1

Onderwerp: Biscuit zakt in en ruikt en smaakt 'eierig'

Hallo,

Ik ben bezig om een biscuit te bakken maar het wil helemaal niet lukken :nooo
Ik heb het nu 2 keer geprobeerd maar allebei de biscuits worden maar niet hoog. Het blijft een dun bodempje.
Ik heb al gezocht op deze site hoe dat kan komen, en ik las dat de eiermix licht geel moet zijn en moet aanvoelen als slagroom. Dat was dus niet zo bij mijn eerste biscuit. Dus ging ik het opnieuw proberen. De 2e keer was het mooi licht geel en romig. Ik heb de maizena en de bloem erbij geschept en meteen in de oven gedaan.
Maar nog was het niet hoog.

Mijn tweede probleem is dat de bodem heel eierig ruikt en smaakt. Nu denk ik dat dat komt doordat als ik de bloem en maizena door de eiermix schep, dan zie ik onderaan iets donkergeels. Is dit normaal of doe ik iets verkeerd?

Alvast bedankt!

2

Re: Biscuit zakt in en ruikt en smaakt 'eierig'

Als er onderin je beslagkom nog donker geel zit dan heb je dus niet goed geroerd, tussendoor kun je een keer met een spatel de boel extra omscheppen.
En dat ie plat blijft kan te maken hebben met de grote van je vorm. dus de vorm misschien te groot voor de hoeveelheid beslag die je hebt.
Kijk hier links eens in de FAQ waar meer vragen en antwoorden staan of gebruik anders de zoekfunctie eens.

Christine.

3 Laatst bewerkt door Demi (03-07-2011 18:31)

Oke...maar ik heb de eiermix langer dan 10 minuten gemixt en tijdens het mixen zag ik nog geen geel.
En ik heb het biscuit recept van de site gebruikt voor een 24 cm bakvorm. Mijn bakvorm is precies 24 cm.

Ik heb al in de FAQ gekeken maar ik zou eens in de zoekfunctie kijken ;)

Ik herken je probleem. Vond de biscuit ook erg eierig ruiken. Misschien is het niet gaar genoeg? En dus langer in de oven of een andere stand proberen?

5

het ruikt sowieso naar ei want dat is het hoofdbestanddeel ;) als er nog geel onderin zit moet je m goed doorscheppen en het spatelen moet wel goed gebeuren want anders sla je de lucht eruit

Ik zou tussendoor je kom ook even goed schrapen zodat je zeker weet dat al het ei goed geklopt is.
Dan heel snel maar luchtig je bloemmengsel erdoor spatelen en liefst binnen twee minuten (of nog beter 1 minuut) in de oven.

Meestal gaat het daar mis, want je biscuit valt of staat met een juiste werkwijze.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

7

Bedankt voor de reacties!
Ik ga het allemaal proberen   :)

8

Het is gelukt!  :D

Ik heb nu inplaats van 5 eieren, 4 eieren gebruikt. En geen maizena gebruikt. Ik heb de bloem er snel en goed doorgespateld en meteen in de oven gedaan. En het ziet er heel mooi uit, ook de onderkant!

Heel erg bedankt voor jullie tips!

9

Ik ken het probleem met de eilucht. Heb het ook wel eens met cake. Ruikt het bij jou dan ook naar gekookte eieren?

10 Laatst bewerkt door Demi (13-07-2011 19:49)

Nee, ik vindt het meer naar gebakken eieren ruiken.. Eigenlijk ook wel logisch :lol: