1 Laatst bewerkt door gerrie83 (10-07-2011 16:44)

Onderwerp: Bruids-stapeltaart die instortte

Vorige maand mocht ik voor het eerst een  bruidstaart maken. De bruid in kwestie wilde graag een stapeltaart.
Nog nooit gedaan ( was misschien ook niet slim om mee te proberen)

Maar na veel lezen toch aan de slag gegaan.
3 lagen, 25cm, 15cm en 7cm.
vulling botercreme, jam en chocoladeslagroom.
tussen iedere laag een kartonnetje en in onderste 2 taartjes chocosticks( ongeveer 8+6stuks) ter versteving.

na afsmeren, bekleden en decoreren ging mijn kunstwerk in de koeling want het was wat warm buiten.

Na uurtje... grote paniek want heel de taart zakte in elkaar en vulling bolde helemaal op achter marsepein.

Helaas was hij niet meer te redden en ging hij regelrecht kliko in.
En uiteindelijk maar een enkele taart gemaakt met cc-tjes.

Ze waren er erg blij mee, maar ik minder omdat ik natuurlijk weet hoeveel mooier de andere was.

Maar het blijft spoken... wat heb ik verkeerd gedaan???

na regen, komt zonneschijn

2

Re: Bruids-stapeltaart die instortte

had je dijkjes gespoten? En je chocosticks goed rechts staan en waren ze allemaal even lang?

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

3 Laatst bewerkt door Arianne (10-07-2011 16:53)

Wat balen zeg!!!!
Jeetje, daar zit je natuurlijk helemaal niet op te wachten.

Ik denk dat het de choco sticks zijn.
In de onderste taart kun je in het vervolg misschien beter houten dowels doen (te koop in de webshop). Zeker als je 3 hoog gaat.
Ik gebruik ook heel vaak chocosticks hoor, dat is natuurlijk erg lekker ;)  maar als ik hoger ga als 2, of als het heel warm is, dan ga ik over op wat stevigers.

Zit er maar niet meer over in want van iedere tegenslag leer je weer.
De volgende keer gaat het vast goed :thumb:

4

heel sneu voor je hoor. ik weet het omdat ik ook zoiets heb gehad.
ten eerste zou ik als ik jou was dowels gebruiken en geen chocosticks die geven meer steun. wat voor taart heb je gebruikt biscuit of een andere soort? het kan zo zijn dat de botercreme door de warmte is zacht geworden en zijn vorm niet kon behouden. wat ik altijd doe is een dam make van 1:1 botercreme om de vulling binnen te houden dan gaat het afsmeren en bekleden veel beter. suc6 de volgende keer en vooral blijven proberen tot dat je het onder de knie hebt.

gr's
Hiba

5

hoi
had dijkje gemaakt bij iedere vulling, wel chocoslagroom, geen bc.
chocoslagroom kon ik bak op kop houden en dan liep het er niet uit
en stokjes waren toen ik de taart uit elkaar haalde ook nog heel.

volgende keer maar proberen met douwels.

bedankt alvast voor de tips

6

Ik zou liever dijkjes maken van bc. Ook chocoladeslagroom gaat smelten. Ik zou dat tenminste niet aandurven.

7

Slagroom wordt nat, en volgens mij gaat daar je marsepein/fondant van smelten  :think:

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een goed 2012!!

8

Dat van die slagroom had ik niet goed over nagedacht.
Zo blijkt wel weer, al doende leert men.
Maar ben net beetje aan het uitvogelen wat voor vullingen er allemaal werken die niet de standaard bc+ vlaaivulling/ jam.

9

ik gebruik bijna nooit bc-vulling en jam. Er staan hier een heleboel lekkere recepten op de site en zelf uitproberen is ook leuk.
Mijn taarten moeten dus wel eigenlijk altijd in de koelkast, maar dat vertel ik al meteen als mensen iets willen bestellen.
Maat ik spuit dus wel altijd een dijkje van bc, daar geef ik een smaakje aan met patidess of aroma.

En ik zou je ook aanraden om nooit te stapelen met chocosticks, zeker niet bij een vochtige vulling en warm weer. Dijkjes inderdaad met bx of ganache, maar nog beter is om met warm weer geen dijkjes nodig te hebben. Al is het maar omdat je hem niet koel kunt vervoeren.
Verder kun je beter cakeboards gebruiken ipv van kartonnetjes en zorg ervoor dat je dowels allemaal even lang zijn. Pas vooral op bij de middelste, als die ietsje meer uitsteekt kan je taart gaan wiebelen.
Maar stapelen met eetbare materialen is geen aanrader.

Succes voor de volgende keer en veel plezier!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

11

1 kartonnetje tussen de taarten is te weinig, je hebt er echt 2 nodig per laag. Als je meer dan 3-hoog gaat is het veiliger om cake-boards te gebruiken.

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

12

Ik stut ook met houten dowels en gebruik voor een stapel van 3 hoog cakeboards. Is toch veel veiliger  :Y

13

idd voor 3 laags kun je het beste een cake drum voor onderste laag, cakeboard voor 2e en karton zou je voor 3e kunnen gebruiken. En normaal dijkjes spuiten maar in geval van bruidstaart vulling kiezen die buiten de koelkast kunnen  :Y

Gewoon nog een keer een stapeltaart maken. Oefening baart kunst!

14

Nou dames,
allemaal hartelijk dank voor de tips.
Ik ga er zeker bij een volgende poging gebruik van maken
groetjes