1

Onderwerp: Pure cream vervangen?

Hallo allemaal!

Ik wil graag het volgende recept maken:
http://www.masterchef.com.au/lemon-meri … -cakes.htm

Maar nu wordt er 'pure cream' gebruikt. Wat zou ik hiervoor kunnen gebruiken? Hier in NL kan je toch alleen "gewone" slagroom kopen?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Fijne avond!

Groetjes,
Aïsha

2

Re: Pure cream vervangen?

als ik het zo bekijk op Google is pure cream room met een vetgehalte tussen de 35 en 56%. Verse slagroom die je bij de supermarkt koopt (dus niet de pakjes houdbare) is dacht ik 35%. Ik weet dat je clotted cream (55%) kan vervangen door mascarpone, misschien dat proberen? Of half slagroom, half mascarpone?

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

3

Misschien kan je met deze informatie wat ?

Weetje: De Engelse double cream (dubbele room) is in Nederland niet verkrijgbaar. Het is room met een zeer hoog vetgehalte (48%). Double cream wordt in allerlei bereidingen gebruikt en kan ook - net als slagroom - stijfgeklopt worden (en wordt daarvoor doorgaans eerst met een derde deel melk verdund).

Tip: In de meeste gevallen kan gewone slagroom als vervanging voor double cream gebruikt worden. Gebruik 1/3 deel meer dan opgegeven. Laat - als de room vloeibaar gebruikt wordt - zo mogelijk een (aan dat derde deel gelijke) hoeveelheid andere vloeistof uit het recept weg.

4

Double cream

(vetgehalte 48%)

Double cream is een dikke roomsoort die vetter is dan onze slagroom. De gewone slagroom die wij kennen heeft een vetgehalte van 35%.
Soms wordt gesuggereerd dit te vervangen door mascarpone. Dit heeft echter een veel hoger vetgehalte (80%). Wellicht dat een mengsel van mascarpone en slagroom in de verhouding 1:2 in de buurt komt.

Waar ik het wel eens heb gekocht, bij een theehuisje waar je een High Tea kunt nuttigen vragen of je clotthed cream mee naar huis kan nemen. Krijg je vaak een pot Devonshire double cream mee  ;)  Clotthed is n.l alleen gekoeld te vervoeren en dagvers. Vandaar dat ze dus eigenlijk die potten Double Cream gewoon in restaurant gebruiken!

Succes.

5

Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik een combi van room en mascarpone ga proberen. Zal vast wel goed komen  :9