1 Laatst bewerkt door kwebbeltje (06-07-2011 19:15)

Onderwerp: aardbeienvlaai met banketbakkers room

http://94.100.116.170/1349950001-1350000000/1349962701-1349962800/1349962704_6_gngi.jpeg

http://94.100.120.158/1350000001-1350050000/1350040301-1350040400/1350040342_6_F1Pa.jpeg

benodigd heden:
het liefste werk je natuurlijk met een vlaaivorm en een rasteruitsteker welke ik bij debakwinkel.nl vandaan heb. ook heb ik daar de limburgse vlaaimix vandaan.

ingredienten voor een vlaai van 24cm:

voor de vlaaibodem en raster:
400 gram vlaaienmix
12 gram droge gist
135 ml lauw water

voor de vulling:
1 pakje banketbakkers room
350ml water
1 ei
aardbeienvlaaivulling

het maken van de bodem en het raster:
De gist met een klein beetje lauw water mengen en samen met de vlaaienmix en de rest van het lauwe water kneden tot een soepel deeg. 8 minuten op max. stand2.
het deeg afgedekt 15 minuten laten rijzen.

deeg uitrollen en over het met bloem bestoven raster leggen. Met deegrol erover rollen en de ruitjes eruit drukken. de rest in het raster laten zitten en heel even apart leggen.  het restant van het deeg rol je uit tot ongeveer 3-4 mm en leg je over de ingevette vlaaivorm. met de roller rol je de overgebleven randjes er af. enkele gaatjes in de bodem prikken met een vork en verpak de bakvorm en het raster (met het deeg er in)  in een plastic zak en laat het nog 30 minuten rijzen.

maak vervolgens de banketbakkersroom klaar volgens de verpakking, let hierbij op dat je het klaar maakt volgens de aanwijzing om mee te kunnen bakken, dus 50 cc minder water en 1 extra ei!!!

na het rijzen vul je als eerste de bakvorm met de banketbakkers room en vervolgens meng je er de aardbeienvlaaivulling overheen. alles gelijkmatig verdelen en als laatste drai je het raster om op de vorm en duw je het deeg er zo uit. randjes wederom met de deegroller langs de vorm er af rollen. en in een voorverwarmde oven op 200 graden in 25-30 minuten bakken. dit verschilt natuurlijk per oven, dus kijk even of je hem er lekker gekleurd uit vindt zien  ;)

en toen had ik nog een restje vlaaideeg over, dus hup, 2 appels, beetje kaneel, suiker en rozijnen. in een pannetje ff voorbakken/caramelliseren. alles weer op de zelfde manier bekleden, maar dan in een 16 cm bakvorm et voilla

een appelvlaaitje

http://94.100.116.176/1350150001-1350200000/1350156301-1350156400/1350156383_6_zrXH.jpeg

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

2

Re: aardbeienvlaai met banketbakkers room

net waar ik naar op zoek ben..... voor mijn oma's 93ste verjaardag aanstaande zondag! klinkt erg lekker. ga ik proberen :9

3

welk merk bbr heb jy bij staat er niet op de verpakking hoe je het moet bakken voor mee te bakken???

4

kan je ook cake mix of appeltaart mix maken ipv vlaaimix?? die hebben ze hier niet... of is biscuitmix beter?

5

Deze vlaai ziet er erg lekker uit!! Heb je misschien een goed recept voor vlaaibodem zonder vlaaimix?

6

marietje-18 schreef:

welk merk bbr heb jy bij staat er niet op de verpakking hoe je het moet bakken voor mee te bakken???

ik denk dat dit die van Dr Oetker is... zonder bakken meng je de mix met 400 ml water en als je er mee wil bakken staat er 350 ml water en 1 ei.

7

dank je
ga hem maar eens halen bij de ah

8 Laatst bewerkt door kwebbeltje (08-07-2011 11:19)

klopt, ik heb hem gemaakt met de bbr van Dr OEtker ;) lekker makkelijk en snel te kopen ;) vlaaimix, geen idee hoe dat anders moet of kan. maar ik ga gewoon weer bestellen bij de bakwinkel. die was mij namelijk heel goed bevallen. en hier thuis vonden ze hem zo lekker dat ik dit veel vaker moet gaan maken.... ik las wel ergens online dat sommige het met broodmix doen... maar nogmaals die vlaaienmix beviel mij erg goed ;)

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

9

Ik ben niet zo gek op vlaaien, maar mooie foto's Brenda  :thumb: De eerste foto vind ik een hele mooie compositie, ondanks dat er van alles te zien is, komt de vlaai er mooi tot zijn recht. En de glans op dat appelvlaaitje heb je goed weten vast te leggen. Ik zou van beide toch graag een stukje willen proeven.

Groetjes, Elly

10

Elly67 schreef:

Ik ben niet zo gek op vlaaien, maar mooie foto's Brenda  :thumb: De eerste foto vind ik een hele mooie compositie, ondanks dat er van alles te zien is, komt de vlaai er mooi tot zijn recht. En de glans op dat appelvlaaitje heb je goed weten vast te leggen. Ik zou van beide toch graag een stukje willen proeven.

dank je wel voor je complimenten Elly, de glans op het appelvlaaitje heb ik verkregen door er als hij net uit de oven komt een klein beetje lemoncurd op aan te brengen met een kwastje :shh:  ik vond dat wel een geniaal idee van mijzelf  :lol: (ik heb nooit abrikozenjam in huis) een vleugje frisse smaak maar zeker niet overheersend... bij de andere vlaai was ik nog niet op dat idee gekomen helaas. enne wat dat proeven betreft..... ze waren in no time op hier :o  errug geslaagd kan ik dus wel zeggen :Y

11

Wow...je kunt jezelf beter Brennies Multivlaai noemen! :Y

Er is nooit iets groots bereikt zonder enthousiasme (Emerson)

12

ik heb hem zaterdag gemaakt maar dan met een appeltaart bodem... erg lekker. ook de BBR was erg lekker. voor herhaling vatbaar!! :thumb:  :thumb:

13

petrawb schreef:

ik heb hem zaterdag gemaakt maar dan met een appeltaart bodem... erg lekker. ook de BBR was erg lekker. voor herhaling vatbaar!! :thumb:  :thumb:

Ik heb een klein verzoekje. Omdat ik niet aan vlaaimix kan komen en dit recept ook heel graag wil uitproberen vroeg ik me af of ik jouw receptje voor appeltaartbodem kon krijgen die je hiervoor hebt gebruikt?

14

Sofia schreef:
petrawb schreef:

Ik heb een klein verzoekje. Omdat ik niet aan vlaaimix kan komen en dit recept ook heel graag wil uitproberen vroeg ik me af of ik jouw receptje voor appeltaartbodem kon krijgen die je hiervoor hebt gebruikt?

O-)  ik heb een pak AH appeltaartmix gebruikt  O-)  :shh:  :+

15

oke, wat grappig, die appeltaart bodem. maar dan heb je hem denk ik wel iet langer gebakken denk ik? en, hebbie ook fotootjes gemaaakt??? ben gek op foto's O-)

16

ik heb hem gewoon 45 min gebakken... maar je rook wel dat er vocht van de vulling op de bakplaat lekte... helaas nog geen foto. die staat op mijn moeders camera en bij het kopieren, kreeg ik alleen foutmeldingen.  :s mijn taartje is niet zo mooi bovenop omdat ik te weinig deeg overhad. mijn 24 cm had ik al voor de appeltaart gebruikt dus had alleen nog de 26 cm over.  ;)

mijn appeltaart was goed gelukt, ondanks dat ik maar weinig kaneel in huis had.  :shh: