1

Onderwerp: Stapeltaart

iets is me niet helemaal duidelijk bij het maken van een stapeltaart.
Van de ene kant wil je dat ze aan elkaar vastplakken, zodat het gedoetje niet gaat schuiven, maar van de andere kant wil je wel dat de onderste taart nog een beetje toonbaar blijft als je taart erboven op is en je een laagje wilt zakken, zeg maar.

Ik ga dus op voor een 3 laags stapel, 35-25-15 cm.
Cakedrum 10mm onder de onderste (40cm doorsnede kiezen voor taart 35 cm?) en passende cakeboards van 4 mm onder de andere 2, deuvels erin (flink wat geloof ik).
Hoe zorg ik ervoor dat het toch stevig is, zonder dat ik de bovenkant beschadig/lostrek van de onderste en middelste laag?
Ik lees over 'vastplakken met icing' maar ook over 'bestrooien met poedersuiker', het een om te plakken, het ander juist om plakken te voorkomen...
Bouw ik de boel al thuis helemaal op en vervoer ik het geheel of kan ik dat beter op de locatie zelf doen? 1 grote deuvel erdoor prikken lijkt me erg lastig met boards van 4 mm dikte eerlijk gezegd en nou lukken dat ik op precies het goede plekje een gaatje kan maken (vind in nooooit meer terug vrees ik)

En haal je de deuvels eruit voor het aansnijden? Lijkt me wel, je kunt moeilijk de taarteters er zelf hun stokjes uit laten vissen, maar dat ziet er dan toch ook niet zo mooi meer uit? Of is dat een gevalletje 'jammer dan'?

2

Re: Stapeltaart

Ik zet mijn cakeboards, of vetvrije kartons (voor de kleinere taarten) vast met botercreme.

Ik maak me niet druk om 'Het er nog wel leuk' uitziet zodra men aan die laag is aangekomen om te snijden. En heb er ook nog nooit iemand over gehoord die een stapel van mij heeft ontvangen.

Ik haal de dowels er wel uit voor het snijden, vind het niet fris als mensen op hun bordje er een stokje uit moeten gaan vissen  :nooo

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

3

Ik plak het kartonnetje of drum vast met 'wat stipjes' tylose lijm.. voor zover ik erbij was met taarten snijden geen last gehad van fondant wat aan de drum bleef plakken... maar ik doe ook echt maar stipjes zetteb zeg maar...

Ik heb eigenlijk nog maar 1keer drums gebruikt bij een bruidstaart, ik had verwachtvdat de taart wel over die 4mm zou zakken.. maar dat gebeurde dus niet  :s
Volgende keer ga ik ze toch maar meteen met de taart mee bekleden, dus misschien is dit meteen een tip voor jou.... dan heb je ook meteen iets stevigs onder je taart om hem makkelijk op te tillen..

Cake board van 40cm lijkt me inderdaad groot genoeg.. en de deuvels haal ik ook altijd eruit ja. Staat zo raar als mensen dit zelf eruit moeten peuteren  :)

Succes met het maken van je taart  ;)

Groetjes Hulya

4

Ik heb nu 1x cakedrums gebruikt, voor een bruidstaart. Zijn veel fijner dan kartonnetjes. Wel heb ik onder de cakedrum een kartonnetje geplakt (vetvrije kant onder) zodat de drum niet aan de hele taart bleef plakken. Heb wel een stipje RI gebruikt om te plakken omdat ik eerst bc gebruikte wat zacht werd en de kans op glijden is dan groter.
Wanneer je een cakedrum van 40 cm gebruikt voor een 35cm zou ik de cakedrum ook (mee)bekleden. Ik heb de taarten pas bekleed toen deze op de cakedrums stonden, dan krijg je een mooier geheel  :Y .
Wanneer ik de stapel breng zeg ik er wel altijd bij dat er dowels in zitten, zodat ze het weten. Ik ben er nl. niet altijd bij met het aansnijden en het lijkt me moeilijk om ze eruit te halen voordat de mensen de taart hebben gezien  ;)
Ligt een beetje aan de taart of deze of locatie opgebouwd wordt of niet.

5

Ik wilde de cakedrum van de hebshop kopen. Die zijn zilverkleurig, leek me wel mooi onder een witte taart.
Gisteren 2 proefjes gemaakt, qua smaak. De ene met prosecco door de BC, de ander met Moscato D'asti.
Het is de prosecco geworden.
Ik zal eens gaan kijken wat ik allemaal nodig heb.. zo'n grote taarten heb ik nooit eerder gemaakt: bergen fondant voor bekleden en maken van bloemetjes, liters botercrème, kilo's biscuit, frambozen en engelengeduld, hahaha.
Thx!