Onderwerp: aardbeienvlaai met banketbakkers room
benodigd heden:
het liefste werk je natuurlijk met een vlaaivorm en een rasteruitsteker welke ik bij debakwinkel.nl vandaan heb. ook heb ik daar de limburgse vlaaimix vandaan.
ingredienten voor een vlaai van 24cm:
voor de vlaaibodem en raster:
400 gram vlaaienmix
12 gram droge gist
135 ml lauw water
voor de vulling:
1 pakje banketbakkers room
350ml water
1 ei
aardbeienvlaaivulling
het maken van de bodem en het raster:
De gist met een klein beetje lauw water mengen en samen met de vlaaienmix en de rest van het lauwe water kneden tot een soepel deeg. 8 minuten op max. stand2.
het deeg afgedekt 15 minuten laten rijzen.
deeg uitrollen en over het met bloem bestoven raster leggen. Met deegrol erover rollen en de ruitjes eruit drukken. de rest in het raster laten zitten en heel even apart leggen. het restant van het deeg rol je uit tot ongeveer 3-4 mm en leg je over de ingevette vlaaivorm. met de roller rol je de overgebleven randjes er af. enkele gaatjes in de bodem prikken met een vork en verpak de bakvorm en het raster (met het deeg er in) in een plastic zak en laat het nog 30 minuten rijzen.
maak vervolgens de banketbakkersroom klaar volgens de verpakking, let hierbij op dat je het klaar maakt volgens de aanwijzing om mee te kunnen bakken, dus 50 cc minder water en 1 extra ei!!!
na het rijzen vul je als eerste de bakvorm met de banketbakkers room en vervolgens meng je er de aardbeienvlaaivulling overheen. alles gelijkmatig verdelen en als laatste drai je het raster om op de vorm en duw je het deeg er zo uit. randjes wederom met de deegroller langs de vorm er af rollen. en in een voorverwarmde oven op 200 graden in 25-30 minuten bakken. dit verschilt natuurlijk per oven, dus kijk even of je hem er lekker gekleurd uit vindt zien
en toen had ik nog een restje vlaaideeg over, dus hup, 2 appels, beetje kaneel, suiker en rozijnen. in een pannetje ff voorbakken/caramelliseren. alles weer op de zelfde manier bekleden, maar dan in een 16 cm bakvorm et voilla
een appelvlaaitje