1

Onderwerp: taart bewaren, hoe zit het nou echt?

Hallo allemaal,

Ik heb een brandende vraag waar ik ook na zoeken op de site geen duidelijk en eenduidig antwoord op kan vinden.
Misschien kunnen jullie duidelijkheid geven....

Ik heb gisteravond een biscuit gebakken en gevuld met vlaaivulling aardbei en een aardbeienyoghurtmousse van de appie (hans en grietje oid, heel lekker en in de aanbieding deze week  ;) ) Daarna afgesmeerd met botercreme en bekleed met fondant. Mousse is overigens volgens de verpakking nog houdbaar tot 25-7.

Taart is voor mijn moeder, is gisteren geopereerd en zou vandaag naar huis gaan. Helaas zijn er complicaties en is ze te beroerd om naar huis te gaan. Nu wordt het morgen en zit ik met een taart......

Mijn vragen:
- Hoe lang is de taart houdbaar in de koelkast? Heb de koelkast zachter gezet en taart staat bovenin. Staat nu onafgedekt, maar ga zo ff een taartdoos kopen. Fondant gaat tot nu toe helemaal goed in de koeling. Moet in de koeling, want heb geen andere koele plek. Iedereen lijkt wat anders te zeggen, sommigen zeggen zelfs een week? Hoe lang kan hij nou echt? Ik zou denken een dag of 3?

-Kan ik morgen het overgebleven deel nog invriezen? Of moet dat meteen als hij supervers is? Hoe vriezen jullie in ivm folie en fondant dat niet helemaal goed gaat....?

-Hoe ontdooien jullie de taart en hoe lang duurt dat?

Ik hoop dat jullie het me kunnen vertellen.
Bedankt alvast,
Groetjes Karin

2

Re: taart bewaren, hoe zit het nou echt?

als je m invriest zsm doen...

en er staat ook op je pakje mousse dat ie zolang houdbaar is maar in t bakje is ie soort van gevacumeerd en zit er niks bij, zodra er buitenlucht bijkomt is ie volgens mij max 3 dagen houdbaar, ms wel minder...

nou heb je t geluk dat er ws wel conserveringsmiddelen inzitten maar langer dan 2 dagen zou ik m sowieso niet bewaren...

3

Ik zou hem ook max. 3 dagen bewaren en zeker niet langer.

Invriezen zou ik alleen met een super verse taart doen.
- taart in taartdoos
- Hier omheen een plasticzak
Ontdooien:
- uit plasticzak, maar wel in de doos in de koelkast zetten, ca. 24 uur van te voren
- 1 tot ½ uur voor serveren uit de koelkast op kamertemp. laten komen.

Succes en beterschap voor je moeder!  ;)

Dat is toch een TAART waard!

4

Ik zou 'm ook niet langer dan 2 dagen bewaren, vanwege de mousse. Soms, wanneer ik taart over heb vries ik deze in, deze is dan niet meer supervers maar smaakt nog prima na ontdooien  :Y

5

Bedankt voor jullie antwoorden. De taart heb ik gisteren gegeten en hij was echt heerlijk. Ik vond de fondant wel een beetje vochtig inmiddels. Had het idee dat ik hem beter zonder taartdoos (plastic) kon bewaren dan met... Misschien is een karton beter voor de volgende keer, krijg je minder condens. Ik heb het restje ingevroren en dat ga ik morgen aan mijn schoonouders voorzetten. Vanaaf haal ik hem dus weer uit de vries.

Ben wel bang dat als ik hem ga ontdooien in een plastic diepvriesdoos dat ik weer veel condens krijg. Iemand nog tips hiermee? Misschien toch ontdooien in karton??

Groetjes Karin

Ik zou hem zeker niet in een plastich doos bewaren in de koelkast, maar idd in karton, met de doos een beetje open. Ook op deze manier ontdooien. 24 uur van te voren in de koelkast en 1 uur voor het eten op kamertemperatuur laten komen :thumb:

7

Plastic taartdozen................tja, ik zie er het voordeel niet van, zou toch zeker met koelkast en vocht gaan voor karton. Eventueel suikerklontjes of zout erbij in leggen, die het vocht aantrekken........

8

Toen ik net begon met taarten bakken kocht ik ook een plastic taartdoos.....een van mijn eerste fouten in taartenland..... Ik bewaar er nu alleen cc's (zonder marsepeinen bekleding) erin of een appeltaart of zo. Zeker geen marsepein/fondant taart  :nooo

9

hahaha nou ik ben ff langs de hema gegaan. taart staat nu in kartonnen taartdoos te ontdooien ;-)

10

Ik was met mijn omschrijving van de taartdoos ook uitgegaan van een kartonnen taartdoos...  :rolleyes:  Misschien de volgende keer toch nog iets specifieker zijn met m'n omschrijvingen...  :think:  :lol:

Fijn dat het allemaal toch goed is gekomen.  :thumb:

Dat is toch een TAART waard!