1 Laatst bewerkt door sjackie (29-10-2010 13:07)

Onderwerp: Italiaanse meringue botercreme

Kobusje opende vorige week een topic over deze heerlijke botercreme, dat ze deze op youtube had gezien, maar het recept zelf vond ik hier niet. Daarom ben ik zelf maar aan de slag gegaan om het te proberen en het resultaat wil ik graag met jullie delen.

Ik heb verschillende filmpjes gezien die min of meer hetzelfde waren maar vaak toch net weer ietsje anders.
Uiteindelijk heb ik gekozen om het te maken zoals Warren Brown van Cakelove het deed. Alleen ik heb de normale 1-2-(iets meer dan)2 verhouding aangehouden.
In mijn geval was dat:

3 eiwitten van eiwitpoeder
105 gr suiker
30 ml water
250 gr roomboter
ballongarde

Doe 84 gr suiker met het water in een steelpannetje. Roer dit ff door elkaar. Als je een suikerthermometer hebt gebruik je die, anders moet je het (net als ik) op de gok doen.
Het is de bedoeling dat de temp van dit mengsel 245 graden word, tussen firm ball/soft ball in.
Zet het vuur iets hoger dan half en laten pruttelen.

Ondertussen de eiwitten eerst op een lage stand even loskloppen. Daarna op de hoogste stand kloppen. Als het stijf is langzaam 20 gr suiker toevoegen.

Mijn suikerstroop was met een minuut of 3 wel klaar. Ik heb een druppel in koud water laten vallen om te testen. Het spul moet wel kleurloos blijven en net een balletje vormen als het in het water valt. (zo heb ik het tenminste aangehouden)

Als je eiwit goed stijf is en je suikersiroop klaar, giet dan terwijl de mixer draait, langzaam de siroop in je kom, tussen de klopper en de kom in.
Mixer zijn werk laten doen tot het mengsel afgekoeld is en voeg dan beetje bij beetje de boter de bij en mix nog even door tot het een egaal geheel is (dit is dus hetzelfde als bij de mbc van hier).

Smaken kun je naar keuze toevoegen.

Ik vond deze manier van mbc maken wel makkelijker omdat je niet eerst au bain marie 10 min. hoeft te kloppen. Plus dat ik daarbij nog wel eens het probleem had dat de suiker niet goed wou oplossen.
Dat is bij deze italiaanse mbc dus wel makkelijker vind ik. Alleen moet je de suiker wel goed in de gaten houden, want dat gaat echt heel snel hoor. Mijn goedje was opeens helemaal bruin en dus kon ik het opnieuw gaan maken.

Dit is het filmpje op youtube van Warren Brown waar ik het vanaf gekeken heb:

http://www.youtube.com/watch?v=IxWmiHRT … re=related

2

Re: Italiaanse meringue botercreme

Ik ga deze zeker een keertje proberen!!!

maar bedoel je 245 graden Celcius of Fahrenheit???

3

lekkerr... klopt de temp wel..?

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

4 Laatst bewerkt door sjackie (29-10-2010 14:58)

245 degrees zegt ie, dat is toch celcius??  Had er voor de zekerheid ook bij gezet tussen firm en soft ball in :P (zoals hij het ook op zijn thermometer heeft staan)

Ff via een omrekentabel gekeken. Denk idd toch dat hij het over fahrenheit heeft. Dat is omgerekend en afgerond 120 graden celsius.

5

Het klinkt lekker!! Ga het zeker een keer proberen.
Maar ik heb een klein vraagje. Hoeveel gram eiwitpoeder moet je nemen om 3 eiwitten te krijgen?

Groetjes Megny...^_^

6

5 gr eiwitpoeder en 30 ml water voor 1 eiwit.

7

sjackie schreef:

Bedankt! ga het in het weekend uitproberen :)

Groetjes Megny...^_^

8

klinkt goedga ik ens proberen

9

en hoeveel eiwitten hebje nodig heb geen eiwit poeder

10

Even laten weten: het is heel heel zeker 118 tot 121° Celcius!!

11 Laatst bewerkt door Elis (04-07-2011 18:57)

Megny schreef:
sjackie schreef:

Klopt dit wel, dan bedoel ik de hoeveelheid water?
Er staat dus 30 ml water per 1 eiwit en 5 gr. poeder per 1 eiwit.
Dus dit is dan 90 ml water voor 3 eiwitten (zoals het recept vereist) en 15 gr poeder (zoals het recept vereist), toch?

Maar in het topic staat 3 eiwitten van eiwitpoeder en 30 ml water!

Dus is het nu 30 ml water voor het gehele recept of is het nu 90 ml water?  :s
Of lees ik nu gewoon helemaal verkeerd  :/

Wie kan mij helpen. Ik wil dit recept gebruiken omdat ik een mbc zoek die gemaakt is van eiwitpoeder. Als iemand een ander recept weet op basis van poeder dan hoor ik het uiteraard graag.

Alvast bedankt

www.joyofbaking.nl - ''pure passie''

12

Elis schreef:
Megny schreef:
sjackie schreef:

Klopt dit wel, dan bedoel ik de hoeveelheid water?
Er staat dus 30 ml water per 1 eiwit en 5 gr. poeder per 1 eiwit.
Dus dit is dan 90 ml water voor 3 eiwitten (zoals het recept vereist) en 15 gr poeder (zoals het recept vereist), toch?

Maar in het topic staat 3 eiwitten van eiwitpoeder en 30 ml water!

Dus is het nu 30 ml water voor het gehele recept of is het nu 90 ml water?  :s
Of lees ik nu gewoon helemaal verkeerd  :/

Wie kan mij helpen. Ik wil dit recept gebruiken omdat ik een mbc zoek die gemaakt is van eiwitpoeder. Als iemand een ander recept weet op basis van poeder dan hoor ik het uiteraard graag.

Alvast bedankt

Je begrijpt het niet goed denk ik. De eiwitten maak je met de hoeveelheid water die nodig is voor 1 eiwit, dus 30 ml. DAARNAAST heb je nog 30 ml water nodig voor je suiker...

Everyday is chocolateday...
Schrijf je voor geweldige workshops en gastworkshops in via www.j4cake.nl

13

huhhhh, nou begrijp ik het helemaal niet meer.
Ik kan geloof ik niet meer zo helder denken ofzo :grr:
Zou je bovenstaand recept dan eens in zijn geheel willen uittypen voor mij. Hoeveel water ik totaal nodig heb en totaal eiwitten, enz.

Sorry voor mijn ontwetendheid. Ik neem altijd van die kant en klare pakken, dat zie je maar weer nu. Heb nog een hoop te leren.

Alvast bedankt Judy!

14

Elis schreef:

huhhhh, nou begrijp ik het helemaal niet meer.
Ik kan geloof ik niet meer zo helder denken ofzo :grr:
Zou je bovenstaand recept dan eens in zijn geheel willen uittypen voor mij. Hoeveel water ik totaal nodig heb en totaal eiwitten, enz.

Sorry voor mijn ontwetendheid. Ik neem altijd van die kant en klare pakken, dat zie je maar weer nu. Heb nog een hoop te leren.

Alvast bedankt Judy!

Ik snap wat je bedoeld...ik probeerde net mijn biscuit te grillen (woehahahaha)..lukte ook niet..soms heb je van die momenten dat je niet helder bent :-)

Je hebt 3 eiwitten nodig die je maakt mbv eiwitpoeder (dus je kijkt op het potje wat je moet gebruiken voor 1 eiwit en dat vermenigvuldig je met 3)

Daarnaast heb je voor dit recept nodig:
105 gr suiker
30 ml water
250 gr roomboter
ballongarde

De suiker meng je met 30 ml water (niet het water dat je voor je eiwitten moest gebruiken) en zet je op het vuur.

Snap je het zo beter?? Zo klinkt het misschien alsof ik je niet serieus neem..maar dat doe ik juist wel..wil helpen!

Everyday is chocolateday...
Schrijf je voor geweldige workshops en gastworkshops in via www.j4cake.nl

15

Dank je wel. Snap het inderdaad nu beter. Ik ga het proberen. Heel erg bedankt.

Soms heb je weleens van die dagen he, vandaag is het dus onze dag  :lol: .

16

naar wat ik weet is het een lekker recept, maar hij staat wel degelijk vaker op deze forum ;)
Ik heb hem zelf namelijk ook op de forum gezet.

succes!^^

Enthousiaste groet, Maxime

17

om 'm nog lekkerder te maken:
Vervang wat boter door gesmolten witte chocolade. Ik weeg wat chocolade af, weeg dit en verminder de hoeveelheid boter met de hoeveelheid vet die in de chocolade zit. (ongeveer dan, want de precieze percentages staan niet op de verpakking)