeveer de dikte van botercreme nadat je 'm met de mixer opgeklopt hebt... ;)

Oke, ik heb dat recept nl gemaakt, maar vond het een stuk dunner..dat andere was echt heerlijk spul om mee af te werken.. Misschien heb ik iets fout gedaan?

This too shall pass!

11

Miss Pebble schreef:

Oh, zoek hier ff, want ik heb het recept een tijdje terug voor iemand anders hier neergezet!

Bedoel je op het forum?
Ik had al gezocht, maar zal nog een poging wagen... :Y

This too shall pass!

12

Natadja schreef:
Ricky schreef:
Natadja schreef:

Oke, ik heb dat recept nl gemaakt, maar vond het een stuk dunner..dat andere was echt heerlijk spul om mee af te werken.. Misschien heb ik iets fout gedaan?

Het zou kunnen dat je het niet lang genoeg hebt laten afkoelen! Die fout heb ik ook een x gemaakt... :s
Dat is een beetje het lastige van dit recept.... Niet te lang en zeker niet te kort af laten koelen, Maar bij dit recept van 125 ml. slagroom is 1 uur koelen in de koelkast nadat hij genoeg is afgekoeld van het vuur, precies goed om te mixen waardoor je een dikke substantie krijgt om aan te brengen.
Misschien nog een x het proberen waard?
Ik wil niet anders meer om mee af te smeren. :Y

Liefs,   Ricky

13 Laatst bewerkt door gertieneke (13-07-2011 15:21)

Misschien bedoel je het recept van Michelle
Er zijn 3 filmpjes hierover op haar blog

http://inspired-by-chocolate-and-cakes. … uTube.html

Zelf gemeld weet nl niet of het linkje hier mag staan

14

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=155136 :D